Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Menin tuonne tupakka&raskaus-puolelle aikeissa hakea tukea

Vierailija
23.10.2010 |

lopettamiselle, mutta tyrmistyin. Olen rv 5+5 ja olen vähentänyt tupakointia pariin päivässä, ylihuomenna lopetan kokonaan. Tupakointia on takana 14 vuotta n. 14-18kpl päivässä, joten ei ole helppoa. Raskaus ei ollut suunniteltu, mutta tämä on kuitenkin ihana yllätys. Ajattelin etsiä kokemuksia, vertaistukea lopettaneille ja päädyin tänne palstalle. Tuolla osiossa kuitenkin haukutaan todella pahasti tupakoivia ihmisiä, mm. ei saisi hankkia lapsia ollenkaan, ei ole oikeutta lapseen, on julma ihminen jne.. Haukutaanko muitakin irti haluavia riippuvaisia samoin?

Mistä voisi saada oikeasti kannustusta ja missä voisi asiasta puhua ilman että tarvitsee kuunnella tuollaista? Ensimmäinen neuvola on vasta rv 9, ja neuvolasta sain ainoastaan ohjeen "nikotiinikorvausta voi käyttää, kysy lisätietoja apteekista". En saanut esim. aikaa aiemmaksi vaikka kerroin tästä tupakka-asiasta.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
23.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

apteekkiin ja otan ainakin varmuudeksi esim. nikotiinipurkkaa tueksi. Koska parempi syödä sitä jos lopettaminen ei kylmiltään onnistu. Kokeilen ensin kuitenkin ilman.

Pisin aika, jonka olen ollut polttamatta 14 vuoden aikana on eräs 4 vuorokautta, jolloin olin sairaalassa keuhkokuumeessa.. ja silloinkin oli pakko päästä heti tupakalle kun jalat kantoi, vaikka huimasi ja oksetti :( .. Mutta NYT on päästävä eroon. ap

Vierailija
2/12 |
23.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tupakat ei itsestään kanna itseään kioskilta kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
23.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

apteekkiin ja otan ainakin varmuudeksi esim. nikotiinipurkkaa tueksi. Koska parempi syödä sitä jos lopettaminen ei kylmiltään onnistu. Kokeilen ensin kuitenkin ilman.

Pisin aika, jonka olen ollut polttamatta 14 vuoden aikana on eräs 4 vuorokautta, jolloin olin sairaalassa keuhkokuumeessa.. ja silloinkin oli pakko päästä heti tupakalle kun jalat kantoi, vaikka huimasi ja oksetti :( .. Mutta NYT on päästävä eroon. ap

Sillä on jo nyt 32-vuotiaana aika pahoja keuhko-oireita tupakoinnista, koska se on polttanut viimeiset 20 vuotta vähintään tunnin välein aina hereillä ollessaan. Mutta sekin lopetti kuin seinään plussatestin myötä. Ja piti siis sitä nikotiinipurkkaa siellä huulessa ( inhosi sen makua, mutta tartti sen nikotiinin) sen ekat 3 viikkoa, kunnes koki että pärjää ilmankin.

Tsemppiä! Se EI tule välttämättä olemaan helppoa, mutta aivan varmasti on sen arvoista!

T: se joka itsekin röökasi enemmän tai vähemmän 15 vuotta paitsi raskaus- ja imetysajat.

Vierailija
4/12 |
23.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno päätös!

Asian vierestä... veljeni poltti noin 20 vuotta, teini-iästä lähtien. Matkan varrella kokeiltiin kaikenlaista lopettamistukea, kiristystä, lahjontaa ja sisarellista huolenpitoa ;) Ei auttanut. Kunnes löivät pikkutunneilla lapsuudenystävän kanssa vetoa puoli vuotta sitten lopettamisesta... retkahtanut maksaa toiselle 500€. Loppui siihen, nikotiini-inhalaattoria hypisteli muutaman viikon, rykiminen loppui siihen.

Vierailija
5/12 |
23.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin mun kurkkua alko kutittaa, että jos haluat kokeilla jotain muuta niin laastari oli kanssa mulle ihan jees.

Vierailija
6/12 |
23.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite sain lopetettua vasta rv15 röökin polton. Musta tulikin sitten purkan jauhaja..ja ihan tavallisella jenkki purkalla pääsin röökistä eroon.

Vierailija
7/12 |
23.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut vertailun vuoksi, mun äiti poltti kaks askia päivässä kun odotti minua, ja melko täyspäinen olen ;)

Synnyin viikoilla 38+4 ja olin mitoiltani pikkuruinen 2300g ja 42cm pitkä, syntymämitat jäi pieneksi luultavasti tuon tupakoinnin vuoksi.

Nyt aikuisenakin olen aika pikkuinen, karvan päälle puolitoistametriä =)

Itse en polttanut raskauden aikana, mutta jouduin sillointällöin työskentelemään savussa (ravintola-ala viime vuosisadalla), ja lapseni ovat täyspäisiä ja normaalimittaisia, onneksi!

Vierailija
8/12 |
23.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse yritin lopettaa ekan kohdalla mutta ei onnistunut=(poltin loppuun asti ja siitä eteenpäin kunnes huomasin olevani raskaana taas n.7.v jälkeen ja eri isä joka ei polta.Lopetin heti kun sain tk:sta tuloksen aavistin kyllä pari päivää aikasemmin joten otin vielä silloin ilon irti tupakan polton suhteen.Ja nyt vaavi kohta 1v ja edelleen polttamatta,ilman ongelmaa.TSEMPPIÄ SINULLE!!

Vierailija
9/12 |
23.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suosittelen:)

Vierailija
10/12 |
23.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täältä et tukea löydä! valitettavasti. täällä jos myöntää polttavasa odottaessa,alkaa semmonen kivitys! aborttiakin pidetää paljon pienempänä virheenä.

onnea odotukseesi!

Vierailija
11/12 |
23.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea. Apteekista ja lääkäriltä saat varmasti apua.

Pidä lopettamispäätkösesi; itse lopettaneena tiedän, ettei se ole helppoa. Minua auttoi ajatus "nyt tekee mieli tupakkaa, mutta tämä tunne menee OHI".

Vierailija
12/12 |
23.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lopettamiselle, mutta tyrmistyin. Olen rv 5+5 ja olen vähentänyt tupakointia pariin päivässä, ylihuomenna lopetan kokonaan. Tupakointia on takana 14 vuotta n. 14-18kpl päivässä, joten ei ole helppoa. Raskaus ei ollut suunniteltu, mutta tämä on kuitenkin ihana yllätys. Ajattelin etsiä kokemuksia, vertaistukea lopettaneille ja päädyin tänne palstalle. Tuolla osiossa kuitenkin haukutaan todella pahasti tupakoivia ihmisiä, mm. ei saisi hankkia lapsia ollenkaan, ei ole oikeutta lapseen, on julma ihminen jne.. Haukutaanko muitakin irti haluavia riippuvaisia samoin?

Mistä voisi saada oikeasti kannustusta ja missä voisi asiasta puhua ilman että tarvitsee kuunnella tuollaista? Ensimmäinen neuvola on vasta rv 9, ja neuvolasta sain ainoastaan ohjeen "nikotiinikorvausta voi käyttää, kysy lisätietoja apteekista". En saanut esim. aikaa aiemmaksi vaikka kerroin tästä tupakka-asiasta.

Musta tuntuu että se rähinä johtuu lähinnä siitä, että moni

a) selittelee vaan, että ei millään voi ja pysty ja ties mitä lopettamaan, joka on aina selittelyä.

b) vähättelee tupakoinnin haittoja sikiölle, vaikka siitä on todella paljon tietoa ja tutkimusta, että se on todella paska nakki joutua noin tyhmän jutun uhriksi jo kohdussa.

Sulle toivotan kovasti voimia tielläsi, siihen kyllä pystyy. Kun lopetat, kannattaa sitten pistää se aski ihan kunnolla kiinni, ilman mitään selittelyjä, että silloin tällöin ja tolloin ihan vähän. Siitä se aina repeää.

Minä olen myös entinen tupakoija ja olen laittanut askin kiinni aina plussatestin jälkeen. Mulle se ei ole ollut kovin vaikeaakaan, en ole tarvinnut nikotiini korvausta, mutta ystäväni, oikein himonikotinisti piti ensimmäiset kolme viikkoa nikotiinipurkkaa huulessa.

Tsemppiä, kyllä siinä onnistuu jos tahtoa riittää.