Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi opettajat pomppaa heti takajaloilleen

Vierailija
14.10.2010 |

jos arvostelee työmäärästä, työajasta ja lomista.

Ovat heti kiukkuisena puolustamassa miten rankkaa on ja pieni palkka.

Miksei kukaan koskaan tunnusta, että on todella mukavaa olla opettaja ja edut on loistavat. On varmaan tosi rankkaa mm keskeyttää aina hoitovapaa kesäloman ajaksi ja palata virkaansa nostamaan palkkaa=)

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaan hyökkää. Onko tämä APlle jotenkin uutinen?

Vierailija
2/21 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meinaan ainakin yrittää vaihtaa alaa, vaikka en ole vielä valmistunut opeksi, opetusharjoittelussa kyllä olin. En näe ko. työssä juuri mitään ihanaa, paljon helpompaa oli kaikissa niissä kesätöissä missä olen ollut, kuten apuhoitajana, siivoojana, asiakaspalvelijana ja tehdastyössä. Opettajana on koko ajan 30 ihmisen arvosteltavana, plus vanhemmat,ja kun yksi sanoo, että piti opetustyylistäni,niin toinen sanoo, ettei oppinut yhtään mitään. On se melko vaikeaa opettaa sillä tavalla, että kaikkein huonoinkin tajuaa edes jotakin, ja ettei kaikkein paras ole totaalisen kyllästynyt. Ja suunnittelin tunteja yötä myöten, ei se mene niin kuin yksi kaverini luuli, että no kirjotat vaan lapulle mitä aiot tehdä, puoli tuntiahan siihen menee. Tietty kokeneemmilla opettajilla kuluu vähemmän aikaa, mutta tuskin kukaan haluaa käyttää samoja materiaaleja ja menetelmiä vuosikymmenet ja vetää kaikki tunnit täsmälleen samalla tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai toki aina sanoo, että eihän mikään työ herkkua ole, mutta opettajan duuni erittäin jees. Sopii kuulemma kunnianhimottomalle ja laiskalle miehelle. Pitkät lomat ja lyhyet työpäivät, palkkakehitys ja ura nyt ei kummoinen ole, mutta eipä sen eteen tarvi niin ponnistellakaan.

Tuo nyt on hiukan liioittelua, toki mieheni tekee työnsä hyvin. Mutta näin 15 vuoden kokemuksella tunnit alkaa mennä rutiinilla ja valmistelutyötä ei montaa tuntia viikossa ole. Työviikon pituus kaikkineen harvoin on yli 30-35 tuntia.

Vierailija
4/21 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin on ainakaan kielten- tai äidinkielenopettaja.

Tai toki aina sanoo, että eihän mikään työ herkkua ole, mutta opettajan duuni erittäin jees. Sopii kuulemma kunnianhimottomalle ja laiskalle miehelle. Pitkät lomat ja lyhyet työpäivät, palkkakehitys ja ura nyt ei kummoinen ole, mutta eipä sen eteen tarvi niin ponnistellakaan.

Tuo nyt on hiukan liioittelua, toki mieheni tekee työnsä hyvin. Mutta näin 15 vuoden kokemuksella tunnit alkaa mennä rutiinilla ja valmistelutyötä ei montaa tuntia viikossa ole. Työviikon pituus kaikkineen harvoin on yli 30-35 tuntia.

Vierailija
5/21 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hän ainakin teki usein koulupäivän jälkeen seuraavien tuntien ja kurssien suunnitteluja usein kuuteen tai seitsemään asti koululla. Joskus toi työt kotiinsa. Ja tosiaan ne yläasteen oppilaat ei mitään herranterttuja olleet. Silti hän piti työstään ja sanoi että pääsisi varmaan helpommallakin, mutta on juuri siinä työssä mitä tahtoo tehdä. Ja kyllä lomista ensimmäiset kaksi viikkoa meni hänellä täysin nukkumiseen ja elpymiseen. Lisäksi vapaallakaan ei olisi suotavaa olla esim. viihteellä, sitähän on opetteja (vaikka ei olekaan 24/7) En nyt sitten niinkään siitä helppoudesta menisi puhumaan.

Vierailija
6/21 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin oppilaiden kuin vanhempienkin taholta, etten tarvitse enää mitään loanheittoa kun vapaalla surffailen ja roolini on "äiti", ei "ope". Joten todellakin puolustaudun, jos arvostelet tökerösti yleistäen ja provoat. Sitähän tää on, joka päivä nyt syyslomalla ollut sikaviestejä opeista, ettei me vaan vahingossakaan nautittais lomasta

Voi ap parkaa, kun on tylsä elämä, jota jollain nettiprovoamisella yrittää värittää :)

Vierailija
7/21 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskeyttävät joka kesä hoitovapaansa nostaakseen palkkaa... :D

Vierailija
8/21 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mikseivät tekisi kun niin saa tehdä

ap.

Vierailija
9/21 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rupee säkin opeks

Vierailija
10/21 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikken ope olekaan. Työ on taatusti useimmiten rankkaa - sen verran nuori olen että muistan hyvin oman kouluaikani, eikä tilanne varmasti ole ainakaan parantunut!

Vierailija
11/21 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

He tekevät Suomen ja suomalaisten kannalta kaikkein tärkeintä työtä yhdessä terveydenhoitohenkilöstön kanssa. Opettajien minimipalkan tulisi olla vähintään 5000 euroa kk ja samalla pitäisi sitten uusia pääsykoesysteemikin, jotta alalle pääsisivät vain oikeasti sopivat.

