Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minimimenot /kk 4 henk lapsiperhe 1500e + asumis- ja liikennekulut.

Vierailija
19.10.2010 |

Yksin asuvan minimimenot melkein 600 euroa kuussa

Tiistai 19.10.2010 klo 10.30

Yksin asuva työikäinen tarvitsee lähes 600 euroa kuukaudessa, jotta saa hankituksi kaikki välttämättä tarvittavat tavarat ja palvelut.

Yksinasuja tarvitsee lähes 600 euroa kuussa kattaakseen kaiken välttämättömän.

Yksinasuja tarvitsee lähes 600 euroa kuussa kattaakseen kaiken välttämättömän. (COLOURBOX)

Kuluttajatutkimuskeskuksen tutkimuksessa laskettiin kohtuullisen minimin viitebudjetit eri tyyppisille kotitalouksille. 600 euron summa koskee tutkimuksessa alle 45-vuotiaita. Nelihenkisen lapsiperheen pitäisi sen mukaan pärjätä alimmillaan hieman vaille 1 500 eurolla kuussa ja yksin asuvan yli 65-vuotiaan alle 500 eurolla.

Summan pitäisi kattaa ruoka, vaatetus, kodin tavarat ja laitteet, vapaa-aika sekä terveys- ja hygieniakulut. Asumis- ja liikennekulut on laskettu erikseen, koska ne vaihtelevat niin paljon eri puolilla Suomea.

Tutkija Anna-Riitta Lehtisen mukaan laaditut budjetit ovat niukkoja, jos niitä verrataan siihen, kuinka paljon suomalaiset tilastojen mukaan oikeasti kuluttavat. Välttämättömiksi katsotut menot ylittävät kuitenkin esimerkiksi toimeentulotuen ja velkajärjestelyn nykyiset normit.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo tiukkaa ja vähän?

Ei mun mielestä. Me ollaan ihan hyvi toimeentuleva perhe. Mutta ei meilläkään varmaan tuota enempää mene, normaalielämiseen.

ruoka, vaatetus, kodin tavarat ja laitteet, vapaa-aika sekä terveys- ja hygieniakulut = 1500/kk

Vähemmänkin riittää, sanoisin. Meillä menee ruokaan n 600e /kk. Julkinen terveydenhuolto palvellut meitä hyvin. Vaatteita ostetaan jonkin verran, mutta ei joka kuukausi ole tarvetta.

ap

Vierailija
2/14 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan mene noin paljoa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4/14 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

noihin ruokaan + muut menot 900e/kk ja meitä on 5

Silti koen että tulemme toimeen ja tuo on riittävästi. Ei joka kuukausi osteta uusia laitteita tai vaatteita jne. Ja meillä on myös siis murkkuikäisiä harrasavia lapsia.

Se on kyllä tosiasia että me ei matkustella kovin usein ja eletään muutenkin ekologisesti joka jossainsuhteessa on kuitenkin edullisempaa, paitsi ruoka.

Vierailija
5/14 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tutkijoilla niin hyvät tulot, että ovat vieraantuneet todellisuudesta? Ja suuret menot?

Kyllä noi ihan reiluilta näyttää minunkin silmään.

Vierailija
6/14 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä viisihenkinen perhe ja asumisen ja liikkumiskustannusten jälkeen jää ~1100€/kk, ei mielestäni köyhäillä.

Vierailija
7/14 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo tiukkaa ja vähän? Ei mun mielestä. Me ollaan ihan hyvi toimeentuleva perhe. Mutta ei meilläkään varmaan tuota enempää mene, normaalielämiseen. ruoka, vaatetus, kodin tavarat ja laitteet, vapaa-aika sekä terveys- ja hygieniakulut = 1500/kk Vähemmänkin riittää, sanoisin. Meillä menee ruokaan n 600e /kk. Julkinen terveydenhuolto palvellut meitä hyvin. Vaatteita ostetaan jonkin verran, mutta ei joka kuukausi ole tarvetta. ap

Olen yhden lapsen yh ja minulla tuloista jää asumisen ja liikennemenojen jälkeen jäljelle n.410€. Laskin juuri.

Vierailija
8/14 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteenlasketut tulomme lapsilisineen ovat n. 1700e/kk nettona.

Siitä pitää sitten maksaa vielä asuminen ja liikennekin (pakko olla oma auto)...

Vierailija
9/14 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole kyllä laskenut, mitä meillä menee. Varmaan hieman yli tonnin kuitenkin, mutta ei 1500.

Vierailija
10/14 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tuolla sinänsä elää kohtuullisesti, MUTTA voi joko käyttää valtavat summat autoon ja taloon, tai asua vuokrakolmiossa ja ajaa bussilla.

Vierailija
11/14 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanoisin, että tuo ei ole kovinkaan kaukana todellisuudesta. Itse lasken usein näin, että aikuista kohti 500 e kuussa ja lapsia kohti 400 e kuussa ja autoa kohti 400 e kuussa (toki halvemmallakin pääsee, jos käyttää julkisia) ja sitten asumiskulut päälle. Tämmöisellä elää hyvin esim. 2 aikuista + 2 lasta + auto perhe, kun laskee, että kuinka paljon saa mennä asumiseen rahaa.

Ne yksinhuoltajat, jotka tässä ketjussa kertovat, että he tienaavat vähemmän, niin varmaan sekin on mahdollista, mutta onko silloin kyseessä tuilla elävistä? Itse ainakin tienasin yksinhuoltajana hyvinkin tuon 500 (aikuinen) + 400 (lapsi) + 400 (auto) + asunto määrän, kun laskin mukaan nettopalkkani, lapsilisät ja elatusmaksut.

Kannattaa myös muistaa, että niillä pienituloisimmilla on pienimmät menotkin. En esimerkiksi usko, että tuo ylempi yksinhuoltaja maksaa mitään lapsen päivähoidosta. Itse yksinhuoltajana siihen aikaan jouduin maksamaan sen täyden 200 euron hoitomaksun. Arvata saattaa, että jos tulot olisivat myös pienet, niin saisi myös tukea asumiseenkin.

Sitten sanoisin vielä alkuperäiselle, että ehkä ei kannata sanoa, että "ei varmaankaan mene" jollei ole menojaan budjetoinut ja katsonut. Täälläkin ihmiset kertoo, miten ne laittaa lapsiensa vaatteisiin ja tarvikkeisiin vaan jonkun 40 euroa kuussa ja sitten kun katsoo mitä he ovat ostaneet talvivaatteita, niin tietää, että mitenkään voi pitää paikkansa.

Useilta ihmisiltä puuttuu budjetista sellaisia pitkänajan hankintoja, joita ei osata jyvittää pitkälle ajalle, kuten vaikka pesukone, remontit, aikuisten talvivatteet ja talvikengät, telkkarit, tietokoneet jne.

Hetkellisesti toki voi pärjätä vähemmälläkin, esim vaikka hoitovapaan aikana, mutta sitten jos jatkuvasti oikeasti joku perhe elää paljon alle tuon ilman yhteiskunnan tukia, niin en usko siihen pysyvänä ratkaisuna.

Vierailija
12/14 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli asumisen ja auton jälkeen,

ja kyllä vähän tiukkaa tekee, vaikka pärjäämme kyllä, tuolla rahalla pitää elättää kaksi kolulaista itseni lisäksi.

Vierailija
13/14 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo; meillä siis 4 henkeä ja kuukauden kulut olisi tuon mukaan n 4000€, muutama satanen menee yli (vakuutukset, tv-lupa, lehdet, päivähoito). Nuokin kulut pitäisi jotenkin olla laskettavissa mukaan tuohon arvioon, nyt täysin unohdettu.

Tilastoja on niin helppo tehdä.... aina ne näyttää positiivisemmilta kuin totuus!

Vierailija
14/14 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole koskaan ollu 600 euroa kuussa käytettävissä asumismenojen jälkeen. Ei silloin, kun olin naimisissa, ei ennnen lasta eikä nytkäään kun olen yhden lapsen yksinhuoltaja.

600 euroa kuussa olisi aivan luksusta!

Joskus satanen joskus kaksi käytettävissä ruokaan, vaatteisiin ja hygieniaan. riittää ihan hyvin kun tietää mitä ostaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi