Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko maksaisitte palkkaa keittiöapulaisille?

Vierailija
16.10.2010 |

jotka ovat juhlissa 4h. Työkuvaan kuuluu ruokien esille laitto ja astioiden tiskaus (tiskikone on).

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletus: on viikonloppu ja he maksavat itse veronsa eli ovat yrityksen palveluksessa

Vierailija
2/20 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan palkkaa 9,65€/h

Vierailija
4/20 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhden muistan ikuisesti. Erikseen piti paikan päälle mennä haastatteluun, heti silloin sanoin ei kiitos mutta rouva ylipuhui mut. Asuivat Vantaalla, eli meni lähes 10 euroa bussilippuun edestakas ja koko ajan selitti mitä pitää tehdä. Aivan itsestään selvyyksiä.

Kun sitten h-hetki koitti ja menin n 15 min aikaisemmin paikan päälle, oli kunnon katastrofi paikan päällä, perunat kuorimatta, yks salaatti oli tekemättä jne. No, ei kun hihat heilumaan ja emänta tuli vähintään 5 min välein sanomaan tule kastelemaan kukkia, keräämään kukkien lehtiä lattialta, kata pöytä. Mun tehtävänä oli vain lämmittää ruoka, tarjoilla ja kerätä astiat mutta paikan päällä tilanne olikin aivan toinen.

Kun vieraat tuli emäntä huusi missä on alkudrinkit = pulloissa. Ei pulloja esillä, ei laseja, ei tarjotinta. Mä olin yltä päältä hiestä ja kokin takki oli likainen. Kun lopulta sitten omasta päästäni keksin tarjottavat emäntä arvosteli mua hyvää palvelusväkeä on niin hankala löytää jne.

Kerran illan aikana rouva kävi keittiössä isoon ääneen arvostelemassa, ilmoitti ettei aio maksaa mulle sovittua summaa, kun olin niin monta asiaa jättänyt tekemättä ja unohti täysin että lupas maksaa mulle kotiin taksin.

Sen verran kunnian ihminen olen etten jättänyt vieraita ilman ruokaa tai likaiset astiat eteen.

Kun olin kerännyt lautaset pois, jätin tiskit pöydälle ja lähdin. Palkaksi otin muutaman pullon konjakkia ja rommipullon.

Kerkesin viimeiseen bussiin ja lähdin.

Kännykkääni jätettiin todella ikäviä viestejä ja opettajaani otettiin yhteyttä. Kun kerroin mitä oli tapahtunut opettaja vaan kommentoi hän ei ota vastuuta mitä koulun ulkopuolella tapahtuu ja näemmä ette ole hänelle vieläkään maksaneet palkkaa. Jos tämä ei tyydytä, ottakaa yhteyttä poliisiin.

Tämän jälkeenkin muutamia tein, mutta kun menin, pyysin aina kaiken kirjallisena. Yhden ainoan kerran tämän jälkeen tapahtui niin että hommat oli kesken mutta silloin syynä oli emännän/isännän tehottomuus. Olivat laskeneet ajan tiettyihin juttuihin väärin, mutta yhdessä laitettiin hihat heilumaan ja oltiin ajoissa valmiina. Tästä sain 20 euron extrakorvauksen vaikka en olisi mitään vaatinut, koska olin kuitenkin paikalla. Ja olivat tosi mukavia.

4 h duuni, vähintään 50 euroa on hyvä ja jos menee myöhään, maksat taksit kotiin ja jääkaappiin henkilökunnalle ruokaa, jos vieraille tarkoitetut ruuat loppuvat ns kesken ettei heille jää. Ja jos menee ilta hyvin, anna jokaiselle viinipullo.

Vierailija
5/20 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkaksi otin muutaman pullon konjakkia ja rommipullon.

varastit.

Vierailija
6/20 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä työssä maksetaan viinipullolla? Oletatko, että esim. R-kioskin myyjälle voi palkan sijaan antaan viinipullon ja tämä on siitä iloinen?

Työ maksetan rahalla! Eikä joku keikka toisen kotona ole sen halvempi kuin "oikea työ". Jos tuo ap ei aio maksaa veroja vaan ne jäävät tekijälle, on 40 e/h ihan OK palkka. Siitä kun maksaa sivukulut ja matkat niin tuntipalkka ei paljoan yli 10 euron ole, vaikka olisi iltatöissä.

Vierailija
7/20 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletus: on viikonloppu ja he maksavat itse veronsa eli ovat yrityksen palveluksessa

että neljäkymppiä / tunti.

Siitä vaan. Minä en maksa noin paljoa, en lähellekään.

Vierailija
8/20 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nämä apulaiset ovat nuoria opiskelijoita"

Minusta täysin väärä asenne. Tai sitten nuori opiskelija voisi tehdä niin, että lähtee kesken kaiken pois, koska palkkaakaan ei kaksisesti ole tarjolla, tekee vain sen, minkä viitsii.

Vierailija
9/20 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähintään 100 euroa pitäisi mielestäni maksaa.

Vierailija
10/20 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että neljäkymppiä / tunti. Siitä vaan. Minä en maksa noin paljoa, en lähellekään.

Eihän Suomessa tarvitse maksaa työstä kenellekään, kukaan palkansaaja ei tarvitse rahaa. Turha täällä valittaa huonoja palkkoja, jos ei itse olla valmiita työtä kunnioittamaan.