Vierailija
12/21 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

johon kalikka kalahtaa...

Vierailija
13/21 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahtavia ja työllistyvät hyvin. Opettajan työhön liittyvää muuta työtä on liikaa ja siihen ei meinaa tunnit vuorokaudessa riittää. Loma-ajoista vähintään puolet menee töissä, vuosi vuodelta vain pahenee. Ja koskaan ei tule tunnetta, että kaikki työt on nyt tehty ja hyvällä mallilla. Olen ammatillinen opettaja.

Vierailija
14/21 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin aina en itse saa sitä kesa-ajan palkkaa, mutta työkkäristä jotain kuitenkin.

Välillä on paljon töitä ja välillä ei. Kun sen laskennallisesti jakaa vähän ylimääräisille lomaviikoille niin ei tässä minkään taakan alle olla kaatumassa.

Mahtavaa, kun tuntien pidon jälkeiset työt voi tehdä oman ajan puitteissa miten haluaa. Ei siis tarvitse kökkiä työpaikalla joka päivä 8-16. On ihanaa, kun voi varata kampaajaa tms jo iltapäivälle.

Ihan hyvin opet voisi tehdä vaikkapa viikon töitä kesäloman alussa. Siinähän sitä ehtisi suunnitella vaikka seuraavaa vuotta :)

Mutta jos joku tulee urputtamaan, että en tee tarpeeksi töitä, niin urputan takaisin. Monilla muilla aloilla on etuja, joita meillä ei ole. En minäkään ole koko ajan toisia nokkimassa.

Vierailija
15/21 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta opettajan työt olen jättänyt aikapäiviä sitten. Palkka on heikohko työmäärään, vastuuseen ja vaativuuteen nähden. Saan asiantuntijatehtävissä yksityissektorilla paljon parempaa palkkaa + työaika täysin liukuva/ mahdollisuus etätöihin jne. Muutama ylimääräinen lomaviikko ei minua ainakaan saa opettajanhommiin palaamaan.

Nostan hattua kaikille opettajille!

Vierailija
16/21 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki on ihanaa, että meillä on nämä edut kuten pitkät lomat ja itse voidaan paljon myös vaikuttaa työaikojen pituuteen.

Mutta kuten joku edellä kirjoittikin niin nykyään on niin paljon kaikkea muutakin kun vain itse opettaminen ja töiden suunnittelu. Itse ainakin koen, ettei aika meinaa riittää.

Toimin itse oppilaskunnan ohjaavana opettajana, vertaissoittelijana ja ammattiyhdistyksen yhteysopettajana. Sen lisäksi luokkaani on integroitu erityisoppilaita, joiden kanssa on paljon palavereita eri instanssien kanssa. Luokassani on myös useita maahanmuuttajia, joille tulee tehdä kotouttamissuunnitelmia ym. Olen myös itse omaa työtäni kehittääkseni halunnut hankkia täydennyskoulutusta mm. erityisopetuksesta ja maahanmuuttajaopetuksesta ja olen sitoutunut yliopiston kanssa 3 vuotiseen projektiin. Aika ei vaan tosiaan aina tunnu riittävän ja hommaa jää paljon myös varsinaisten oppituntien ulkopuolelle.

Itse tyytyisin lyhyempäänkin lomaan, mutta koska omilla koululaisillani on myös näin pitkät lomat, olen kyllä erittäin onnellinen siinä suhteessa, ettei lasten tarvitse olla lomillaan keskenään. Toki tämän homman voi tehdä helpomminkin, eikä tarvitse ottaa osaan kaikkeen ylimääräiseen, mutta itse ainakin haluan koko ajan kehittää itseäni ja tehdä työni hyvin. Ja siitä palkintona sitten nautin lomistani ja omasta mielestäni ihan kohtuullisesta palkastani. ;)

Vierailija
17/21 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun isä oli kielten vanhempi rehtori yläasteella ja lukiossa, eikä sillä kyllä hommat juurikaan painaneet, vaikka kolmea kieltä opettikin isossa koulussa.

Vierailija
18/21 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

He tekevät Suomen ja suomalaisten kannalta kaikkein tärkeintä työtä yhdessä terveydenhoitohenkilöstön kanssa. Opettajien minimipalkan tulisi olla vähintään 5000 euroa kk ja samalla pitäisi sitten uusia pääsykoesysteemikin, jotta alalle pääsisivät vain oikeasti sopivat.

ja en ole ope

Vierailija
19/21 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole tosissasi. Oletko kokeillut yläkoulussa opettamista, tiedätkö kuinka vaativaa on "takoa oppia pollaan" laumalle hormonimyrskyisiä teinejä?

Lukiossa taas kielten opettaminen ON työlästä, sillä kokeiden ja aineiden korjaaminen vie paljon aikaa, jos haluaa hommansa kunnolla hoitaa.

t. se alaa vaihtanut aineenope

mun isä oli kielten vanhempi rehtori yläasteella ja lukiossa, eikä sillä kyllä hommat juurikaan painaneet, vaikka kolmea kieltä opettikin isossa koulussa.

Vierailija
20/21 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

... että opettajat yhä enenevässä määrin vaihtavat alaa?

Varmaan siksi, että työ on niin helppoa, oppilaat ja vanhemmat niin ihania ja palkka superhyvä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän