Vuokranantaja haluaa asuntoaan katsomaan muuten vain,
saanko määrätä ajankohdan? Ja onko pakko päästää?
(Vuokranantajalla ei ole mitään syytä epäillä asunnossa olevan mitään pielessä tms.)
Kommentit (35)
Kunnon valvonta on sen verran subjektiivinen asia, että turha siitä on ruveta tappelemaan. Pienimmän riesan tie on päästää vuokranantaja sisään sovittuna aikana. Piste.
En todellakaan käsitä, mikä ap:n ongelma nyt on. Ymmärtäisin, jos kyse olisi jatkuvasta tunkeilusta, mutta elämässä pääsee helpommalla, kun ei nosta turhia kriisejä.
Huoneiston kunnon ja hoidon valvomista varten vuokralaisen on viivytyksettä sopivana aikana päästettävä vuokranantaja huoneistoon.
Huoneiston kunnon valvomista varten tarkoittaa samaa, kuin että vuokranantajalla on todistetusti syytä epäillä väärinkäytöksiä. Esim. vaurioita asunnon ulkopuolella, hajuhaitta tai valituksia naapureilta tms. Pelkkä "kiinnostaa nähdä miten siellä eletään" tai "luulen että siellä sikaillaan" eivät riitä. Viivytyksettä sopivana aikana ei tarkoita mitä tahansa aikaa jolloin vuokranantaja tulee soittamaan ovikelloa, vaan erikseen, mahdollisesti kirjallisesti yhdessä sovittua aikaa.
Siellä ei tarvi epäillä mitään erityistä. Vuokranantaja saa käydä katsomassa omaa osakettaan ihan vaikka vaan siksi, että tarkistaa minkä väriset ne seinät taas olikaan. Tai katsoa, että kannattaako maalata. Mitään muuta syytä ei tarvi olla. TÄlläin vuokranantajan tulee vain sopia vuokralaisen kanssa ajankohdasta, tai jos vuokralainen on hankala sopimaan, ilmoittaa sopiva ajankohta etukäteen. Jos on jotain hajuhaittaa tai valituksia naapureilta, saa mennä sisään niiltä seisomilta erikseen enempiä ilmoittelematta. Ja pitää, sillä jos vuokranantaja ei reagoi tämmöisiin riittävän nopeasti ja tehokkaasti, taloyhtiö voi haltuunottaa asunnon. Ja ihan oikeasti, Se voi myös heittää huonon vuokralaisen pihalle ihan koska sitä huvittaa, ilman sen kummempia syitä. Vain määräaikainen vuokrasopimus kestää määräpäivään astija sekin vain, jos vuokralainen ei riko sopimusta jotenkin.
nyt kirjoitat täyttä p*skaa
Olen pahoillani, mutta ei se nyt vaan mene noin! Toki olet voinut saada oman vuokralaisesi noin uskomaan, mutta jos ryntäät ottamaan laillisen vuokralaisesi asunnon haltuun ja hän tietääkin oikeutensa, olet hyvin pian raastuvalla makselemassa korvauksia. Ja vuokrasopimuksessa oleva irtisanomisaika on molempiin suuntiin sitova.
Vuokralaisteni ei todellakaan ole pakko päästää minua asuntooni. Paitsi jos asunnossta on esimerkiksi kosteusvauriota tai muuta vikaa.
No minun vuokralaisten on kyllä päästettävä minut jos tarkastuksen tahdon tehdä. kukapa niitä huvikseen jaksaisi vahdata...
vuokranantajienliitto neuvoi kun en puhelimitse saanut vuokralaistani kiinni, laittamaan kirjeen jossa kerron tarkastuksen ajankohdan, noin 2 viikon varoajalla. vuokralainen olisi voinut ottaa yhteyttä, yrittää ehdottaa toista ajankohtaa tai perua kokonaan, jos olisi yrittänyt perua olisin pyytänyt virka-apua poliisilta ja tarkastus olisi suoritettu silti.
Mikäli haluan mennä katsomaan omistamiani huoneistoja soitan vuokralaiselle ja sovin molemmille sopivan ajankohdan.
Mikäli vuokralainen ei päästä minua huoneistoon kohtuullisessa ajassa (monet esim. haluavat siivota paikat kuntoon, ennenkuin haluavat minun sinne tulevan), niin varmasti irtisanoisin huoneiston heti. Silloin minulla olisi syytä epäillä, että kaikki ei ole kunnossa.
Onpa minulla ollut vuokralaisia, jotka ovat soittaneet ja pyytäneet katsomaan, missä kunnossa paikat ovat. Etteivät ole hajottaneet mitään tms.
Suosittelisin esittelemään asunnon suosiolla. Toki, jos vuokranantaja rupeaa laukkaamaan joka kuukausi, niin se ei ole normaalia.
Vuokranantaja on osoittanut sinulle luottamusta antamalla omaisuudestaan kymmenien jopa satojen tuhansien edestä käyttöösi. Näytä sinä luottamustasi ja päästä hänet ongelmitta sisään. Niin yhteistyö varmasti sujuu jatkossakin.
nyt taidat sekoittaa asioita hiukkasen. Ei vuokranantaja voi tehdä mitään huvin vuoksi tarkastuksia. :D Pitää todella olla painavat syyt.
vuokralaisparkoja mitä olet saanut heille uskoteltua. Paitsi, että provoksi paljastuit.
Riittää ilmoitus siitä että haluaa tarkastaa asian kunnon.
Ei siis koskaan ilmoittanut tulostaan eikä siihen käyntiin mitään syytäkään ollut.Harmi kun en silloin nuorena tiennyt oikeuksiani vuokralaisena :(
Kerrankin se tuli vaan omilla avaimilla sisään lauantai-iltana yhdeksältä,oltiin silloin poikaystäväni kanssa kylvyssä :D Motkotti siitä että eikös hän ole vuokrannut tämän asunnon vain yhdelle ihmiselle jne jne
Riittää ilmoitus siitä että haluaa tarkastaa asian kunnon.
lue ylempää; Huoneiston kunnon valvomista varten tarkoittaa samaa, kuin että vuokranantajalla on todistetusti syytä epäillä väärinkäytöksiä. Esim. vaurioita asunnon ulkopuolella, hajuhaitta tai valituksia naapureilta tms. Pelkkä "kiinnostaa nähdä miten siellä eletään" tai "luulen että siellä sikaillaan" eivät riitä
Tytärpuoleni muuten oli vuokralaisena vanhalla mummulla, joka dementoiduttuaan alkoi tunkeillä kämppään ihan milloin sun sattuu. Yhtenä perjantaina tyttö palasi koulusta ja mummu istuskeli keittiössä. Tyttö on kauhean kiltti ja jutteli pitkään nätisti. Yritti vihjailla lähtemisestä ja lopulta sanoi lähtevänsä kauppaan ja samalla saattavansa mummun omaan kotiinsa. Ei vaan purrut. Seuraavaksi tuo rouva alkoi suunnitella muuttavansa tytön kaveriksi sinne asuntoon. Kolmen tunnin sekoilun jälkeen tyttö soitti poliisit selvittämään tilannetta. Poliisit saattoivat vanhuksen pois. Seuraavana päivänä tuon mummelin poika soitti ja antoi puhelinnumeronsa siltä varalta, että "äiti taas sekoilee, niin ei tarvi soittaa poliiseja".
Tämä vähän asian sivusta, mutta kaikkea sitä ihminen asuessaan toisella vuokralla kohtaa.
Huoneiston omistajalla on todellakin oikeus tulla tarkistamaan, missä kunnossa esimerkiksi huoneiston tapetit, keittiökaapit tai lattiat ovat. Esimerkiksi remontoinnin tarpeen arvioinnissa tämä on välttämätöntä. Itse olen käynyt asunnonvälittäjän kanssa katsomassa asuntoa, kun harkitsin sen myyntiä - vaikka en sitten myynytkään. Se, että haluan nähdä omaisuuteni, ei tarkoita, että epäilisin vuokralaisen sikailevan. Huoneiston kuluminen on normaalia ja sen arvon säilyminen edellyttää remontointia aika ajoin.
ja sitä varten on pakko päästää asunnon omistaja sinne tarkistamaan tilanne. Ei siinä mitään kosteus- tai vesivahinkoja kysellä.
ja sitä varten on pakko päästää asunnon omistaja sinne tarkistamaan tilanne. Ei siinä mitään kosteus- tai vesivahinkoja kysellä.
kuinkahan moni vuokranantaja teettää remontteja huvin vuoksi vuokralaista hyödyttäen ;)))
Siellä ei tarvi epäillä mitään erityistä. Vuokranantaja saa käydä katsomassa omaa osakettaan ihan vaikka vaan siksi, että tarkistaa minkä väriset ne seinät taas olikaan. Tai katsoa, että kannattaako maalata. Mitään muuta syytä ei tarvi olla. TÄlläin vuokranantajan tulee vain sopia vuokralaisen kanssa ajankohdasta, tai jos vuokralainen on hankala sopimaan, ilmoittaa sopiva ajankohta etukäteen.
Jos on jotain hajuhaittaa tai valituksia naapureilta, saa mennä sisään niiltä seisomilta erikseen enempiä ilmoittelematta. Ja pitää, sillä jos vuokranantaja ei reagoi tämmöisiin riittävän nopeasti ja tehokkaasti, taloyhtiö voi haltuunottaa asunnon.
Ja ihan oikeasti, Se voi myös heittää huonon vuokralaisen pihalle ihan koska sitä huvittaa, ilman sen kummempia syitä. Vain määräaikainen vuokrasopimus kestää määräpäivään astija sekin vain, jos vuokralainen ei riko sopimusta jotenkin.