Vierailija
11/20 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan vaan tiedoksi, että tässä maassa on paljonkin ihmisiä joiden tuntipalkka ei ylitä kymmentä euroa. Ei sitä tietenkään norsunluutornissa tajua, mutta tämä on todellisuutta.

Vierailija
12/20 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joiden tarjoilusta huolehtimisesta oli luvattu maksaa 30 e. Oli sovittu aika selkeästi tietyistä töistä, mutta pöytä oli kattamatta, ruoat olivat kuljetuslaatikossa, lasit tahraisia jne. ja juhlien järjestäjä seisoi tumput suorana vaatimassa, että "tee jotain". Tyttäreni soitti minut hakemaan itsensä sieltä pois, koska oli sitä mieltä, että ei ryhdy tekemäämn usean ihmisen töitä 30 eurolla. Ehkä myös tilaajan kannattaisi miettiä, mitä on ostamassa.

Vierailija
13/20 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan vaan tiedoksi, että tässä maassa on paljonkin ihmisiä joiden tuntipalkka ei ylitä kymmentä euroa. Ei sitä tietenkään norsunluutornissa tajua, mutta tämä on todellisuutta.

jää siitä 100 eurosta käteen noin 8e/e.

Vierailija
14/20 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

laskuopilla? puhutko nyt yrityksen laskuttamasta satasesta vai työntekijän saamasta palkasta?

Vierailija
15/20 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

laskuopilla? puhutko nyt yrityksen laskuttamasta satasesta vai työntekijän saamasta palkasta?

Jos maksat yrittäjälle 100 e, maksaa hän siitä eläkkeensä, veronsa, sosiaaliturvamaksunsa, työvaatteisiin kohdistuvat kulut, matkansa jne. Käteen jää 100 eurosta alle 40%.

Vierailija
16/20 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maksat yrittäjälle 100 e, maksaa hän siitä eläkkeensä, veronsa, sosiaaliturvamaksunsa, työvaatteisiin kohdistuvat kulut, matkansa jne. Käteen jää 100 eurosta alle 40%.

tosin alkuperäinen pointtinihan oli että tässä maassa moni tekee töitä alla 10e tuntipalkalla.

Vierailija
17/20 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) saa viikonlopputyöstä lisät

2) saa ilta/yötyöstä lisät

3) ei tee, tai ainakaan ole järkeä tehdä 4 tunnin päivää (työmatkat suhteessa ansioihin vie kohtuuttomasti aikaa ja rahaa)¨

4) ansaitsevat palkallista lomaa ja mahdollisesti lomarahan

5) ansaitsevat eläkettä

...mitähän muuta tulisi mieleen... Se joka ei norsunluutornistaan liikahtaisikaan alle 100 euron korvauksella hommiin neljäksi tunniksi muuten kuin hyväntekeväisyystarkoituksiin.

Vierailija
18/20 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) saa viikonlopputyöstä lisät

2) saa ilta/yötyöstä lisät

3) ei tee, tai ainakaan ole järkeä tehdä 4 tunnin päivää (työmatkat suhteessa ansioihin vie kohtuuttomasti aikaa ja rahaa)¨

4) ansaitsevat palkallista lomaa ja mahdollisesti lomarahan

5) ansaitsevat eläkettä

...mitähän muuta tulisi mieleen... Se joka ei norsunluutornistaan liikahtaisikaan alle 100 euron korvauksella hommiin neljäksi tunniksi muuten kuin hyväntekeväisyystarkoituksiin.

1, viikonlopputyöstä ei tule mitään erityistä lisää kaikilla aloilla, paitsi sunnuntailta

2, meidän alalla iltalisä 0.70e ja yölisä 1,32e

3, 4 tunnin työvuorot on ihan laillisia, toki voi kieltäytyä tulemasta ja sit ei hekä enää ole töitä senkään vertaa.

4 ja 5 lomarahat ja eläke toki kertyy, ja varmaan sinäkin tajuat ettei ne päätä huimaavia summia noista tuloista ole

Vierailija
19/20 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lauantai-iltaisin klo 18:00 keittiöapulaisetkin saavat sunnuntaityökorvauksen.

Lisäksi, nyt en ole ihan pariin viime vuoteen palkkoja laskenut, mutta muistelisin että pidempiaikaisessa työsuhteessa loma-ajan palkka on 12,5% palkasta ja luonnollisesti lomaraha puolet siitä. Eli siihen "kymppiin" tulee helposti n. 19% lisää.

Eli loppudilemma on se että lauantai-iltana työskennellessä "kymppiin" tulee lisää tuplailtalisä , sunnuntaityökorvaus (tuplapalkka) ja vielä lomakorvaus ja lomaraha.

Eli pienin taulukon mukainen keittiöapulaisen palkka on 9,28 + iltalisä 1 + tupla 1 + sunnuntaityökorvaus 9,28 = 20,56 eur. Ja tähän vielä lisää lomakorvaus 9% eli yhteensä noin 22,41. Eli tämä on laskennallisesti pääkaupunkiseudulla opiskelijakeittiöapulaisen tuntipalkka lauantai-iltana edellyttäen että lomarahaa ei tarvitse maksaa. 22,41 euroa tunti.

Vierailija
20/20 |
17.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään saa lauantai-iltana vielä sunnuntaityökorvausta.

Ei pitäisi alkaa laskea näitä tähän aikaan yöstä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi