Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäiselle kerrotaan, ettei Joulupukkia olekaan?

Vierailija
20.10.2010 |

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta hän on joulun jälkeen jutellut, että eihän sitä ole olemassakaan, mutta kun joulu lähestyy hänestä tulee taas ihan pikku lapsi. Musta on ihan kiva, että saa uskoa niin kauan kun vain menee läpi. Kyllä sitä sit ehtii olee iso ihan tarpeeksi kauan :)

Vierailija
2/14 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta hän on joulun jälkeen jutellut, että eihän sitä ole olemassakaan, mutta kun joulu lähestyy hänestä tulee taas ihan pikku lapsi. Musta on ihan kiva, että saa uskoa niin kauan kun vain menee läpi. Kyllä sitä sit ehtii olee iso ihan tarpeeksi kauan :)

pukkia ei ole ollut olemassakaan mutta silti on ihan täpinöissään kirjoittamassa pukille lahjatoiveita :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kuitenkin innolla kirjoittaa kirjettä joulun alla. Saa olla lapsi niin kauan kuin vain haluaa. Sitten kun itse keksii/kuulee kavereilta ettei ole totta niin en rupea valehtelemaan.

Vierailija
4/14 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua sapetti koko joulupukkistoori. Aivan väärä kasvatusperiaate: ensin uhataan, että pukki ei tuo mitään, koska olet ollut tuhma. Ja sitten tulee lahjoja roppakaupalla. Lapsi oppii, että sano mitä sanot, saan lahjoja enivei.

ITse päätin, että 7-vuotiaana tämä satuilu riittää. Satuimme kuitenkin viettämään lapissa tuon joulun (pukki ajoi paikalle porolla!), mutta meni vähän munilleen, kun oli niin aidon näköistä ( :

Onneksi mitään suurta häslinkiä ei kertomisesta syntynyt, sillä poika oli tajunnut pukkimme olevan naapurin "Pekka" jo monta vuotta ( : Lisäksi sanoin joka joulu, että vanhemmat auttavat pukkia. Ja kummit ja ystävät jne.

Vierailija
5/14 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua sapetti koko joulupukkistoori. Aivan väärä kasvatusperiaate: ensin uhataan, että pukki ei tuo mitään, koska olet ollut tuhma. Ja sitten tulee lahjoja roppakaupalla. Lapsi oppii, että sano mitä sanot, saan lahjoja enivei.

ITse päätin, että 7-vuotiaana tämä satuilu riittää. Satuimme kuitenkin viettämään lapissa tuon joulun (pukki ajoi paikalle porolla!), mutta meni vähän munilleen, kun oli niin aidon näköistä ( :

Onneksi mitään suurta häslinkiä ei kertomisesta syntynyt, sillä poika oli tajunnut pukkimme olevan naapurin "Pekka" jo monta vuotta ( : Lisäksi sanoin joka joulu, että vanhemmat auttavat pukkia. Ja kummit ja ystävät jne.

alunperinkään pukista lapselle kertoa. Ihme asioista sitä ihmiset stressin osaavat keksiäkin :D

Vierailija
6/14 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei ole koskaan käynyt joulupukki eikä pukista olla puhuttu totena. Ei kyllä olla myöskään selkeästi sanottu ettei pukkia ole. Joulupukki on meillä esiintynyt vain saduissa, lauluissa ja jossain telkakriohjelmissa yms., samaan tapaan kuin esim. muumi.

Lapsi 5 v, ei ole koskaan kysynyt onko pukkia tai miksei meillä käy pukki. Jos kysyy, olen ajatellut sanoa että joulupukki on hauska leikki, vähän sama kuin pääsiäisnoidat.

Vierailija
7/14 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua sapetti koko joulupukkistoori. Aivan väärä kasvatusperiaate: ensin uhataan, että pukki ei tuo mitään, koska olet ollut tuhma. Ja sitten tulee lahjoja roppakaupalla. Lapsi oppii, että sano mitä sanot, saan lahjoja enivei. ITse päätin, että 7-vuotiaana tämä satuilu riittää. Satuimme kuitenkin viettämään lapissa tuon joulun (pukki ajoi paikalle porolla!), mutta meni vähän munilleen, kun oli niin aidon näköistä ( : Onneksi mitään suurta häslinkiä ei kertomisesta syntynyt, sillä poika oli tajunnut pukkimme olevan naapurin "Pekka" jo monta vuotta ( : Lisäksi sanoin joka joulu, että vanhemmat auttavat pukkia. Ja kummit ja ystävät jne.

Hitunen lapsenmielisyyttä kehiin :) Ei pukilla tarvitse pelotella ja uhkailla. Sehän on kiva ja jännä juttu. Annetaan lasten olla lapsia rauhassa.

Vierailija
8/14 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhumaan että annan joululahjoja toisille. Tänä vuonna aion tehdä lahjat itse, ja kertoa niiden olevan joululahjoja. Saa sitten lapsi itse päätellä onko osa lahjoista joulupukilta vai kaikki toisilta ihmisiltä. Kyllähän sitä itsekin odottaa joulupukin tuloa aattona vaikka tietää hyvin sen olevan satua. Joulussa onkin kyse sadusta:)

Vierailija
9/14 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua sapetti koko joulupukkistoori. Aivan väärä kasvatusperiaate: ensin uhataan, että pukki ei tuo mitään, koska olet ollut tuhma. Ja sitten tulee lahjoja roppakaupalla. Lapsi oppii, että sano mitä sanot, saan lahjoja enivei. ITse päätin, että 7-vuotiaana tämä satuilu riittää. Satuimme kuitenkin viettämään lapissa tuon joulun (pukki ajoi paikalle porolla!), mutta meni vähän munilleen, kun oli niin aidon näköistä ( : Onneksi mitään suurta häslinkiä ei kertomisesta syntynyt, sillä poika oli tajunnut pukkimme olevan naapurin "Pekka" jo monta vuotta ( : Lisäksi sanoin joka joulu, että vanhemmat auttavat pukkia. Ja kummit ja ystävät jne.

Hitunen lapsenmielisyyttä kehiin :) Ei pukilla tarvitse pelotella ja uhkailla. Sehän on kiva ja jännä juttu. Annetaan lasten olla lapsia rauhassa.

Asia on mennyt omalla painollaan. Lapsi on nähnyt ja kuullut pukista ihan luonnollisilla tavoilla. Niin kauan saa uskoa kuin vain haluaa. Kun alkaa epäilemään, emme valehtele. On se nyt kumma juttu kun joka asiasta pitää tehdä suuri numero ja ongelma. Lapset kautta aikojen on uskonut pukkiin.

Vierailija
10/14 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kaikki epäilee jo tossa 5-7 v, riippuen lapsesta. Silti 10v tavallaan haluaa uskoa. Suomen ope oli sanonut useaan kertaan nyt, että joulupukkia ei ole olemassa. Kai se luuli että lapsi oikeasti uskoo, ja antoi lapselle tehtävksi kirjoittaa aineen joulupukista wikipedian tiedoin.

Sanoin minäkin ettei joulupukkia oikeasti ole, se on vain meidän sydämissämme.

Toki miksei sais uskoa, sillä uskoohan ihmiset jumalaankin, ja se ei edes ole tuonnut lahjoja.

Vierailija
11/14 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhumaan että annan joululahjoja toisille. Tänä vuonna aion tehdä lahjat itse, ja kertoa niiden olevan joululahjoja. Saa sitten lapsi itse päätellä onko osa lahjoista joulupukilta vai kaikki toisilta ihmisiltä. Kyllähän sitä itsekin odottaa joulupukin tuloa aattona vaikka tietää hyvin sen olevan satua. Joulussa onkin kyse sadusta:)

Olemme lapsen kanssa ostaneet yhdessä lahjoja läheisille. t.joulupukki. Paketteihin olemme kirjoittaneet esim. mummille Silti lapsi uskoo, että paketteja tulee myös pukilta.

Joulu on ihnaa aikaa, on kiva puuhastella lasten kanssa ja se tekee siitä erityisen ihanaa, että mukana on ripaus taikauskoa ja jännitystä :)

Vierailija
12/14 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On heti kerrottu, että joulupukki on satua, mutta joulunaikaan siihen saa aikuisetkin uskoa. Lapset (5 ja 3) tietävät, että lahjat tulee aikuisilta jne, mutta jännäävät silti pukin tuloa.

Vierailija
13/14 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

et jos en alottas koko pukki hömpötystä... en mä haluu ruveta valehtelemaan lapselle

Vierailija
14/14 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole koskaan valehdeltu lapselle, että joulupukki olisi totta, vaan se on kiva leikki, jota aikuisetkin leikkivät jouluna (meillä käy siis joulupukki tuomassa lahjat). Musta on tärkeä, että lapset pääsevät pienistä pitäen osallisiksi myös antamisen ilosta ja tekevät innoissaan lahjoja kummeille ja mummoille ja miettivät, mistähän sekut tykkäisivät.

Mulle itsellenikään ei lapsena uskoteltu joulupukin olevan totta, vaikka pukki ne lahjat joka vuosi toikin, eikä se vähentänyt joulun odotusta ja jännistystä pätkääkään. Sen sijaan joillakin ystävillä on traumaattisia kokemuksia siitä, kun tuli nolatuksi hiekkalaatikolla, kun kaverit kertoivat, että joulupukkia ei olekaan. Kipeä muisto yhdelle on sekin, kun naapurin poika sai enemmän lahjoja, vaikka oli taatusti ollut tuhmempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän