Reps! Huvittavaa että joku oikeesti täällä
selittää että minun lapseni on jo 3-vuotiaasta pyytänyt päästä tanssitunneille. (Mistä edes tietää että sellaisia tunteja missään järjestetään?!?!?)
Tai että minun lapseni on niin merkkitetoinen jo 4vuotiaana ettei mitkä tahansa vaatteet kelvanneet...
Tuon ikäiset lapset ei tiedä mistään noista asioista mitään ellei vanhemmat niistä kerro!! :D
Kommentit (18)
Ei se välttämättä vanhemmista ole kiinni se kertominen. Meillä kolme vuotias halusi jalkapalloa pelaamaan a)näki telkkarista fudista b) kaverikin meni jalkapallokouluun
Että reps reps
Yksi kaverin lapseni on varmaan 1 vuotiaasta jo päättänyt mistä vaatteista tykkää ja mistä ei.
1-vuotiaat tosiaan on jo kiinnostuneet vaatemerkeistä. Samoin 3- ja 4-vuotiaat.
Ei sitten ap tullut mieleesi että lapsilla on monesti niitä isompia sisaruksiakin, jotka saattavat olla jo kouluikäisiä ja käydä siellä tanssitunnilla. Mitenkähän sen sitten estää että 3v näistä tunneistä kuullessaan haluaa myös pukeutua vaalenpunaiseen tanssiasuun, kultaisiin tanssitossuihin ja mennä omille tanssitunneilleen??
Meillä siis tilanne se että isosisko 8v käy balettitunneilla. Harjoittelee innoissaan kotona ja leikkii balettitunteja pikkusiskon kanssa.
Kovasti tästä innostuneena alkoi pikkusisko 3,5v puhua että haluaa myös tanssitunneille. Niimpä ostimme asun ja hän meni pienten ns. satubalettitunneille. Rakastaa sitä yli kaiken ja joka päivä tarhasta tullessa kysyy onko tänään balettia.
Harrastuksista lapset kyllä voivat kuulla myös tarha ja piha kavereilta yms. ei aina ole kyse siitä että vanhemmat haluavat että lapsi harrastaa!!
Yksi kaverin lapseni on varmaan 1 vuotiaasta jo päättänyt mistä vaatteista tykkää ja mistä ei.
Meillä ei ainakaan yksivuotias tajua vaikka sille vetäis säkin päälle. Eikä kolmevuotiaskaan todellakaan ole tietoinen, että on olemassa eri merkkisiä vaatteita.
mutta osaa sanoa mistä tykkää ja mikä on kaunis ja mitkä taas ei.
Meillä ei ainakaan yksivuotias tajua vaikka sille vetäis säkin päälle. Eikä kolmevuotiaskaan todellakaan ole tietoinen, että on olemassa eri merkkisiä vaatteita.
Mä vihasin lapsena hameita ja mekkoja, ja kieltäydyin jo 1-vuotiaana pukeutumasta niihin. Lapsetkin on erilaisia.
kun mun 9-10 kk poikani kärryistä jo huitoi vaatekaupassa määrätyn värisiä vaatteita ja halasi niitä onnellisena, jos sai käsiinsä.
Ei se kyllä merkeistä tajunnut, mutta ihan selkeästi oli mieltymys joihinkin vaatteisiin ja toisiin taas ei.
joka _rakastaa_ "Cars" (siis Disneyn elokuva) alushousujaan. ;-) On syvasti tietoinen niiden ja muiden alkkareiden valisesta erosta, hakee ne itse pyykkinarulta ja laittaa jo edellisena iltana esille etta saa sitten varmasti aamulla ne jalkaan. Eli kylla uskon etta 4 v voi olla merkkitietoinen. Hanella on isompi sisarus ja on myos paivahoidossa, ehka kotihoidetulla vanhimmalla lapsella tilanne voi olla eri.
no syksyllä ilmoittauduttiin jumppaan,sitten ei enää halunnutkaan,ensimmäisellä kerralla itki koko tunnin,että haluaa kotiin,se sitten jäi meidän ensimmäiseksi ja viimeiseksi kerraksi,ei ollut poitsu vielä valmis vaikka kuvitteli haluavansa sitä.
Mun 3-vuotias alusi tanssitunnille, kun kaverikin oli. Rakasti barbeja ja kaikkea vaaleanpunaista hörhöä. Halusi kai sinne tanssiinkin vaan kun halusi siinä samalla vaaleanpunaisen hameellisen jumppapuvun... Sama lapsi sovitteli väsymättömänä vaatteita, erityisesti hameita ja mekkoja jo 2-vuotiaana. Äitinä olin ihmeissäni, mulle ei lapsena mekot kelvanneet enkä olisi niitä omalle lapsellenikaan ostanut. Kaverini sääli lasta ja toi kassillisen oman lapsensa vanhoja mekkoja meille :D
joka _rakastaa_ "Cars" (siis Disneyn elokuva) alushousujaan. ;-) On syvasti tietoinen niiden ja muiden alkkareiden valisesta erosta, hakee ne itse pyykkinarulta ja laittaa jo edellisena iltana esille etta saa sitten varmasti aamulla ne jalkaan. Eli kylla uskon etta 4 v voi olla merkkitietoinen. Hanella on isompi sisarus ja on myos paivahoidossa, ehka kotihoidetulla vanhimmalla lapsella tilanne voi olla eri.
