Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No jos niitä kestovaippoja haluaisi käyttää...

Vierailija
19.10.2010 |

Siis tällä kolmannella lapsella. Mitä pitäisi hankkia, että homma toimisi? Kuinka paljon vaippoja ja minkälaisia? Mitä nämä hankinnat tulisi maksamaan. ELikä mikä olisi sellainen perussetti, jolla pärjäisi? Myös ajatuksia siitä, missä niitä likaisia vaippoja säilytetään(pitääkö olla jokin etikkatynnyri vai mikä:)

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sitte tehdään kaupat, meidän pikkuiset vaipat on just matkalla kirpparille.. ;)

Vierailija
2/18 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säilytin likaiset vaipat tyhjässä kannellisessa ämpärissä kuiviltaan. Joskus lorautin etikkaa pohjalle.

Pienimpään kokoo mulla taisi olla 15 kpl vaippoja. Kuoret ja harsot toimii pienillä ja on aika edullinen tapa. Itse tykkäsin, että taskutvaipat oli parhaimpia, kunhan reidet kasvoivat, niin että vaipat pitivät paremmin.

Kannattaa tutustua Kestovaippainfon sivuihin. Aisaa on paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

säilytetään vaipat "kuiviltaan" ämpärissä, ei siis mitään vesiä siellä pidetä.. ei ole vielä ollut hajuhaittaa

mulla nyt vauva 3kk.. ihan vastasyntyneenä käytettiin harsoja ja kuorivaippoja (imsevimse) ja kun ne jäi pieneksi niin alettiin käyttää itseommeltuja taskuvaippoja joissa siis kosteussulkukangasta kosteuden pitäjänä (taskuvaippoja on sisätaskuja jotka tarvii vielä kuorivaipan erikseen tai sitten taskuvaippoja joihin tulee imu suoraan sisälle eikä tarvi kuorta) joka toinen päivä pesen vaipat ja tällä hetkellä on noita taskuja ja imuja.. kestovaippainfon sivut on hyvät.. itsekin olin aluksi vähän pihalla mutta olen tyytyväinen valintaamme ja meilläkin tarkoituksena vaipattaa kaikki mahdolliset tulevat lapset kestoilla..

ja kestovaippa ja kantoliina niminen kirja käsittelee myös aihetta

Vierailija
4/18 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siis nyt noita taskuja on siis 17kpl tällä hetkellä olevaa kokoa

Vierailija
5/18 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä suosittelen vastasyntyneestä muutaman kuukauden ikään tai puolivuotiaaksi asti nauhavaippoja pul-kuorien tai villahousujen kanssa. Vastasyntyneelle villahousut, isommalle ne kuoretkin toimii. Sitten puolivuotiaasta (n. 8kg) eteenpäin taskuvaippoja joihin sisään ihan harsoja tai hamppu- tai bambuimuja. Niitä tarvitaan n. 15kpl. Nauhavaippoja meillä oli myös tuo 15kpl, pesin joka toinen päivä.

Vierailija
6/18 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla kestovaippa sivuilla onkin tosi paljon tietoa. Olen aika pihalla kaikista imuista, taskuista ja kuorista... Tahtoisin teiltä kokeneemmilta ihan rehellisen mielipiteen seuraavaan. Minulla on tämän tulevan vauvan myötä kolme lasta kolmessa vuodessa. Elikä kolme tosi pientä, joista kaksi vaipoissa. Hommaa riittä ja haluaisin tietää lisääkö kestoilu paljon työtä? Olen pyykin yms. kanssa nytkin jokapäiväisessä puuhassa. Ihan asiallisesti haluaisin tietää, etten yritä liikaa

Vierailija
7/18 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis yksi vaihtoehtohan olisi,että vaihtaisin myös tälle alle 2-v kestovaipat kertakäyttövaippojen tilalle. Tulisiko sitten ainakin mahdoton työ, jos kaksi olisi kestovaipoissa vai menisikö samalla? NRO 2 missäpäin asut? Ajattelin niitä vaippakirppareita

Vierailija
8/18 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita kertiksillä. Jos tuntuu, että ehdit ja jaksat, kun vauva hiukan kasvaa, paneudu sitten asiaan uudelleen. Turha ottaa lisästressiä haastavaan elämänvaiheeseen.

Vierailija
9/18 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en koe että pyykkiä tulis mitenkään liikaa.. narukuivatetaan vaipat kun rummutusta ei suositella.. pesen välillä muun pyykin joukossa ja välillä pelkät vaipat.. asteessa 60, välillä imut 90..

meillä on yöllä kertakäyttövaipat enkä ole kokenut kestoja sen vaikeammaksi kun on oppinut laittamaan vauvalle vaipan hyvin, siis niin että on tarpeeksi tiukka eikä falskaa..

jos kestotat molemmat lapset niin eihän se vaadi kuin kuivaustilaa enemmän.. samassa koneellisessa pyörivät.. jos olet käsityöihmisiä niin voit itse ommella vaipat.. tulee edullisemmaksi.. itse hankin myös huutonetistä ja kirpparilta.. yhtäkään en ole uutena ostanut..

Vierailija
10/18 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä lähtien kun tultiin sairaalasta kotiin. Mun rehellinen mielipiteeni on, että siinä on enemmän työtä kun kertsien käytössä vaikka on tietenkin todella vaikea verrata kun varsinaisesti ei ole käyttänyt kertsejä kuin muutaman näytevaipan kotona. Monihan sanoo, että on enempi vaivaa rehata vaippoja kaupasta ja roskiin kuin kestoilla mutten sitten tiedä. Olisihan siinäkin hommaa vallankin näin autottomalle. Mutta kyllä tuo kestoilukin vähäsen aikaa syö. Mutta en tiedä onko se niin hirveästi mistään pois. Voihan kestoja täyttää esim. lasten kanssa ollessa ja pyykkiäkin käsitellä. Teillä voisi esim. yhdenkoon taskuvaipat toimia aika hyvin sitten kun tuleva pikkuinen on pikkuisen isompi niin voisit käyttää kummallekin samoja, eri säädöillä. En itse kuitenkaan suosittele niitä monen suosimia bumgeniuksia ovat jotenkin niin muhkuja vaan mieluummin jonkun kotimaisen valmistajan nepillistä taskua. Musta tarrat hajoavat liian pian. Nepilliset vaipat kestävät musta paremmin ja lisäksi meillä ainakin lapsi aika pienenä alkoi itse availla tarroja kun taas neppejä ei saa auki. Mutta näissä asioissa on toki monia näkemyksiä. Älä kanna syyllisyyttä jollet jaksa kestoilua mutta kantsii sitä koittaa. Mä en useimmiten edes ajattele, että olisi joku muukin vaihtoehto kun kestoilu oli mulle niin itsestäänselvyys alusta lähtien.

Vierailija
11/18 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kestovaippainfon sivuilta löytyy hyvin perustietoa. Tässä omasta kokemuksesta:

Vaipassa tulee olla pissan imevä osa ja kosteuden pitävä kuori. Erilaisia vaippasysteemejä on periaatteessa neljän laisia, niistä kannattaa valita omien mieltymysten mukaan:

1.imuja tai sisävaippa + villahousut - tuntuu olevan etenkin vannoutuneimpien kestoilija-ekoihmisten suosiossa.

2. imuja tai sisävaippa + vaippakuori. Tämä monen mielestä toimii ihan pienellä vauvalla parhaiten.

3. imuja ja taskuvaippa. Tähän itse päädyin. Plussaa on se, että taskut voi täyttää valmiiksi, jolloin vaipan vaihto on miehelle / mummuille yhtä helppoa kuin jos käyttäisi kertisvaippoja. Ja paketin saa purettua pesua ja kuivausta varten.

4. AIO = all in one, eli ne imut on ommeltu siihen vaippakuoreen valmiiksi - koko paketti puetaan ja riisutaan yhtenä kappaleena. Helppoa ja kätevää (mutta myös kalliimpaa), etenkin jos on kuivausrumpu.

Imujakin on erilaisia: harsot, frotee, hamppu ja bambu joko pötkoksi ommeltuna tai taiteltavana. Meillä ei tosiaan vaippa-aikaan vielä ollut kuivausrumpua, joten suosin taiteltavia imuja, niin kuivuminen oli nopeampaa. Ihan pienellä vauvalla harso toimii hyvin ja itse leikkelin pari vanhaa pyyhettä taittoimuiksi. Mitä käytetympi imu, sen parempi imuteho. Vauvan kasvaessa pissan määrä lisääntyy ja puolivuotiaalla tehokkaammat ja kalliimmat bambu ja hamppu-imut alkavat viimeistään oman kokemukseni mukaan olla tarpeen.

