Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä voi johtua äkillinen saata###an moinen kutina nielussa?

Vierailija
17.10.2010 |

Tulee kuin salama kirkkaalta taivaalta. Ja se on todella rajua kutinaa, hyvä että henki kulkee ja vedet valuu silmistä. Veden juonti helpottaa kutinaa. Joskus yölläkin herään tähän "kohtaukseen" Ja se kutina on aina samassa kohtaan nielussa. Joskus tulee lievempänä kutinana jonka saan menemään ohi nieleskelemällä.

Ja sairastan lievää astmaa. Tiedä sitten onko nuilla yhteyttä.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo siis olen nyt 8-vuotta käyttäny pulmicorttia aamuisin ja lisäksi on ventoline tarvittaessa. Ventolinea käytän ennen urheilua. Huomenna meen omalle astmalääkärille, saas nähdä mitä sielä sitten selviää. Vuosittain käyn kontrollissa ja kaikki ollu ok. Nytkin kun puhalsin pef-mittariin niin on pysyny samana. Siihen puhaltelen noin kerran viikkoon. Ja oon saanu ohjeistuksen ns.omahoitoon. Saan lisätä annoksia esim flunssan aikaan ja muutenki jos tuntuu ahtaalta henki. Toisaalta olen taas saanu tiputtaa annoksia. Ja olenki nyt 5-vuotta menny puolta pienemmällä annoksella ja kaikki menny hyvin ja menee edelleenkin. Henki ei käy ahtaalle missään vaiheessa, se kutina vain kutiseen niin kovasti etten sen vuoksi saa vedettyöä henkeä kunnolla, kun kutina vain lisääntyy siitä.

Vierailija
2/13 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että henki ei ns. ahtaudu edes rasituskokeessa kovasti, vaan astmakohtaukset on juuri tuollaisia kutinajuttuja, kuin kuvailit. Ainoat klassisemmat astmaoireet tulee, jos flunssa menee keuhkoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
07.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut ilmankostutinta nukkuessa?Mulla on myös kuvaamiasi oireita silloin,kun nenäon tukossa ja henhitän nukkuessani suun kautta.Ilmankostuttimen avulla nukun hräämättä kurkun kutinaan.

Vierailija
4/13 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko pannut merkille, mitä olet syönyt ennen noita kohtauksia?

Vierailija
5/13 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerin olen huomannu tuovan oireita, ei ehkä mitään rajuja kutinoita vaan sellaista jännää tuntemusta. Oon miettiny, voisko olla että astmalääkkeestä tullu jokin tulehdus nieluun tai hiiva? Kun tuo sokeri tosiaan joskus pahentaa oireita. Ja en ole huomannu sen kummemmin mitään yhteyttä mihinkään syömisiin =/

Vierailija
6/13 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeristakaan ei aina tule oireita =/

-alkuperäinen

Vierailija
7/13 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai voi olla astmakohtauskin. Astmakohtauskutina ei aina tunnu keuhkoissa vaan voi tuntua ylempänäkin eli nielussa. Mulla oli juuri noin, hoitelin sitä vedenjuonnilla, kunnes älysin mennä lääkäriin.

Vierailija
8/13 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirkkaalta taivaalta viittaa mun mielestä astmaan. Allergiset nielureaktiot tulee usein aika tunnistettavasti allergisoivan ruoan syömisen jälkeen. Astma taas voi tulla pölystä tai muusta, mitä ei niin selvästi havaitse.

Vierailija
9/13 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lääkärissä selvisi? Hoidetaanko sitä jotenkin ja onko kutinakohtaukset loppuneet?

-alkuperäinen

Vierailija
10/13 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

keuhkoihin vedettävän astmalääkkeen. Annos on pieni, mutta päivittäin on otettava ja sen kanssa olen elänyt nyt 13 vuotta. Talvella voin pitää taukoakin lääkkeestä halutessani, mutta siitepölykaudella en ja talvellakin lääkitykseen pitää palata heti, jos flunssa iskee. Astma tekee flunssista huomattavasti pitempiä ja raskaampia kuin jos ei ole astmaa, flunssat ns. menee helposti keuhkoihin ja hengittäminen hankaloituu.

Kutinakohtaukset loppuneet käytännössä kokonaan. Paitsi jos olen liian vähällä lääkityksellä, sitten ne palaavat.

Vierailija
11/13 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että yhtäkkiä sitä onkin päivittäisellä lääkityksellä. Mutta hengitettävässä astmalääkkeessä on hyvin pienet lääkeainepitoisuudet ja elämänlaatu paranee, myös muuten kuin astmakohtausten suhteen. Pystyy urheilemaan paremmin ja esim. jos laulat, äänesi on paremmassa kunnossa ja soi kirkkaammin ja pystyt laulamaan paremmin. Samoin jos olet puhetyössä tai muuten käytät ääntäsi paljon, ääni toimii ja kestää paremmin kuin jos astmasta kärsivänä olisit ilman lääkkeitä.

Jos astma on lievä, niin ilman lääkkeitä voi pärjätä/sinnitellä, mutta keuhkojen tila ei siitä ainakaan parane ja varmaan jossain vaiheessa kuitenkin tarvisi lääkkeet. Parempi aloittaa asianmukainen hoito ajoissa, niin keuhkot eivät pääse turhaan huonoon kuntoon.

Vierailija
12/13 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

erikoistuneelle lääkärille, voihan tuo tsägällä olla joku oudommin oireileva allergiakin, josta pääset eroon jonkun ruoka-aineen välttämisellä tms. Onko sulla ap allergiatausta?

Vierailija
13/13 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ap:n astmanhoito ei ole tasapainossa, lääkitystä pitäisi lisätä / muuttaa. Lääkärille mars!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi