Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oma joulu

Vierailija
19.10.2010 |

Minä haluaisin viettää joulun ihan omalla perheen kesken. Ei olla vietetty yhtään joulua täysin keskenämme, ja olemme olleet miehen kanssa yhdessä 12 vuotta, vanhin lapsikin jo 10v.

Sukumme asuvat 500km päässä toisistaan, (olemme asuneet molemmissa kaupungeissa) ja kun lomat ovat vähäisiä, tuntuu että kaikilla pidemmillä vapailla on joko itse matkustettava tai kutsuttava sukulaiset meille.

Toisaalta taas täällä nykyisessä kotikaupungissakin asuvista sukulaisista yksi on sellainen joka viettää joulunsa yksin jollemme kutsu häntä meille :/

Tästä aiheutuu sitten se että olen jouluaattona rättiväsynyt, vaikka saan vierailtakin apua.

Haluan viettää edes yhden joulun oman perheen kesken, rauhassa, ilman mitään paineita, aikataulua tai kiirettä.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertaakaan ei ole reissattu sukulaisiin, kerran oli miehen isä meillä aattona syömässä (85v). Muuten oltu aina omalla perheellä ja niin aion tehdä tästä eteenpäinkin. Kun lapset kasvavat, tehkööt omanlaisensa joulut, joihin en välttämättä mitenkään liity.

Vierailija
2/16 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vietä!

Sitten tuntisin syyllisyyttä siitä että tämä yksinäinen sukulainen viettäisi joulunsa yksin, isovanhemmat eivät näkisi lapsia (ja viettäisivät "lapsetonta" joulua).

Voi kun nuo muut keksisivät itse täytettä joululleen, nyt se on minun vastuullani :(

Ymmärrän kyllä täysin sen että haluavat viettää joulua lastemme kanssa.

Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille kun syntyi eka lapsi, niin päätimme että joulut vietetään kotona ja ne jotka haluavat meitä nähdä, niin tulevat meille.

Mä teen jouluruuat, niistä ei ole vaivaa, vaikka vähän isomman satsin tekeekin. Kaikki jälkkärit sun muut suunnittelen niin, että voin ne tehdä etukäteen.

Ilta etenee mun perheen suunnitelmien mukaan ja muut mukautuu. Aivan ihania jouluja ollaan vietetty meillä. Ainakin mun mielestä. =)

Vierailija
4/16 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä, jos viettäisitte aaton keskenänne ja pyytäisitte yksinäisen vanhuksen joulupäivänä syömään? Mekään emme vielä koskaan ole viettäneet joulua oman perheemme kesken. Anopin kanssa olemme yhdessä laittaneet joulua ja itsestäni kyllä tuntuu, että pääsen näin puolet helpommalla. Autolla ajoa tulee pakosta meillekin useampi satanen tai vasta vuoroin muille sukulaisille.

Vierailija
5/16 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun ei tartte enää miellyttää ketään muita kuin itseäsi ja OMAA perhettäsi!!! Oletko läheisriippuvainen kun mietit noin paljon miltä muista tuntuu?

Mäkin aion viettää joulun itsekseni vauvan kanssa, tosin en aio kertoa sitä kuin vasta sitten kun mua pyydetään jonnekin:) kattelen telkkaria ja siemailen glögiä, kun vauva on nukkumassa :)

Vierailija
6/16 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siitä, että te haluatte oman joulunne viettää niinkuin haluatte ja missä haluatte joku loukkaantuu, niin loukkaantukoot! Sehän on ihan kamalaa, jos joulu joulun jälkeen on teille tuolla tavoin yhtä stressiä, kun se ei ole ollenkaan sellaista kuin te itse perheenä toivotte. Se on sitten sellaisen henkilön, joka vaatii teitä juoksemaan ympäriinsä hyvä viimeistään nyt tajuta, että muut eivät ole maailmassa noudattamassa vain hänen tahtoaan ja tapojaan.

Ainoastaan tuo, että jos joku vastoin omaa tahtoaan jää aivan yksin, eikä sitä siis itse halua (jokuhan vois halutakin) niin ehkä kuitenkin hänet pyytäsimme kotiimme? Mutta ehkäpä hänelläkin on muita paikkoja minne mennä?

Vierailija
7/16 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päätäämään tekemisiään. Me ollaan olut jouluja vaikka millä kokoonpanoilla, mutta ihan omata tahdosta. Mihinkään "lounas täällä" ja jälkiruoka tuolla"-juttuihin en suostuisi ja isovanhemmat selviävät joulusta ilman lapsenlapsiaankin. Me ollaan olut lapissa mun vanhempien luona, on oltu anoppilassa täällä etelässä, ollaan olut omalla perheellä kotona, on ollut sinkkukaveri yhtenä jouluna meillä ja on oltu meillä kummatkin isovanhemmat kutsuttuina mukaan. Mutta itse sinä päätät mitä teet ja missä, hyvänen aika.

Vierailija
8/16 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sun äidillä on oma äiti jossain?

Tai kummeja, kaimoja, serkkuja..

Mitä sitten jos asuu samassa kaupungissa? Kai sekin voi johonkin mennä tai joku muu tulla?

Lopeta tollanen ajattelu NYT heti!

Tämä on sinun perhe ja teillä on kaikki maailman oikeus viettää joulu vaikka Silja Linen buffetissa!

Miksi se sun sukalainen ei kutsu teitä sinne?

Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi että teidän paikka on venyä muiden muottiin?

Nyt teette ihan omassa kodissa joulun, oman näkösen ja kokosen. Saunotte keskellä päivää jos siltä tuntuu.

Kyllä kaikkien terveitten aikuisten kuuluu ymmärtää että joulun VOI VIETTÄÄ omissa nurkissa ilman suvun hyysäämistä.

Me ollaan roikuttu toisten nurkissa vuosia ja aina puhuttu miten halutaan olla oman perheen kesken. Sitten taas toisen vanhemmat loukkaantuu jos menee toisen luo.. Elämän voi tehdä itselleen vaikeaksi jos haluaa.

Vierailija
9/16 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies ehdotti että mites jos tehdään niin, että joka toinen joulu me ollaan perheen kesken ja joka toinen joulu me pyydetään koko suku meille. Niin ollaan sitten tehty ja tyytyväisempi olen.

P.S. Mies ilmoitti päätöksestämme sukulaisille...

Vierailija
10/16 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin reissasimme ennen lapsia vanhempiemme välillä. Esikoisen synnyttyä vietimme aaton miehen vanhempien luona ja joulupäivänä menimme äidilleni. Se riitti minulle. Kun aloin odottaa toista lastamme ilmoitin että ketkä haluavat meitä jouluna nähdä tulevat meille.

Monta vuotta on mennyt niin että joko äitini, siskoni tai appeni on ollut meillä. Rauhassa joulua ei lasten kanssa voi viettää kun kokoajan joku vouhkaa olemattomasta kolinasta. Kiirettä ja aikataulutusta päivässä on muutenkin. Itse jätän pois hautuumaa reissun jonka aikana valmistelen ruokaa sekä lahjoja pukille piiloon. Kaikkea ruokaa ei tarvitse tehdä itse, kaupan laatikot ovat mainioita kun sekaan lorauttaa vähän kermaa.

Mitkä tekemiset aiheuttavat painetta? Voisiko jonkun niistä jättää pois?

Vierailija
11/16 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja joka toinen joulu ne on ihan käärmeissään, kun porukoilla on omanlaisiaan jouluajatuksia, eikä heille ennätä välttämättä kukaan. Ollaan oltu anoppilassa perhejoulussa samaan aikaan, kun miehen veljen perhe kärvistelee kotonaan vaatien muita tulemaan heille.

Vierailija
12/16 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nice

Vierailija
13/16 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinäisenä sukulaisena en odota sukulaisteni kutsuvat minua kotiinsa jouluksi, vaikka asumme samassa kaupungissa lyhyen matkan päässä toisistamme. Omaksi huvikseni ja perinteisesti vastaan suvun muutamista jouluherkuista suvun vanhojen reseptien mukaan, joten ennen joulua ne haetaan minulta ja minä saan vastineeksi myös herkkuja tai pieniä lahjoja. Ne ovat ihania hetkiä, sillä kaikilla on aikaa se lyhyt hetki  jutella minun kanssani.Se, että lusisin jouluaattona sukulaisten rytmissä heidän kodeissaan ei houkuttele yhtään. Olisi jopa loukkaavaa, jos joku sukulainen säälisi minua "yksinäisenä jouluna". Joten ap:lle terkut, että puolet siitä mitä sinä tunnet sukulaistesi joulutarpeista on ihan sinun omaa keksimääksi. Ihmiset eivät ole kaikki avuttomia ja kädettömiä, vaan osalle meistä voi olla tärkeää fiilistellä joulua oloissaan. 

Kannattaa miettiä myös muita tarvitsevia sukulaisia oletko kasvanut jo aikuiseksi ja osaat järjestää asiat myös omaa hyvinvointiasi ajatellen?

Vierailija
14/16 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin ennemmin yksin kuin jossain lapsiperheessä toisten nurkissa. 😩 Joku rauha pitää joulunakin olla ja omassa kodissa.

Vierailija
15/16 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen päättää itse joulustaan eikä kukaan ole vastuussa toisten hyvinvoinnista tai siitä onko joku yksin.

Miksi se on juuri teidän perhe, joka välittää muiden hyvinvoinnista? Kuka teitä ajattelee, jos ette edes te itse? 

Vierailija
16/16 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö noi ihmiset ajattele mitään joita säälistä haetaan toisten joulunviettoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi