Olisitko pettynyt jos lapsesi 18-vuotiaana pitäisi
Kommentit (6)
kirkkoon vai ei :) Btw, eroaminen itselläkin mielessä. Punnitsen miinuksia ja plussia.
Itsekin roikun kirjoilla äitini tunteiden takia, joten suon lapselleni ilon päättää itse kuuluuko kirkkoon vai ei.
Lapsi on silloin täysi-ikäinen, joten minun ei kuulu olla murheissani hänen omista asioistaan. Lisäksi kirkko-instituutio ei ole välttämätön, jos haluaa olla uskovainen.
Oma äitini ei tiedä, etten kuulu kirkkoon. Ei sitä tarvitse ihmisille kertoa.
Mun viidestä lapsesta neljä kuuluu. Yksi lapsista erosi lukion päätyttyä.
pohtia asiaa useammalta taholta kuin keskiveto av-mamma " mä en saa kirkosta mitään miks mun pitäs jotain maksaa hä?"- tyyppi.
Jos ihminen on yhtään kykenevä syvällisempään ajatustyöhön, olisi todellakin syytä miettiä, millaiseksi tämä yhteiskunta muuttuu, jos kirkko ajetaan alas. On kuitenkin älyttömän paljon juttuja, joita vain kirkko hoitaa, ja on ihan turha edes kuvitella että valtio ottaisi ne asiat hoitaakseen, varsinkaan ilman verojen kiristystä.
Lisäksi nää av-mamman perustelut " mä annan joka kuukausi hyväntekeväisyyteen"... Joo, varmaan menee kymppi unicefille, hyvä hyvä. Jos sitäkään.
" mä en halua että mun rahoja menee mihinkään pappien palkkoihin tms. vaan suoraan apua tarvitseville" Ja SPR, Unicef jne. pärjäävät täysin ilman henkilöstökuluja? Ja sitten kun vielä mietitään missä on viime aikoina olleet suurimmat petoskuprut ym. ne on olleet nimenomaan näitä aatteettomia järjestöjä, joiden pomo on aatellut, että miljoona sinne toinen tänne ja kolmas omaan taskuun, mitä väliä.
En todellakaan väitä, että kirkko olisi ongelmaton eikä siellä olisi kaikkea ällöä ja mätääkin. Mutta mielestäni kyse on myös kulttuuristamme, johon olemme kasvaneet. Mä en halua luopua siitä, koska en ole vielä nähnyt mitään järkevää yhteistä perinnettä, joka voisi tulla tilalle. En halua lasteni kasvavan perinnetyhjiössä, vaan haluaisin, että veisaisivat sitä suvivirttä keväisin ja jouluyö, juhlayö jouluisin. Mikään ei ole mälsempää kuin joku "tonttujuhla", voihan helvetti sentään.
Lapseni ei ole kirkkoon koskaan kuulunutkaan:-)