Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisikö vierailta kysellä makumieltymykset etukäteen?

15.10.2010 |

Tuosta "tyttären appivanhemmat illallisella" ketjusta tuli mieleen...

Kysytkö itse emäntänä etukäteen mistä ruoista vieraat mahtavat pitää? Vairiippuuko se tarjottavasta (miten?)? Entä jos sinut kutsutaan syömään, niin odotatko, että makumieltymyksiäsi kysellään? Vai ilmoitatko suoraan, ettet tykkää vaikkapa sienistä, hapankaalista tai keitetyistä vihanneksista?

Musta olisi jotenkin hölmöä kysellä, että kelpaisiko teille katkarapupasta tai pidättekö sienistä. Itse vieraana syön sitä mitä tarjotaan tai jos jokin on ihan ylivoimainen inhokki, niin vähäeleisesti jätän sen syömättä.

Allergiat ovat toki asia erikseen. Puhutaan nyt vain puhtaasti mieltymyksistä.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen todella nirso ja olen huomannut tietyissä juhlissa tai ruokapaikoissa vieraillessani sen että ainut mitä "pystyn" syömään on kuiva leipä ja hana vettä. Tähän olen silloin tyytynyt mutta sääliksi minun käy emäntää joka on ajatuksella yrittänyt laittaa kasaan kaikenlaista mutta sitten tulee joku (eli minä) jolle ei kuitenkaan käy suurin osa.

Niin ja toiveenani silloin on että kukaan ei tule huomauttelemaan että "voi miten sinä nyt vain tuota otit, ota nyt ihmeessä sitä tai sitä tai voinko tuoda tätä tai tuota?" Tiedän olevani epäkohtelias kun jätän syömättä niin en halua silloin sitä kaikille mainostaa...

Vierailija
2/20 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi on mun ehdottomia inhokkeja, joten sanon, että olen niille allerginen. Helppoa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka luuseri täytyy olla ettei edes sen verran uskalla? Ketä kiinnostaaa syöko joku yksittäinen vieras oliivinsa vai ei - rajoittuneita on aina ollut, eikä se kenenkään maailmaa kaada jos joku ei halua oliiveja syödä. Tuntuu tosi typerältä että kavereilleen pitäisi valehdella tuollaisesta asiasta siksi ettei uskalla ihan vain jättää syömättä...

Vierailija
4/20 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..kertoisin rehellisesti tilanteeni (eli: ei allergioita, mutta en syö nilviäisiä, sisäelimiä tai sieniä). Jos näitä olisi kuitenkin tarjolla, ottaisin pelkkiä lisukkeita ja/tai leipää. Jos annos tarjoiltaisiin valmiina lautasella, söisin hitaasti syömäkelpoisia raaka-aineita ja jättäisin koskematta muut.

Vierailija
5/20 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessähän on todella paljon elämää (omaa ja muiden) rajoittava ongelma...

olen todella nirso ja olen huomannut tietyissä juhlissa tai ruokapaikoissa vieraillessani sen että ainut mitä "pystyn" syömään on kuiva leipä ja hana vettä. Tähän olen silloin tyytynyt mutta sääliksi minun käy emäntää joka on ajatuksella yrittänyt laittaa kasaan kaikenlaista mutta sitten tulee joku (eli minä) jolle ei kuitenkaan käy suurin osa.

Niin ja toiveenani silloin on että kukaan ei tule huomauttelemaan että "voi miten sinä nyt vain tuota otit, ota nyt ihmeessä sitä tai sitä tai voinko tuoda tätä tai tuota?" Tiedän olevani epäkohtelias kun jätän syömättä niin en halua silloin sitä kaikille mainostaa...

Vierailija
6/20 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että syövätkö juuri tällä hetkellä pelkkää vegeruokaa, vai onko ehkä kala listalla vaiko jopa liha. En aina pysy perässä, kun ovat välillä niin kaikkiruokaisia ja sitten eivät olekaan, on tullut vähän noloja tilanteita, jos olen laittanu liharuokaa ja sitten pöydässä vasta sanoo toinen (tai molemmat, kun peesaavat toisiaan), että niin joo mä olenkin jättänyt lihan pois kokonaan, että kalaa kyllä syön..... Näiden kahden kohdalla tarkistan, oli moukkamaista tai ei. Mutta noloa on, jos saapuvat illalliselle ja sit eivät voikaan syödä.

