Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tapana ottaa pienet lapset mukaan hautajaisiin?

Vierailija
17.10.2010 |

Ts. pidetäänkö yleensä parempana olla kunnioittamassa vainajan muistoa mahdollisimman runsaslukuisena vaiko antaa joidenkin surra tilaisuudessa rauhassa ilman pienten väistämättömiä hymyjä, ehkä jopa naurua ja jotain "miksi toi setä nukkuu tuolla laatikossa" -kommentteja?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana ollut myös 3v vanhempi isoveli. Ainoat hautajaist joissa oli ongelmaa lapsen kanssa olivat nuo joissa nuorempi oli sen 3v eikä tahtonut jaksaa istua hautaustilaisuuden (vrt. uskovaisen siunaustilaisuus) aikaa riittävän rauhallisena. Piti käydä eteistiloissa lukemassa lapselle "lakia" ja sen jälkeen oli kunnolla. Tuon jälkeenkin on ikävä kyllä jouduttu jo kaksiin hautajaisiin ja kohta taas yhdet tiedossa. KAIKKI ovat olleet niin läheisiä sukulaisia että ei meillä olisi edes ollut lapsille ketään hoitajaa, kaikki olivat siellä hautajaisissa.

Vierailija
2/19 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vienyt pienen lapseni kaikkialle, mikäli ei ole erikseen kielletty ottamasta vauvaa mukaan. Ekassa siunaustilaisuudessa kappelissa oli noin 3 viikon ikäisenä.

Vauvamme on ollut mukanan, pikkujouluissa ym. juhlissa.

Tosin meillä ei ole ketään, jolle vauvan jättäisikään. Joten yritetään useimmiten mennä kaikki.

Nyt vauvelimme on jo 1 v .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat siis isomumminsa ja pappansa hautajaisissa mukana, mutta eivät isotädin tai -sedän. Näin meidän suvussa. Ei ketään kielletä ottamasta lapsia, mutta heitä ei vaan yleensä oteta, jos hoito saadaan järjestymään.

Vierailija
4/19 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä juniori oli isomummonsa hautajaisissa, kun ikää oli n. 3kk. Rauhoittelupullot oli kopassa vauvan vierellä, kuten myös muutama tutti. Haudalla laskettiin vauvan kanssa yhdessä ruusu. Elämään kuuluu syntymä ja kuolema, vauva tavallaan toi myös toivoa surun keskelle.

Vierailija
5/19 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai tosi läheinen sukulainen- ei muuten lapsia mukaan

Vierailija
6/19 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ma en ole koskaan kuullut tuollaista ohjetta Etta papaya ei otettaisi. Nykyisen kasityksen mukaan lapsen surutyota surtax se, etta lapsi on mukana hyvastelemassa vainajaa.

Vierailija
7/19 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin jos on kyse mummojen ja pappojen hautajaisista. Jos taas on kyse jostain kaukaisemmasta ihmisestä, kenties jostain nuoresta, niin sitten voisi olla herkemmät tuntosarvet sen suhteen, kaipaako lähipiiri hiljaisuutta.

Vierailija
8/19 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluvat ehdottomasti mukaan. Meillä on ollut kahdet hautajaiset lyhyen ajan sisällä ja molemmissa lapset mukana. Eikä se tuntunut ketään haittaavan.

Vierailija
9/19 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

6-v. lastani oman ukkini hautajaisiin..olis ehkä pitänyt(ei ollut läheinen,kerran nähnyt isoukkinsa)ihan sen takia että lapsen on hyvä nähdä myös hautajaiset,ja ehkä olisinkin ottanut jos olisivat olleet normaalit ev.lut. hautajaiset mutta ortodoksina isoukkini oli koko tilaisuuden arkku auki,oli omastakin mielestäni aika kammottavaa(en ole itse ortodoksi)ja myös tilaisuus kesti ihan älyttömän kauan.

mutta pääasiassa olen sitä mieltä,että kannattaa ottaa.

Vierailija
10/19 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eivät papan veljen, joka kuoli 2kk myöhemmin.

Esikoiselle (silloin 4v) papan hautajaiset olivat vaikea paikka. Papan kuolema oli muutenkin paha ja sitten vielä nähdä paljon itkeviä ihmisiä. Itse pystyin onneksi rauhoittelemaan lapsia. Esikoinen ei pystynyt/pysty edelleenkään kuulemaan mitään kuolemasta. On nyt jo toisella kymmenellä, mutta pahat traumat jäi papan kuolemasta eikä halunnut koskaan puhua/kuulla asiasta mitään. Tilannetta vielä pahensi lapsen mummo, joka itki vuosia papan ikäväänsä lapsille ja vatvoi kaikkien tuttujensa ja tuntemattomien kuolemiset. Yritettiin kyllä mummolle sanoa, ettei puhuisi lasten kuullen jatkuvasti, puhuisi meille aikuisille.

Vierailija
11/19 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaukaisempien sukulaisten hautajaisia on minusta ollut mukavampi (jos nyt hautajaisista näin voi sanoa) viettää hiljaisemmin, ilman sitä tohinaa mitä pienistä tulee.

Vierailija
12/19 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin jos kyseessä on lähiomainen. Näin he näkevät näkevät ja tietävät mitä kuolema on ja ymmärtävät sen pysyvyyden. Miten voi oikeasti arvostaa elämää jos ei ole käsitystä kuoleman vakavuudesta?

Itse muistan lapsena miten oli oman pappani ruuminvalvojaiset. Kaikki itkivät ja minä ja veljeni juostiin hippaa surevien keskellä. Itselleni jäi hyvä mieli tästä ja siitä lähtien olen tiennyt oikeasti mitä kuolema on ja miltä kuolema näyttää (ei ole paha). Tiesin ettei papan ole paha ola kylmässä maassa ja toisaalta opin myös sen mihin jokaisen elämä lopulta päättyy. Näin on ja tulee aina olemaan.

Myöskään en pane pahakseni jos hautajaisissa lapset nauravat ja leikkivät. Kuolemankin jälkeen elämä jatkuu. Lapset on siitä oivallinen esimerkki.

Vierailija
13/19 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli itse veisin, jos on niin läheinen ihminen, että menisin muutenkin. Tosin yrittäisin hillitä käytöstä ja pukisin nätisti mustiin.

Mutta jos on liian kaukainen vainaja niin lähettäisin adressin tai kukkavihon.

Kyllähän normaalit ihmiset ymmärtävä, että lapset ovat lapsia. Itse muistan hyvin lapsuudessa, kun olin ukkini isoissa hautajaisissa. Minua ohjeistettiin, että surevia ihmisiä ei saa tuijotella ja myöskään ei kuulu pyöriä penkissä ja katsella taaksepäin.

Vierailija
14/19 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset iältään 1,5-8v.

Vierailija
15/19 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä veisin omat lapseni, eivätkä minua ole muiden lapset häirineet. Varsinkin, jos haudattava oli lapselle läheinen, niin ehkä lapsikin tarvitsee tavan hyvästellä hänet. Hautajaisissa jotenkin konkretisoituu se, että rakas ihminen ei enää tule takaisin, mutta muistot jäävät elämään. Veljenpoikani jäi mieleeni, kun olimme kaikki järkyttyneitä isoäitini hautajaisissa, ja hän yritti vaivihkaa piristää meitä itkijöitä.

Vierailija
16/19 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän oli mukana hautajaisissa. Kaiken kaikkiaan läheisen kuolema oli hänelle niin järkyttävää, että pelkäsi minun kuolemista aika paljon puolisen vuotta. En sitten tiedä, ruokkiko hautajaisissa oleminen pelkoa ennestään, näkihän hän siellä niin paljon tuttuja itkeviä ihmisiä.

Vierailija
17/19 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin kova vollottamaan että ei siitä tule mitään jos lapset katsoo vierestä kun mamma vollottaa silmät päästään.

Hautajaisissa sinänsä ei ole mitään vikaa, avointa arkkua en ole koskaan nähnyt. On ollut arkku joko avoinna ennen tilaisuuden alkua tai ennenkö siirrytään ulos.

Naurussa ja kyselyissä ei ole mitään pahaa.

Kaikki me joskus kuollaan.

Jos joku vie lapsensa katsomaan hautajaisia niin senkus, omiani vien kun ne pärjää sen ajatuksen kanssa että äiti on ihan pihalla.

Olen kuullut että on ihmisiä jotka käyttää rauhoittavia kun on hautajaisissa, uskon että olen yksi tälläinen jos joskus hautaan sisariani tai vanhempiani.

Hautajaiset saattaa olla lapselle todella raskas kokemus ja juurikin se että miksi joku laitetaan laatikossa maahan ja miksi läheiset ihmiset vollottaa eikä ole kuin normaalisti.

En silti tuomitse lapsiaan vieviä, kannattaa vaan muistaa että on meitä aikuisiakin jotka ei hautajaisista pääse helpolla.

Vierailija
18/19 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meillä asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä. Pappa oli kuolleena arkussa, jonka jälkeen hänet tuhkataan ja sirotellaan nurmelle, noin yksinkertaista. Ei tule niitä turhia kysymyksiä, 1-vuotiaan jätin hoitoon, kun pappa kuoli, mutta 8 ja 4-vuotiaat otin mukaan, tietenkin. Ja laskivat molemmat myöskin ruusun arkun päälle.

Vierailija
19/19 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hautajaissa, toisissa kun isäni kuoli oli silloin kyllä vielä masuasukki ja toisissa oli n. 1,5 vuotiaana kun siskoni kuoli ja koko suku oli paikalla joten en saanut hoitajaa lapselleni siksi aikaa ja en itse halunnut jäädä pois koska olimme siskoni kanssa kuin paita ja peppu ja halusin jättää viimeiset jäähyväiset koska siskoni poismeno tapahtui yllättäen...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän