kenkien ostosta: paljonko otatte kasvuvaraa?
Viime kesänä ostin parit kengät myyjän ohjeen mukaan ja olivat mielestäni koko kesän liian isot. Toinen myyjä ohjeisti ostamaan vielä isommat, mutten onneksi ostanut hänen mieleisiään. Meinaan jos pieneen, kapeaan jalkaan jättää 1,5 cm tyhjää, niin ei voi olla kiva kävellä. Laitoin muksun kaupassa kävelemään ja sanoin myyjälle, että tämä kompuroi selvästi, myyjä vaan intti ilmeisesti ohjekirjan mukaan, että tuo se pitää olla.
Miten muut teette? 1,5 - 2 cm tyhjää vai uskaltaako joku jättää pienillä lapsilla vähemmän? Olen vähän pöljä, mutta ostan vaikka toiset kengät muutaman kk kuluttua kuin liian isot. Mikä teidän mielestä ideaali, jos ei nyt ajatella kasvuvarapointtia, ettei sitten tarvitse uusia ostaa liian pian?
Kommentit (10)
myyjä neuvoi kaupassa että sen 1,5 senttiä pitäis väljää jäädä. Olin kauhuissani kun olin itse ajatellut kokoa pienemmät kengät ostaa kun mitä myyjä esitteli.. noh ostinpa sitte ne isommat kuitenkin ja poika kompuroi alkuun koko aika niiden kanssa. Joten itse päätin että talvikengät ostan sen 1,5 senttiä suuremmat, että villasukka mahtuu tarvittaessa. Mutta en kyllä enää lenkkareissa toimi samoin. Hurjalta ne pienessä jalassa liian suuret kengät näyttää. Ja tietäähän sen itsekki omassa jalassa jos liian suuri kenkä on, ettei se ole hyvä..
yksi senttihän tarvitaan jo käyntivaraa, se on siis vähimmäisvaatimus, joka pitää aina olla. Tämän lisäksi voi olla jopa toisen sentin verran kasvunvaraa, mutta ei enää sitten sne emempää, ettei jalat ala liukua kengässä ja lopputulos ole että varpaat muusaantuvat liukuessaan kärkeen ihan niin kuin liian pienissäkin kengissä kävisi.
Mä ostan yleensä sen noin ½ senttiä kasvunvaraa. Eli ostovaiheessa kengässä on tyhjää se 1½senttiä. Joskus enemmän, joskus jopa vähemmän, riippuu kengän mallistakin. Mut lapsi on siinä vaiheessa, että jalka kasvaa tosi nopeasti ja esim syksyllä ostetut välikausikengät ei varmaan keväällä enää mahtuis kuitenkaan.
päällekö tyhjää, siitä kohtaa pohjallinenhan vielä kaartuu vähän ylöspäin, siis miten? (anteeksi tyhmyyteni) Tarkoitan, että tällä hetkellä typsyni kengissä ukkovarpaan päällä vain n. 0,5 cm tyhjää, mutta pohjallisen korkeimpaan/pisimpään kohtaan tyhjää jää ehkä sentti, mutta se kohta ei ole ukkovarpaan päällä.
Vielä anteeksi, olen aika uuno näissä jutuissa vielä..
eli jos ukkovarvas on pisin niin sitten siitä eteenpäin tyhjää, jos taas etuvarvas on pisin, niin sit siitä eteenpäin.
Olen vähän pöljä, mutta ostan vaikka toiset kengät muutaman kk kuluttua kuin liian isot. Mikä teidän mielestä ideaali?
Yleensä vähemmän varsinkin kesä ja syksy kenkiin. niiden käyttöaikakin on niin lyyhyt ettei jalka ole ehtinyt siinä ajassa kasvaa yhtä senttiä. Otan kengistä pohjallisen pois ja laitan lapsen seisomaan sen päälle ja katson paljonko on tyhjää. Tätä teen vähintään noin kerran kuukaudessa, jotta ei tule käytettyä liian pieniä kenkiä.
Liian isoilla kengillä on hankala kävellä.
yksi senttihän tarvitaan jo käyntivaraa, se on siis vähimmäisvaatimus, joka pitää aina olla. Tämän lisäksi voi olla jopa toisen sentin verran kasvunvaraa, mutta ei enää sitten sne emempää, ettei jalat ala liukua kengässä ja lopputulos ole että varpaat muusaantuvat liukuessaan kärkeen ihan niin kuin liian pienissäkin kengissä kävisi. Mä ostan yleensä sen noin ½ senttiä kasvunvaraa. Eli ostovaiheessa kengässä on tyhjää se 1½senttiä. Joskus enemmän, joskus jopa vähemmän, riippuu kengän mallistakin. Mut lapsi on siinä vaiheessa, että jalka kasvaa tosi nopeasti ja esim syksyllä ostetut välikausikengät ei varmaan keväällä enää mahtuis kuitenkaan.
on toosi pitkä ukkovarvas, muut varpaat on ihan lilliputteja siellä jossain vieressä. Jos nyt talvikenkään katson ukkovarpaan päälle 1,5cm niin muut varpaat on lähes siellä puolivälissä pohjallista. Ei ihan, mutta tuntuu, että aikas tyhjän päällä tuo astelee. Pitänee mennä uudestaan kunnon kenkäkauppaan ihmettelemään asiaa.
Jostain muistelin, et joku 1,7 mm olis sopiva. Sen voi siis mitata näin (jos muksu ei tykkää kaupoista), et piirtää muksun ääriviivat pahville ja lisää pisimpään kohtaan sen 1,7 mm. Ja sit mittaa, et kuinka pitkä tuo pätkä on.
MOnissa verkkokaupoissa on merkattuna kengän sisämitta (pohjalline) ja kaupoissa pohjallisen saa yleensä irti. TAi sitten voi leikata sen pohjan mallin ja ottaa mukaan kauppaan ja sovitella kenkiin.
Koska ei tarvitse villasukkavaraa ja menee vähemmän aikaa. Eli sandaaleihin olen jättänyt n. sentin, mutta talvikenkiin sitten n. 1,5cm. Ei kuitenkaan vähempää niihin.