5kk kampurajalka poika, onko muita?
Olisi kiva kuulla toistenki kokemuksia ja mitä on edessäpäin.
Meillä on 5kk poika joka tänään siirty kiskokenkien käytössä yökäyttöön.
Kommentit (4)
3-vuotiaaksi oli yökisko käytössä. Meidän poika on hypotoninen (eli alhainen lihastonus), joten hänellä on aina ollut tukipohjalliset ja tukisandaalit. Alkuun myös ulkokengät olivat tukikengät, nyt saadaan itse hommata ulkokengät.
Alussa tuntui, että jalkojen hoito kestää iäisyyden, mutta niin vain tuli se ilta, kun lasta laitettiin viimeistä kertaa...
3-vuotiaaks asti meki saadaan kenkien kanssa pelata ja toivottavasti sitten jalat on ok. Pientä pyöreyttä on jalkapohjassa vielä ja jänteet katkastiin että liikkuvuutta saadaan.
Kampurajalka tuli pienenä yllätyksenä kun ultrassa ei näkyny vaikka ultrasta ei saanu selvää kuin vasta raskauden lopulla. Lääkärin virheen takia lapsvesi oli niukka että jotain kyllä oli odotettavissa.
Tänään vasta sairaalassa tapasin ensimmäisen kampurajalka lapsen vanhemman mutta jutustelu jäi lyhyeen.
Olen itse 25-vuotias nainen. Minulla todettiin heti syntymäni jälkeen vasemmassa jalassa kampuja joka operoitiin akillesjännettä pidentämällä ja kipsauksella. Toivuin hyvin ja lähdin kävelemään vähän päälle vuosikkaana. Sen jälkeen olen pystynyt harrastamaan kaikeinlaista urheilua ja olen päässyt aina maajoukkuetasolle harrastamissani lajeissa. Muutenkin elämä on kohdellut minua hyvin ja valmistuin juuri lääkäriksi.
Kampurajalka oli siis ainakin minun kohdallani vain hyvin pieni hidaste, joskus pitkän vaelluksen jälkeen se muistuttelee akillesjänteen kipuilulla, mutta muuten elämä hymyilee. Suuri kiitos äidilleni, joka jaksoi tunnollisesti tehdä kanssani kuntoutusharjoitteeni ja pukea minulle tukikengät vastusteluistani huolimatta.
Jaksamisia!
kampura oli lievä ja toistokipsaus aloitettiin viikon ikäisenä. Neljän kipsin jälkeen akillesjänne katkaistiin ja jalka kipsattiin vielä kolmeksi viikoksi. Tankokengät olivat 23h käytössä 3kk, jonka jälkeen yökäytössä 3v. asti. Jalka oli huippuhyvä ja kääntyi ulkokiertoonkin yli tarvittavan. Neljä viikkoa sitten päätettiin uudelleen kipsata, kun jalka oli palautunut. Nyt kolmen kipsin jälkeen ollaan viikko oltu ilman ja tankokengät taas käytössä. Jalka ei kestä astumista. Nykysuositus onkin, että kenkiä käytettäisiin viiteen, jopa kuuteen ikävuoteen asti, jolloin palautumisprosentti on vain 6%. Että älkää hyvät ihmiset kiirehtikö tämän asian kanssa. Kaikkea hyvää!