Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ok pyytää 5 v. lapsi imuroimaan?

Vierailija
25.10.2010 |

Rehellistä mielipidettä kaivataan vaikka kaikki tekeekin kuten oikeaksi näkee. Miten SINÄ arvoisa av-mamma tekisit?

Sinulla on paljon tekemistä, useampi lapsi ja 90 neliön kerrostaloasunto. Esikoisesi on viisivuotias. Kysyt tältä, haluaisiko hän imuroida lastenhuoneet. Lapsi haluaa innoissaan ja annat imurin. Tämä imuroi iloisena lastenhuoneet ja jatkaa koko kodin imuroimista. Et sano asiasta mitään, annat imuroida kun omasta tahdostaan tekee.

Kun lapsi on valmis, kehut kovasti ja annat palkinnoksi jäätelön, kakkua, karkkia tms. mistä lapsi pitää. Sanot, että lapsi saa imuroida toisenkin kerran jos haluaa. Lapsi sanoo innoissaan että kyllä haluaa imuroida toisenkin kerran.

Onko tämä mielestänne oikein aikuisen kohdalta? Pyytää lasta tekemään kotitöitä ja antaa palkinto niistä? Vai onko lapsi liian nuori? Lapsi imuroi kyllä hyvin, tulee melko tarkkaa jälkeä, vanhempien ei tarvitse imuroida samana päivänä uudelleen.

Onko ok pyytää lasta imuroimaan koko koti? Vai pelkästään oma huoneensa? Entä nuorempien sisarusten huoneet?

Mitä te ajattelette?

Lapsi teki sen mielellään, alussa ei edes tiennyt että tulee palkinto. Mutta nyt tietenkin tietää, jos imuroi uudelleen niin saa palkinnon.

Onko tämä lapsen hyväksikäyttöä vai kouluttamista kotitöiden tekoon ja auttamaan yhteisessä arjessa?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minusta kotitöiden tekemisestä ei tarvitse palkita.

Minulla on 5v. kaksoset ja heidän kotitöihin kuuluu tiskikoneen tyhjennys, sänkyjen petaaminen, lelujen kerääminen,omien huoneiden imurointi, omien pyykkien pyykkikoriin vienti sekä omien puhtaiden vaatteiden kaappiin vienti.

Usein imuroivat myös omasta vapaasta tahdostaan muuallakin kotona.

Vierailija
2/14 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

teillä kyllä tehdään paljon! En minä ole tuollaista vielä keksinytkään...

Lapsi kyllä siivoaa (tai komennan_) siivoamaan lelunsa lattialta mutta ei sekään aina onnistu.

t. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsille kaikin tavoin hyväksi.

Vierailija
4/14 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivointa homma kuitenkin on, kun siivoatte yhdessä. Vanhempi pyyhkii pölyt ja lapsi imuroi. Siivoushetken päätteeksi istahdatte yhdessä mehulle ja jäätelölle.

Vierailija
5/14 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pölyrätit kädessä huitovat kun siivotaan. Lelut kerätään iltasella paikoilleen.

Omat vaatteensa vievät pyykkikoriin ja tiskikonetta tyhjentävät sillon tällön.

Kovia lapsia siivoomaan, joskus liiankin kanssa.

Eikä oo tarvinnut palkita, mä olen pienestä pitäen ottanut mukaan siivoushommiin. Aluksi leikin varjolla...

Vierailija
6/14 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pienemmätkin saa osallistumisesta kotitöihin pienen viikkorahan koska koululaisetkin saa.

Vierailija
7/14 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran mielellään tekee. Mut mun mielestä ei tarvitse antaa edes palkkiota. Hyvä mieli ja kehut riittävät.

Vierailija
8/14 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä ei ok. 5-vuotiaan työ on leikki. Vanhempien tehtävä on kotityöt. Ehkä 8-9 vuotiasta voi pyytää imuroimaan.

Vierailija
9/14 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kauan kuin lapsi haluaa ja pyytää imuroida, niin tottakai saa, mutta en menisi 5 vuotiasta pyytämään, että voisitko sinä imuroida - riippuen tietty imurista, meillä tehokas, mutta painavahko teollisuusimurityyppinen, joten on oikeasti aika raskasta. Muuten kyllä sitä mieltä, että tärkeä opettaa lapsille kotihommien tekemistä jo pienestä, mutta niin, ettei siitä tulee liian kamalaa.

En mäkään mitään palkkioita kotihommista kyllä antaisi, koska ne täytyy joka tapauksessa tehdä.

Vierailija
10/14 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hyvä, että lapset oppivat tekemään yhdessä kotitöitä. Velvollisuudeksi en 5-vuotiaalle noin isoja hommia antaisi, mutta omasta aloitteestaan tai kysymällä haluaisiko. Ja minusta 5-vuotias saa lopettaa homman kesken koska tahansa (siis tällaisen "aikuisten" siivoustehtävän, kuten imurointi). Meilläkin 5-vuotias usein imuroi, pesee ikkunoita, pyyhkii pöytää, tms - omasta aloitteestaan. Vanhempien vaateesta tekee lelujen keräämistä, tms.

Vierailija
11/14 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minusta kotitöiden tekemisestä ei tarvitse palkita. Minulla on 5v. kaksoset ja heidän kotitöihin kuuluu tiskikoneen tyhjennys, sänkyjen petaaminen, lelujen kerääminen,omien huoneiden imurointi, omien pyykkien pyykkikoriin vienti sekä omien puhtaiden vaatteiden kaappiin vienti. Usein imuroivat myös omasta vapaasta tahdostaan muuallakin kotona.

Olen aina ihmetellyt tuota, että lasten hommaa on astianpesukoneen tyhjennys. Säilytetäänkö teillä kaikki astiat alakaapeissa? Vai kiipeilevätkö lapset keittiön tasoille laittamaan ne kaappeihin?

Meillä lapset saa imuroida halutessaan niin paljon kun haluavat, mutta en ole palkinnut siitä. Imurointi ja pölyjen pyyhintä on yleensä lapsista kivaa.

Vierailija
12/14 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiaan n 6-7-vuotiaasta lähtien. Ja yhteisiäkin tiloja on pitänyt imuroida jo 8-9-vuotiaasta. Tottahan sitä imurointia on sitäkin ennen harjoiteltu! Varsinaisia kotitöitä 5-vuotiailla meidän perheessä on ollut omien leikkien siivoaminen ja astianpesukoneen tyhjentäminen sekä pöydän kattaminen. Kaikessa muussakin olen antanut tolskata mukana, vaikka esim lasten luuttuamisen jäljet pitää hienotunteisesti siivota vielä jälkikäteen. Ja olen joa 5-vuotiasta komentanut apuun ihan kesken leikkienkin jos olen halunnut apua vaikkapa pyykkien ripustamisessa.

Oikeastiko ap:lla on nyt jotenkin huono omatunto :)

Vierailija
13/14 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin ruokailuvälineet ja kattilat ym. Yläkaapeissa säilytän enimmäkseen ruokia ja esim leivontatarvikkeita.

Leipäveitsiä, saksi tms en ole antanut lasten tyhjentää vaan siivoan ne ensin alta pois.

Olen aina ihmetellyt tuota, että lasten hommaa on astianpesukoneen tyhjennys. Säilytetäänkö teillä kaikki astiat alakaapeissa? Vai kiipeilevätkö lapset keittiön tasoille laittamaan ne kaappeihin?

Vierailija
14/14 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä tuosta palkitsemisesta.

Meillä 6v. saa 1-2e viikkorahaa. Tämä siis siksi, että jos haluaa tiettyä lelua tms. niin on mahdollisuus säästää siihen.

Mutta mietinkin, että mistä se viikkoraha tulee? Olen liittänyt sen oman huoneen siivoukseen, muutamaan muuhun kotihommaan ja yleiseen kiltteyteen.

Ymmärrän kyllä periaatteen siitä, ettei kotitöistä makseta. Mutta jos näissä perheissä lapsi (isommatkin lapset siis) saavat jotakin viikko- tai kuukausirahaa, niin onko se automaatio? Saavat siis rahan vaikka eivät suostuisikaan kotihommiin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi