Kysymys miinus silmälaseja käyttäville
Jos arvot ovat -2,75 ja -2,5, niin kuinka huonosta näkökyvystä on kyse? Meidän lapsella on mitattu tällaiset arvot. Hän käyttää laseja koulussa tunneilla sekä kotona telkkaria katsoessa.
Missä vaiheessa (ts. millä arvoilla) näkö on sellaisella mallilla, että laseja on pakko pitää kokoajan?
Likinäkö tuskin paranee iän myötä, mutta pysähtyykö näön huononeminen? Minulla nimittäin oli miinus -lasit (en muista arvoja) 16-vuotiaana. Ne menivät rikki, eikä uusia tullut hommattua sen koommin. Aikaa tästä on vajaa 30 vuotta, enkä ole kuitenkaan tarvinnut laseja pärjätäkseni. Silmät ilmeisesti sopeutuvat.
Kommentit (27)
Googlasin tietoja likinäköisyydestä ja törmäsin tähän: http://yle.fi/akuutti/arkisto2004/140904_a.htm
Aika mielenkiintoista! Kuka teistä olisi valmis ottamaan käyttöön vanhat heikompitehoiset silmälasit?
Googlasin tietoja likinäköisyydestä ja törmäsin tähän: http://yle.fi/akuutti/arkisto2004/140904_a.htm
Aika mielenkiintoista! Kuka teistä olisi valmis ottamaan käyttöön vanhat heikompitehoiset silmälasit?
valitin että en näe kunnolla, näyttöpäätteelläkin piti isontaa tekstiä tai mennä lähemmäksi. Ja kas vain, sain reseptin aiempia ohuempiin linsseihin! Minulla ilmeisesti oli jonkin verran tuota valelikinäköisyyttä, siis niin että vaikka näkö oikeasti oli parantunut, niin tuntui että se on huonontunut. Niin ainakin optikko sitä selitti että mitä luultavimmin minulla on ollut silmän lihakset krampissa ja sen takia nähnyt heikommin. Nyt näen pienemmillä voimakkuuksilla loistavasti
minullakin parani näkö 30 vuoden paremmalla puolella. Parikymppisenä oli lähemmäs -3 ja paljon hajataittoa, nyt on -2 ja -1,75, hajataittoa enää vähän. Ikää 39.
mut sit hajataittoa jonkin verran. En tarvitse laseja koko ajan, mutta on se silti kivampi kulkea vaikka kylillä, kun erottaa ihmisetkin toisistaan...
Mä sain muutama vuosi sitten vahvemmat lasit (siihen asti korjattu oikeastaan vain tota taittoa...) enkä varmaan ikinä unohda sitä ahaa-elämystä, kun iskin lasit päähäni keittiössä. Mä olin ihan haltioissani, kun näin ihan selvästi jopa naapurin ikkunasta sisään! Sekunnin sadasosan myöhemmin hokasin, että normaalinäköiset siis on nähneet meidän ikkunasta sisään koko ajan... :O Ja mulla kun oli tapana esim. suihkun jälkeen hengailla hetki ilman vaatteita yms. enkä aina muistanut katella onko verhot kiinni vai ei... Mä kun kuvittelin, ettei meille kukaan näe XD
Mut joo. Voisin sanoa, etten mä ainakaa pärjäisi ilman laseja noilla vahvuuksilla enää hetkeäkään. Tottumiskysymys varmaan.
jouduin käyttämään laseja.
Jossain vaiheessa linssit oli-3. Kun ikänäkö alkoi vaivaamaan, parani likinäkö ja linssit on enää -2. Monitehoja en käytä, koska näen hyvin lukea ilman laseja.
Ekat lasit kuudennella luokalla olivat muistaakseni -1,5 ja ihastuin siihen, että näin jopa puissa olevat lehdet. En ollut oikein tajunnut, että lehdetkin voi nähdä.
Nyt näkö onkin sitten -7 molemmissa silmissä ja aikamoisen sokea olen. Edelleen näkö on huonontunut hiljalleen. Ja ikää on nyt 30v.
Ihastuin siihen lehtien ja lintujen näkemiseen.
14&17
Oikeasti tuntui hienolta että erotti lehdet puissa. Ja minulla miinuksia oli vähemmän, muistaakseni -0.75 ja -1,5, ja silti käytin laseja aina. Nyt miinukset ovat vähentyneet mutta hajataittoa on tullut lisää, joten lasit ovat tarpeelliset. Muuten joudun hirveästi keskittymään ja siristelemään että saan tekstistä selvää.
Nyt täytyy enää saada poika vakuuttuneeksi asiasta :) Yritin kysellä tuosta ilman laseja pärjäämisestä, niin sanoi, ettei ole mitään ongelmia.
Olen ymmärtänyt, ettei lasien pitämättömyys huononna näkökykyä, se huononee ihan siitä riippumatta, pitääkö laseja vai ei. Mutta kyllähän elämä on mukavampaa kun näkee paremmin!