Muita pieniä 1-vuotiaita?
Meillä nyt 1v 1kk ja 72cm / 9040g (syntyessään 47cm/2840g syntyi viikolla 36). Käyrillä mennyt alaspäin koko ajan ja nyt painokin pudonnut alimman käyrän alapuolelle, siksi mittaus ja punninta 2kk välein. Onko muita pieniä tai sellaisia joiden pienuuteen on jokin muu kuin perinnöllinen syy? Itse olen pieni mutta vauvana ollut ihan normaali. Esikoinen syntyi myös 4 vkoa etuajassa ja oli pieni mutta kuroi kiinni eron ja on nyt ihan normaali 3v.
Kuopukseni on muuten ollut suht terve ja hyväntuulinen, ainoa on, että nukkuu huonosti, yötkin edelleen katkonaisia, herää 1-5 kertaa (tyyntyy tutilla tai vesipullolla kun maitoa en enää anna yöllä). Päivisinkään ei nuku kuin yhdet unet n. 1,5-2h.
Kommentit (25)
Eli syntymämitat olivat meidän neidillä rv40+5 3400g ja 49cm. Aluksi kasvu oli ihan tasaista ja hyvää, kunnes ennen puolen vuoden ikää alkoi pituuskasvun hidastuminen ja käyrillä pudottiin hitaasti 0 käyrältä alle -2 käyrän. 8kk lääkärissä neidiltä löydettiin sydämestä sivuääni ja samalla lääkäri totesi kasvukäyrän olevan liian alaspäinjohtava. Saatiin siis lähtete lastenpolille sekä sivuäänen takia, että hidastuneen pituuskasvun. Pituutta tuli n. sentti joka kuukausi ja se ei kuulemma ollut riittävästi. 10kk-neuvolassa neiti oli 70cm pitkä ja painoi 8550g.
Itse olen ollut lapsena myös yhtä pienikokoinen. Olen toinen kaksosista, mutta olemme olleet normaalin kokoisia syntyessämme. Omasta neuvolakortistani olen piirtänyt oman kasvukäyrän (terkkari kun olen:)) ja oma kasvuni on täysin identtinen tyttäreni kanssa. Itse olen vuoden ikäisenä ollut 72cm ja painanut 9300g. Emilia-tyttäreni täyttää ensi viikolla vuoden ja nyt on pituutta 71,5cm ja painoa 8800g. Koulussa olimme siskoni kanssa aina ne pienimmät, samoin oli oma äitini ja todennäköisesti saa myös tyttäreni kokea saman. Meillä siis tuo hidastunut pituuskasvu on täysin perinnöllistä, vaikkakin tutkimuksissa Emilialta löytyi maitoallergia. Sitä en kuitenkaan pidä syyllisenä, koska aloitin maidottoman dieetin Emilian ollessa kaksikuinen. Esikoisellamme oli myös maitoallergia ja samojen oireiden perusteella osasin siis toimia oikein. Emilian ei siis ole tarvinnut " kärsiä" allergiaoireista lähestulkoon ollenkaan. Sydämestä löytynyt sivuääni tutkittiin myös ja on täysin vaaraton ns. virtausääni. Näin siis meillä. Maasta se pienikin ponnistaa!!!:)
Meillä muutaman päivän päälle vuoden ikäinen neiti ja 1v tarkastuksessa pituutta oli 71cm ja painoa 7,9kg. Syntyi rv 41+1 ja oli 3,1kg/49cm, esikoinenkin oli pienikokoinen mutta puoli kiloa suurempi, eli 8,4kg ja 72,5cm täysin minun kokoiseni kun olin 1v. Olen edelleen pienikokoinen ja siksi en olekaan huolissani, vaikka eipä täällä Sveitsissä olla oltu esikoisesta ensinkään huolissaan, päinvastoin oli aina ikäryhmänsä suurimpia, mutta nyt kuopus kipittelee täälläkin miinuskäyrillä ja puoli vuotta seuraillaan, kasvu on kuitenkin ollut tasaista vaikka hidasta.
" Mitä pidempi varsi, sen himmeempi lyhty" , näin oma isäni minulle aikoinaan opetti =)
Pikkuiset Sveitsistä!
1 v-neuvolassa mitat olivat 74,5 cm ja 8740 g. Pituus-painosuhde menee -10 -käyrällä, mutta th:n mukaan ei ole syytä huoleen, koska tyttö kuitenkin kasvaa. Eipä myö lapsen isänkään kanssa ollan mitään jättiläisiä, miulla pituutta 164 cm ja isällä 172 cm.
Eli meillä neiti oli syntyessään 49cm/3000g rv 39+2 , paino-ongelmia oli alusta asti, mutta niitä teki neidin suulakihalkio, mutta se siitä. 1v neuvolassa oltiin 72,8cm ja 8640g ja 1v3kk neuvolasa mittaa oli tullut 76,6cm ja 9570g eli aikas sirpsakka neiti meillä, mutta ei mekään mitään pitkiä olla, minä 156cm ja mies 172cm, oma äitini on noin 160cm ja siskoni hieman päälle 160cm. Mutta näin meillä.
Meillä typy oli syntyessään (39+1) 3350gr ja 50cm, ja heti ensi kk lähtien tipahti miinuskäyrille sekä pituudessa että painossa. Siihen on tietty vaikuttanut neidin refluksi, mutta niinkuin joku sanoi jo aiemmin, se on sit toinen tarinansa. 1-vuotisneuvolassa mitat olivat 8,3kg ja 72,5cm ja 1½-vuotiaana 9,65kg ja 79,5cm. Nykyisiä mittoja en tiedä (1v8kk), mutta tuskin ovat paljoa muuttuneet parissa kk:dessa.
Itse olen keskimittainen, 165cm, ja mieheni 182cm, mutta erit.miehen puolen naiset ja sieltä puolelta lapseni serkut ovat kaikki tosi lyhyitä. Joten siinä suhteessa on meidän tyttö varmasti tullut mieheni sukuun, koska itse olin todella pitkä 1-vuotiaana ja koko ala-asteenkin, sitte tyssäs pituuskasvu kuin seinään.
Näitä ketjuja olen mielelläni lukenut, vaikka en muuten pituus ja painogallupeista ole välittänyt, mutta tulee sellainen olo, ettei yksin mieti onkohan lapseni aivan luonnottoman pieni;)