G: Miten tärkeää sinulle on kotona
että aluslakanat, pussilakanat ja tyynyliinat ovat "samaa paria" (värit sopivat yhteen, ei ole eriparilakanoita jne).
Entä kattaus, pitääkö olla kaikilla samanlaisia lautasia, lautasliinat mätsätä kattauksen väriin..jne?
Kärsitkö jos näin ei ole?
Kommentit (42)
jotta tunnistaa helposti, kumman peitto on kyseessä... eikä tarvitse haistella.
Meillä ei ole eriparilakanoita, ja laitan aina kattauksen niin että astiat, lasit ym. sopii toisiinsa (helppoa kun käytännössä kaikki on valkoisia tai kirkasta lasia). Olen esteetikko ja syön silmilläni, muutakin kuin ruokaa :) Nautin enemmän ruuasta jos se tarjoillaan nätisti, eikä ole vaan lätkäisty kaikille satunnaisiin kippoihin, näin kärjistetysti ;)
Kotona ärsyttää jos joku juttu esim. kattauksessa on ihan eri paria kuin muut. Kokemuksesta tiedän ettei (yleensä) muilta kannata odottaa vastaavaa tarkkuutta :D En siitä kärsi enkä ärsyynny, tosin ajattelen että olisihan se kivempi jos kattaus olisi nätimpi kun se ei edes vaadi mitään isoa vaivaa. Meillä ei nimittäin ole mitään kalliita astoita, mutta kun aina on ajateltu sitä että miten uusi hankita sopii entisiin niin käytännössä kaikki sopii yhteen.
Ei se minusta yhtään sovi kun pussilakanoissa on valkoista ja sinistä. Tyynyliinat valkoiset.
Ei haittaa yhtään. Laitoin vaan ensimmäisen lakanan mikä sattui käsiin. Pussilakanat on kyllä melkein aina samaa sarjaa.
lakanat ovat samaa sarjaa tai muuten yhteensopivia. Paitsi lapsilla, joilla junior-kokoiset peitot mutta normaalit tyynyt -> pussilakanasettien mukana tulevat tyynyliinat ovat liian pieniä. Toki koitan valita jotenkuten yhteensopivat parit. Joo, ja tällä hetkellä meillä on sängyssä tyynyliinat eriparia kuin pussilakana, koska edelliseen meni hermot yöllä ja äkkiä vaihdoin vain pussilakanan.
Kattaus taas on mitä on, normaalisti ei mitään linjaa keskenään. Lapsilla omat astiat ja meillä aikuisilla ne mitkä ekana on käteen osunut. Arkena meillä ei edes kateta pöytää mitenkään, ruoka otetaan hellalta ja lautasen kanssa sitten pöytään. Jos tarve vaatisi niin kyllä saisin aikaiseksi kauniin kattauksen, tosin enpä muista koska viimeksi olisi ollut tarve. Hmmm, varmaankin jouluna 2007...
niin että 6 hengen perheessä ei löydy puhtaita samanlaisia lakanoita tai osa lautasista on pesukoneessa, ja joutuu käyttämään erilaisia. Arkena tilanne ei lautasten suhteen haittaa mitenkään, jos tulee vieraita niin pidän huolen siitä että kaikilla on samanlaiset lautaset.
Ei häiritse mitenkään, jos ei löydy samanlaisia lakanoita, kun meillä käytetään päiväpeittoja.
lakanat pidetään kaapissa setteinä - aluslakana, siihen sopivat tyynyliinat, pussilakanat ja niihin sopivat tyynyliinat. Koko setti vaihdetaan kerralla, ei missään nimessä eriparisia! Vauvalla on vain valkoisia aluslakanoita ja kaikki pussilakanat sopivat valkoisen kanssa yhteen.
Kattauksessa olen myös tarkka. Meillä on paria eri astiasarjaa ja molemmissa useampaa väriä, joten värejä sotketaan harkitusti. Muutenkin tykkään käyttää värejä rohkeasti sisustuksessa. Kauniisti katettu pöytä on minulle arjen luksusta :)
Kaunis petaus, kaunis kattaus jne. Kärsin jos näin ei ole. tai kärsin on väärä sana, mutta en pidä siitä ja kylässä "salaa" huomaan.
En karsi, mutta pyrin kuitenkin siihen etta kaytetaan lakanasetteja samaan aikaan (kuluvat sitten myos samalla tavalla) ja etta poydassa on suurin piirtein samannakoista tavaraa kaikilla.
Ennen näin oli mutta neljäs ja viides lapsi karsi kaiken tuollaisen turhasta kärsimisen.
ettei jää elämästä tällaset pienet nautinnot väliin.
Eli kyllä kaikki sängyssä matsaa, samaten pöydässä.
Ennen mulla jopa pyykkipojat sointui pyykin väriin, onneksi nykyään on rumpu.
aina ovat olleet.
Lapsena minua ärsytti äitini tapa sisustaa väreillä jotka eivät yhtään sovi toisiinsa, ja meille lapsille pukea aivan järkyttäviä väriyhdistelmiä.
Perusteli värivalintojaan sillä, että 'ei se haittaa vaikka eivät sovi, nehän tulee vaan käyttöön'.
Isäni suvusta olen perinyt taiteellisuuteni ja visuaalisuuteni.
Exä jos vaihtoi lakanat, niin aina laittoi eri paria, mieluummin vaihdoin ite aina sitten.
Ja kattaus, yhtenevää sarjaa pitää olla, ja värit rimmata toisiinsa.
Nykyinen onneksi ymmärtää tuollaisten asioiden päälle itsekin ja tekee kattauksetkin vimpan päälle paremmin kuin minä itse. :)
Ainakin pussilakanat. Mutta en varsinaisesti kärsisi, jos joskus sattuisi olemaan eri parit.
Mutta, ikinä, ei siis koskaan, meidän sänkyihin tule kirjavia aluslakanoita! Kauheinta mitä tiedän... (siis petivaate-saralta)
Meillä lapset (alle kouluikäsiä) kattaa usein pöytää niin se on sitten lapsien valitsemaa. :D
Pussilakanat ja tyynyliinat KOITAN valita värin mukaan, ei haittaa jos olis vaikka eri siniset aiheet kunhan ei ole sitten joku kiljuvan punanen joukossa.
Joskus on taas ihan hauska ottaa vaikka valkosta tyynyliinaa sekaan jos siinä sinisessä on vähän valkosta kuvioo mukana.
- Mutta jos isäntä petaa pedin niin annan sen laittaa omalla maullaan (tai vaan mikä nyt ekana tulee käteen). Kunhan se nyt löytää liinat niin jees! En mene töksäyttelemään että mikä tämä kaaos on.
Välillä on sitten tosi mukava jos laittaa kunnolla astiat pöytään jotka samaa paria ja muuta kattausta miettii siinä samalla mutta ei jaksa edes viikottain tollasia miettiä.
Aika menee kaikkeen muuhunkin.
Yksi lapsi raastaa kaalia ja kaksi vie astioita pöytään, ruoka pois uunista ja äkkiä ruokailu olikin jo ohi!
Ehkä astiakaapista etsin parilliset kupit mulle ja miehelle kun se töistä tulee ja hörpätään kahvia, muttei se varmaan huomaa.. ;)
moisia asioita. Juhliin panostan kyllä sitten vimpan päälle.
Mutta lakanat mätsää aina, meillä on tuplaleveä peitto ja aluslakana, joten ei tarvitse kuin tyynyliinat. Ja kun jostain syystä kaikki on enemmän tai vähemmän sinisiä, ne sopiivat kaikki toisiinsa.
Lapsilla on omia pussilakana-tyynyliina- settejä, mutta nekin kyllä aina katson, että sopivat toisiinsa.
Ja astiat... Meillä oikeastaan kaikki sopii toistensa kanssa, joten siinäkään ei ongelmaa ole.
Muuten olen aika suurpiirteinen, mutta joissain asioissa sitten näköjään tarkempi. :)
vaikkei ihan samaa sarjaa olisikaan. Vain vaaleat pussilakanat käy.
Astiat on valmiiksi samaa sarjaa. Haarukat ja veitset pitää olla samaa sarjaa/henkilö. Samaan aikaa syömässä olevilla voi olla eri sarjan parit. Meillä on paria sarjaa + joku kaupanpäällis irtokappale.
Nämä rajoitteet siis vain kotona. Kylässä ihan sama.
että lakanat sointuu ja pöytä on arkenakin kauniisti katettu. Suurin osa meidän liinavaatteista sopii toisiinsa vaikkeivät samaa settiä olisikaan. Kaikille katetaan pöytään samanlaiset lautaset, lasit, aterimet ja lautasliinat (arkisin Euroshopperin valkoiset, joten ei ole haasteellista).
Lakanat on ihan sama ja astiat nimenomaan PITÄÄ olla kaikki erilaisia. Vaivalla kerännyt lautasia ja mukeja jotka eivät missään tapauksessa mätsää toisiinsa.
En ole yhtään siisteysintoilija, mutta petivaatteet ja astiat täytyy mätsätä (kestän kyllä eriparejakin). Samoin tiskikoneessa ja astiakaapissa pitää olla tietty järjestys. Kaikki muu onkin sitten ihan hujan hajan.