(tai voisivat kyllä jos haluaisivat)

Vierailija
7/20 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeeksi tutuilta voi tietenkin asiaa kysellä, mutta silloinhan yleensä valmiiksikin tietää ainakin jotain ruokamieltämyksistä.

Joskus olen kysellyt minulle tutummilta ruokavieraidemme tutuilta että onkohan noilla vieraillamme jotain erityisiä inhokkiruokia tms. Eli esim. olen kysynyt äidiltäni että tietääkö hän kummieni ruokatavoista (kun ovat vanhempieni pitkäaikaisia ystäviä).

Suosin yleensä ruokia, joista jokainen voi valita ainakin osan itselleen. Pitäydyn myös kohtalaisen tavallisissa ruoissa ellei muuta ole sovittu. Enkä todellakaan pahastu jos joku ei syö vaikkapa niitä oliiveja.

Tietenkin kysyn allergioista yms. ja todellakin odotan että ihminen sanoo jos ei vaikkapa syö lihaa tai sipulia.

Vierailija
8/20 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessähän on todella paljon elämää (omaa ja muiden) rajoittava ongelma...

ja läheiseni kyllä tietävät nirsouteni. Syön kotona ihan perusruokaa ja ihan riittävän monipuolisesti mutta muutamilla kutsuilla on nyt vaan käynyt niin etten ole löytänyt mitään "syötävää". Esimerkkinä salaatit: en syö majoneesia tai erikoisia salaatin kastikkeita (perusöljy käy) Tarjolla hienosti salaatti joka sitten ui siinä kastikkeessa. Tai pääruokana kalaa/nilviäisiä ym mereneläviä: syön kalapuikkoja, kypsennettyä lohta (ei graavi) ja tonnikalaa. Juomia tarjolla joko alkoholipitoisia tai sitten vichyvettä tai hanavettä. En juo alkoholia enkä vichyä joten hanavesi se sitten on.

Pyrin kyllä syömään tarjottua ruokaa jos se on osittain edes "perusruokaa" mutta nypin sitten sellaiset elementit pois joista en pidä, esim. oliivit jne jne.

Mitä "hienompaa" ruokaa sitä varmemmin siinä on jotain jota en tykkää syödä. Ja sitä varmemmin loukkaan ruuan tarjoajaa jättämällä syömättä.

Vierailija
9/20 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että onko teillä jotain, mitä ette syö. Minusta se on hyvä kysymys. Siihen voi sitten vastata terveydelliset ja makumieltymiksistä johtuvat rajoitteet. Mukavampi tehdä ruokaa, kun ei arvitse aavistella että mitenkä tässä käy. Yhdelläkin tutulla ei muslimilla oli että hän ei syö sianlihaa maun vuoksi ollenkaan, eräällä ettei syö valkoisia jauhoja... vaikea näitä olisi etukäteen kysymättä tietää.

Vierailija
10/20 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi on mun ehdottomia inhokkeja, joten sanon, että olen niille allerginen. Helppoa!

Juuri tuon takia oikeasti allergiset ihmiset joutuvat kärsimään siitä, että heidän allergiaansa ei oteta todesta.

Kun joku on kerran nähnyt, että "sienille allerginen" henkilö syö esim. herkkusieniä (sillä monethan syövät niitä vaikka eivät söisi muita sieniä), hän ei enää ota todellisiakaan allergioita todesta vaan ajattelee, että kyse on varmaan nirsoudesta ja jos oikein hyvin piilotan sen aineen tähän ruokaan, niin kukaan ei huomaa.

Erään ystäväni anoppi kertoo kaikille olevansa keliaakikko, mutta kummasti kuitenkin tavallinen vehnäpulla maistuu, jos oikein tekee mieli. Tämän seurauksena monet hänen tutuistaan ajattelevat, että keliaakikko voi näköjään aina välillä syödä vehnäpullaakin...

Ok, keliakia ei ole allergia, mutta tilanne on samanlainen.

Vierailija
11/20 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokarajoitteita tai -inhokkeja en tiedä. Mutta jos tällainen tilanne olisi tai olisin unohtanut jonkun puolison osalta asian, kysyisin kutsun yhteydessä, että oliko teillä jotain ruokarajoitteita. Jos tulisi lista tuota tyyliä kuin tuo yksi hanavedenjuoja, niin kiristelisin kyllä hampaitani..

Vierailija
12/20 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokarajoitteita tai -inhokkeja en tiedä. Mutta jos tällainen tilanne olisi tai olisin unohtanut jonkun puolison osalta asian, kysyisin kutsun yhteydessä, että oliko teillä jotain ruokarajoitteita. Jos tulisi lista tuota tyyliä kuin tuo yksi hanavedenjuoja, niin kiristelisin kyllä hampaitani..

älä hermostu, yleensä en silloin listaa mitään (liian pitkä lista) vaan kysyisin mitä olit aikonut laittaa ja sanoisin esim. tuosta salaatin kastikkeesta että voisiko sen ehkä jättää erikseen? Silloin muut saavat sitä mitä haluavat ja itse voin jättää ottamatta. Tietenkin sanoisin ehkä että en pahemmin kalaruokia syö tai niin edespäin.

Yritän olla ajattelevainen myös emäntää kohtaan...

Vierailija
13/20 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilanteessa en kyselisi suoraan, mutta saattaisin siltä lapsen seurustelukumppanilta udella (tai laittaa lapsen utelemaan) onko niillä vierailla jotain inhokkiruokia.

Muuten jos tulisi sellaisia vieraita että heidän makumieltymyksiään ei tietäisi eikä voisi kautta rantainkaan udella, koittaisin laittaa mahdollisimman "neutraalia" ruokaa, sellaista joka yleensä maistuu kaikille ja jättäisin erikoisruoat pois.

Vierailija
14/20 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta teen yleensä hyvin perustavallisista aineksista, joiden pitäisi maistua kaikille. Serkultani olen kysellyt, kun hän on ollut laihiksella ja päästänyt itse jääkaapilta valitsemaankin, mitä haluaa ja "kelpuuttaa". Meiltä joskus kaveripariskunta kysyi, olemmeko kaikkiruokaisia ja kerroimme olevamme, "kieli pitkällä" sitten odotettiin iltaa ja jätettiin kotona syömättäkin, kun oletimme saavamme kunnon ruokaa. No, tarjolla oli pitsan paloja kahvin kanssa ja jotain pullaa :(

Vierailija
15/20 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä että itsekään en tykkää yhtään jos on tehty hieno salaatti ja se kastike on sekotettu siihen valmiiksi.En söisi.

Eli mielummin kastike erikseen pienessä astiassa viereen ja jokainen joka haluaa voi kastiketta käyttää.

Vierailija
16/20 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi jos haluaa.

Toki allergiat ja ruokavaliot kuuluu kysellä (no ei nyt mitään hetkittäisiä dieettejä sentään, mutta esim. sairauden vuoksi, periaatteelliset tai uskontoon perustuvat ruokavaliot, joita noudatetaan aina).

Totta kai lähimpien kanssa otan huomioon, mistä tiedän, etteivät tykkää. En loukkaannu, jos joku jättää salaatista oliivit syömättä.

Isommissa juhlissa on sen verran valikoimaa, että uskon olevan jokaiselle jotain, kunhan just ne oikeat ruokarajoitteet (ei nirsoilut) otetaan huomioon.

Tää yksi nirso tässä ketjussa muuten kuulosti muilta osin tervepäiseltä. Ettei kuitenkaan mitään vaatimuslistoja lähettele. Ottaisin tuollaisen huomioon, jos henkilökohtaisesti sen jo aiemmin tietäisin, mitä ei syö. Mutta erikseen lähetettynä pitkä lista nirsoiluja tuntuisi vähän oudolta. Joissain olen sitä paitsi samaa mieltä, vaikken itse niin nirsoilekaan (en kehtaa, kun on jo erityisruokavalio). Munkin mielestä salaatissa olis fiksua olla kastike erikseen. Paitsi majoneesipohjaiset salaatit, jotka yleensä ovat ruokaisia, niin niistä on hankala jättää majoneesi pois. Mutta harvoin kai tällainen on ainoa salaatti. Sitten mielestäni on outoa, jos alkoholin lisäksi on vain vettä tarjolla (hana- sekä kivennäis).

Yhdessä suhteessa olen itsekin nirso, mutta toisaalta ihmettelen. Siis sitä, että jos syön kalaa (koska se on terveellistä), niin miksi ihmeessä oletetaan, että syön myös äyriäisiä? Kalaa syön siis itse kompromissina terveydellisistä syistä sekä perheen arjen helpottamiseksi. Muuhun lihaan en koske, enkä kalastakaan katso olevan syötäviä osia päiden, ruotojen, nahkojen ja pyrstöjen. Tai mitä ikinä nyt lienevätkään. Nirsouden tässä perustelen kyllä (itselleni) sillä, että mieluiten söisin ihan kasvisruokaa, eli tuo tavallisen kalan syöminen on myönnytys mun ruokavaliossa. Suurempaan myönnytykseen en ole valmis, jos sitä vaadittaisiin, niin sitten saisi jäädä koko kala, vaikka oikeastaan joistain kaloista jopa tykkään (siis sellaisista, joista syödään pelkkä liha ja ovat kypsennettyjä).

En siis väitä kuitenkaan olevani nirsoa mitenkään parempi. Itsekin kun tuossa yhdessä suhteessa sellaisen piirteen itsestäni löydän. En kuitenkaan todellakaan oleta, että mulle tehtäisiin erikseen. No, sen nyt oletan, että on edes jotain leivän lisäksi, mitä voin syödä, vaikka salaatti. Siis ilman lihaa tai vaikka edes tonnikalalla tai lohella. Mutta en mä nyt siitä huomauta, jos näin ei ole, toki vähän pettynyt olen.

Mun mies on aika nirso, mutta kyllä hänkin sitten juhlissa myönnytyksiä tekee, paitsi niiden suurimpien inhokkien kanssa. Mulla on pari sellaista, mistä en tykkää, mutta ruokien seassa syön kyllä, en jätä niitä lautaselle.

Muuten, piti kertoa esimerkki sukulaisestani, jolla ei ole allergiaa, mutta kermavaahdosta tulee huonovointiseksi. Jotenkin se koostumus saa hänet oksentamaan. Ei meillä nyt kakkua sen mukaan tehdä, mutta kyllä huolehdin, että on jotain muutakin makeaa hänelle syötäväksi kuin vain keksiä.

Mun mielestä tuollainen yliherkkyys on aivan pätevä syy ilmoittaa, siis jos aivan oikeasti ei kykene syömään jotain oksentamatta. Tai jos maha menee sekaisin. Mulla oli raskausaikana joitain sellaisia, joita en yksinkertaisesti pystynyt syömään: kypsennetystä porkkanasta (josta muuten tykkään) tuli oksennus (ekan kolmanneksen jälkeenkin) ja sitten esim. ruisleipä ja omena olivat todella huonoja mahalle (toki ihan pieni määrä oli joskus mahdollista). Tällöin kyllä pyysin annokseni ravintolassa ilman porkkanaa.

Tällaiset tavallaan nirsoilut on mun mielestä ihan ok ilmoittaa ja sisällyttää kysymykseen, että mitä ei voi syödä.

Vierailija
17/20 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

usein meillä on ruuat sillä tavalla "eroteltavissa", että voi jättää syömättä sen, mistä ei tykkää. Tai sitten on niin paljon vaihtoehtoja, esim. tapaksina, että kaikille löytyy varmasti jotain.

Vierailija
18/20 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tosiaan ole allergiaan tai muuta syytä, niin kohtelias vieras ottaa sitä mitä tarjotaan tai on ilman sapuskaa.

Vierailija
19/20 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes vähän mieltymyksistä ja mukava sitten tietää kokkaillessa, että vieras voi tykätä.

En harrasta ruokavierailuja.

Vierailija
20/20 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mitä he eivät syö, tai eivät pysty syömään. ELi lähinnä onko joku ehdoton inhokki tai allergia, mutta en minä mitään tarkempaa menyytä rupea hyväksyttämään :)

Tämä on ollut varsin luonteva kysymys niin minulle kun vieraillenikin.