Lapsesi rakastaa sitä hahmoa eikä niinkään vaatetta. Kyllä meilläkin Salamaa rakastetaan, mutta ihan sama missä resussa se kuva on niin päälle vaan lapsen mielestä :)
Merkkitietoinen 3v! Tai jopa 1v...
vinkui kuukausitolkulla, että haluaa ratsastaa.
Ehdottomasti haluaaaaaaaaa!!!!!
Vietiin sitten ratsastustunnille.
Ei olisi millään noussut hevosen selkään.
Kun sinne sitten nostettiin, huusi kuin syötävä ja könötti vinossa käteni varassa koko matkan.
Mutta niin vaan halusi harrastaa :D
Ja oli siis sellainen fiksu ja tietoinen päiväkotilapsi, ei kotinynnerö (kun täällä sitä näköjään jotenkin älykkyyden kriteerinä joku pitää).
Tarkemmin balettitunneille. Telkkarista katsoo Anniina-balleriinaa ja sen perusteella suoraan sanoi että haluaa myös balettitunneille.
Ei tuo meidän 3 v sitä (vielä) harrasta, mutta hyvinkin voisin kuvitella että katsoisin että olisiko tuo harrastus hänelle täällä mahdollinen. (Tiedän että ei ihan vielä ole. Tsekkasin nimittäin balettitarjonnan isoveljen tanssi-innostuksen vuoksi.)
Vaatteistaankin on todella tarkka. Merkeistä ei tiedä, mutta voimakkaat mielipiteet on siitä mikä on kaunista ja mikä ei. Tietyissä rajoissa saa päättää itse. Kotioloissa vapaammin kuin hoitopäivinä.
Ap:n kanssa samoja asioita ihmettelen. Merkkitietoinen 3v! Tai jopa 1v...
asiaa jne.
Tästä asiasta on tehty oikein tutkimuksia! Luin vuosia sitten kirjan Alissa Quartin Brändätyt, jossa siteeratun tutkimuksen mukaan jo kolmivuotiaat tunnistavat satoja tuotemerkkejä. Tämä teksti on kopioitu Johanna Sumuvuoren sivuilta:
"Arjen brändäytyminen näkyy kaikkialla amerikkalaisten teinien arjessa: vaatteissa, syntymäpäiväjuhlissa, elokuvissa, videopeleissä ja yhä enemmän myös koulumaailmassa. Quart lanseeraa kirjassaan Y-sukupolven käsitteen: vuonna 1979-1985 syntyneet nuoret, jotka ovat kasvaneet kadunvarsimainosten ja isojen ostoskeskuksen loistavien logojen ympäröimänä. Tämä sukupolvi tunnisti jo kolmivuotiaana kolmisensataa erilaista logoa."
http://www.sumuvuori.net/brandatyt.html
Moni pojan (tai miksei tytönkin, yleisempää tämä lienee pojilla) vanhempi tietää, miten pienetkin pojat saattavat tunnistaa useita automerkkejä jo hyvin nuorena. Tätä muisti mm. mieheni, joka oppi itsekseen automerkkien avulla lukemaan n. 4-vuotiaana.
Tästä asiasta on tehty oikein tutkimuksia! Luin vuosia sitten kirjan Alissa Quartin Brändätyt, jossa siteeratun tutkimuksen mukaan jo kolmivuotiaat tunnistavat satoja tuotemerkkejä. Tämä teksti on kopioitu Johanna Sumuvuoren sivuilta:
"Arjen brändäytyminen näkyy kaikkialla amerikkalaisten teinien arjessa: vaatteissa, syntymäpäiväjuhlissa, elokuvissa, videopeleissä ja yhä enemmän myös koulumaailmassa. Quart lanseeraa kirjassaan Y-sukupolven käsitteen: vuonna 1979-1985 syntyneet nuoret, jotka ovat kasvaneet kadunvarsimainosten ja isojen ostoskeskuksen loistavien logojen ympäröimänä. Tämä sukupolvi tunnisti jo kolmivuotiaana kolmisensataa erilaista logoa."
<a href="http://www.sumuvuori.net/brandatyt.html" alt="http://www.sumuvuori.net/brandatyt.html">http://www.sumuvuori.net/brandatyt.html</a>Moni pojan (tai miksei tytönkin, yleisempää tämä lienee pojilla) vanhempi tietää, miten pienetkin pojat saattavat tunnistaa useita automerkkejä jo hyvin nuorena. Tätä muisti mm. mieheni, joka oppi itsekseen automerkkien avulla lukemaan n. 4-vuotiaana.
Meilläkin jo 2v poika tunnisti lähes kaikki mahdolliset automerkit. Oli siinä autoliikkeessä myyjällä ihmettelemistä kun poika käveli ympäriinsä ja luetteli merkkejä :)
Ilmeisesti asutte jossakin metsässä ja lapsesi ei käy missän. Lapset kuulee asioita myös päiväkodista. Kummasti vaan alkoi muutkin lapset haluta uimakouluun kun kuulivat minun 2-vuotiaaltani että käy uimakoulussa (perheuinti) ja osaa uida. Yksi kaverin lapseni on varmaan 1 vuotiaasta jo päättänyt mistä vaatteista tykkää ja mistä ei. Joten jos sinun lapsesi ovat metsässä kasvaneita eivät kaikki muut sitä ole!