Rahaa hommaan saa menemään todella paljon tai kohtuullisesti. Harsoja ja froteeimuja saa halvalla jopa omasta takaa ja niillä pääsee alkuun. Bampu tai hamppuimut maksavat hieman enemmän, mutta itse en ainakaan aluksi tarvinnut niitä. Itselläni oli imuja jopa vähän liikaa, mutta kun niitä vanhoja froteepyyhkeitä oli omasta takaa, niin niihin ei mennyt rahaa.

Villahousuja ei pestä joka käytön jälkeen, eli niitä riittää vähempi määrä, samoin vaippakuoren voi pissavaipan jäljiltä laittaa heti uudelleen päälle (jos on säilynyt kuivana) tai huuhdella (kuivuu tosi nopeasti) - eli niitäkään ei tarvitse tuhottomasti. Taskuvaipat ja AIO:t joutuvat pesuun joka kerta, joten niitä tulee olla reilummin. Vaippakuoria tulee äitiyspakkauksen mukana ja koska kaikki eivät ota niitä käyttöön, niin itse ainakin ostin niitä ihan pilkkahinnalla aloitusvaipoiksi. Taskuvaipat ostin käytettyinä kirppiksiltä ja huutonetistä. Tunnetut merkit maksaa käytettynäkin jopa parikymppiä kappale, mutta myös ihmisten itse tekemät (TSI =tee se itse) ovat usein käytössä ihan käypiä ja niitä saa halvemmalla. Itse en maksanut yhdestäkään yli 10 euroa. Toki mukaan mahtui muutama virheostos, joiden myötä oppi mitä asioita ostaessa pitää huomioida.

Minulla oli vaippoja 16 hyvää + 4 hätävaraa. Vuorokaudessa meni n. 6-8 vaippaa pyykkiin ja sen kun illalla pesi, niin sai samalla täyttää edellisenä iltana pestyt, jotka olivat ehtineet kuivua. Ja hätävarat sitä varten, että jos ei syystä tai toisesta ehtinytkään pesemään tai täyttämään illalla. Vaippojen tarve riippuu mm. kuivausrummun olemassaolosta, peseekö täysiä vaippakoneellisia vai muun pyykin mukana, käyttääkö kestoja myös yöllä tai reissussa jne.

Meillä kestoiltiin myös öisin, ei se mielestäni ollut mikään ongelma kun vaipat oli täytetty valmiiksi. Moni kuvittelee sen olevan jotenkin hankalaa. Sen sijaan reissuun otimme kertakäyttövaippoja - likaisten kuskaaminen kaupungilla/kylässä ei oikein innostanut.

Muista, että jos käytät kestovaippaa kerran päivässä, olet tuottanut jätettä 365 vaippaa vähemmän vuodessa. Eli jokainen kerta on kotiinpäin, eikä kannata ottaa liikaa stressiä jos ei aina jaksa tai joskus unohta laittaa sen koneen pesemään. Sitten käytetään muutama kertakäyttövaippa väliin ja jatketaan taas.

Huomaathan myös varmistaa, että pesuaineesi on kestovaipoille sopivaa. Imuille ei käytetä huuhteluainetta, se vie imutehon. Kuorimateriaali taas ei siedä valkaisuainetta - vie vedenpitävyyden. Villalle tietysti ihan omat aineet jos siihen päädyt.

Vierailija
12/18 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

helpoksi vaipaksi bumgeniuksen yhdenkoon taskuvaippaa. Meillä sopinut alusta asti nyt 1,5 -vuotiaalle lapselle ja edelleen mahtuu. Hyvin toimivat edelleen, vaikka ovat olleet jokapäiväisessä käytössä tuon 1,5-vuotta. Meillä 16 vaippaa kierrossa noita bumgeniuksia ja fuzzi bunz taskuja. Yöllä käytössä kertakäyttövaippa.

En ole kokenut hankalaksi. Toki laskennallisesta varmaan pesemme pari koneellista pyykkiä enemmän kuin ilman vaippoja, mutta siinä se menee muun pyykin ohessa. Säilytämme pissavaippoja tavallisessa pyykkikorissa ja kakkavaippoja huuhtelun jälkeen suljetussa smartstore muoviastiassa.

Vierailija
13/18 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vauvan syntyessä tarvitsee vain löytää se istuvin malli. Jos et ole varma, hanki vähän kaikkea. Siis sisävaippoja, harsoja , nauhavaippoja PUL-kuoren tai villahousujen kanssa, ehkä myös 1 tasku ja all-in-one kokeilumielessä. Monet suosittelevat alkuun monipuolista valikoimaa vaippatyypeistä, sillä NB- ja S-kokovaiheet menevät nopeasti ohi, joten se on samalla oiva vaihe kokeilla ja miettiä ja hifistellä vaihtoehtoviidakosta Sitä Oikeaa.

"Onko vauva standardin muotoinen, käykö taskut ja AIOt ja minkämalliset vai pitääkö mennä yhdistelmillä? Jaksetaanko VVV:tä, vai valitaanko coolmax ihoa vasten? Onko taskut käteviä nopealla kuivumisajallaan ja harsojen hyödyntämisellä, vai vaan veemäistä ajanhukkaa kun saisi niitä vaippoja valmiilla täytteilläkin? Mitä yöksi päälle? Kätevät tarrat ja taaperon pikkukätösille ylivoimaiset nepit? Mennäänkö seuraavat koot one-sizeilla vai olisiko sittenkin turvallisempaa katsoa koko kerrallaan? Entäs hintapolitiikka sitten, kaivetaanko ompelukone ja huutonettunnukset kaapista vai ostetaanko kunnon merkkivaipat, kun ei ne kuitenkaan yhtä paljon maksa kuin kertikset? Niin joo, ja..."

Näitä kysymyksiä ei valitettavasti voi toisen puolesta kertoa: Ensin harsot, sitten taskuvaipat lienee yleisin tapa. Ja itse olisin jälkiviisaana hankkinut tarrallisia yhdenkoonAIOja- ja sisävaippa-villahousuyhdistelmiä ja jättänyt ne harsotaskupelleilyt kokonaan välistä - en jättänyt, kun kokemattomana vakuutuin niiden kätevyydestä ja edullisuudesta. Ja kakat.

Vierailija
14/18 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin miettimään tuota rumpukuivausta. Meillä pestään ja kuivataan oikeastaan melkein kaikki pyykki kuivurissa. Oletin, että kestovaipatkin voi heittää aina kuivuriin. Jos näin ei ole,on hieman hankalampaa alkaa roikottamaan pyykkiä. Täytyy yrittää perehtyä tähän asiaan. Kiitos kaikille. Ap

Vierailija
15/18 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin miettimään tuota rumpukuivausta. Meillä pestään ja kuivataan oikeastaan melkein kaikki pyykki kuivurissa. Oletin, että kestovaipatkin voi heittää aina kuivuriin. Jos näin ei ole,on hieman hankalampaa alkaa roikottamaan pyykkiä. Täytyy yrittää perehtyä tähän asiaan. Kiitos kaikille. Ap

Vierailija
16/18 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harsot ja nauhavaipat voi kuivattaa rummussa. Villahousuja ei tarvi pestä usein ja ne tietysti pestäänkin käsin ja kuivatetaan sitten ilmavasti huoneenlämmössä. Taskuvaipat olisi siitä helpot, että ne imut voit heittää rumpuun ja kuivatat narulla (tai sellaisessa mustekalanipistinhärvelissä) vain ne taskut, joissa on siis pul-kangas ulkopintana ja coolmax tai kuivaliina sisäpintana. Ne kuivuu nopsaan mutta niitä ei saa rummuttaa. Rummussa harsoistakin tulee varmaan pehmeämmät kuin narulla, vaikkei mulla varsinaisesti rummusta olekaan kokemusta.

Vierailija
17/18 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öiksi laitoin kerttiksiä. Päivisin oli käytössä Fuzzy Bunz taskuvaipat ja mikrokuituimujen kanssa.

Hyvin sujui. Vaipat pesin muun pyykin seassa 60 asteessa ja imut pyöräytin kerran kuussa 90 asteessa. Kuivasin kuivausrummussa.

Päiväkotiin vein myös kestovaipat ja oman kannellisen säilytyastian (=kannellinen roskis)käytetyille vaipoille. Hyvin sujui.

Vierailija
18/18 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tietenkin villanpesuaineella ja villanpesuohjelmalla. Ja välillä villikset pitää lanoliinittaa. Mutta suosittelen villahousuihin tutustumista. Villa on niin ihana materiaali lapsella, meillä lapsella aina öisin villahousut jalassa ja usein päivälläkin.

Ja käsittääkseni kyllä jotkut rummuttavat vaippoja aika useinkin (ei tietty villaisia). Meillä ei ole rumpukuivainta joten siitä ei ole kokemusta. Luulisin, että joitakin vaippoja jopa rumpu pehmentää mutta tietty voi myös vähän kutistaa. Kestovaippailun ekologista merkitystä rummutus ilmeisesti kyllä aikalailla syö mutta varmaan rumbaa helpottaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi