Minkä painoisena turvakaukalosta istuimeen?
Vauva vetelee +2 -käyrällä, ikää 3 kk ja kaukalo riittänee ehkä jouluun (?) asti. Minkä painoisena yleensä siirrytään kaukalosta istuimeen? Onko vaikea löytää istuinta, jos vauva on kasvanut nopeasti ulos kaukalosta?
Kommentit (17)
painon sijaan on pitänyt siirtää pituuden perusteella uuteen istuimeen.
Tyttö oli vähän vajaa 11 kk, ja painoi 9kg. Kovin aikaisin ei kai kannattaisi siirtää, tai ainakin pitäisi varmistaa, että myös istuin sopii vauvan selälle kuten kaukalo.
Oikeasti, siis sellainen "vauvakaukalo" oli teilläkin käytössä ja lapsi mahtui sinne vielä 11-kuisena?
Meillä poika 4kk ja pituutta jo 67cm ja alkaa jalat tulla kaukalosta ulos. Ei kuitenkaan osaa istua, vetää kyllä itteään istumaan kovasti ja on hyvin jäntevä. Mä olen kans miettinyt että millainen istuin pitäis hankkia pienelle kun tuosta kaukalosta ruvetaan olemaan jo ohi kasvettu.
poika 3kk. kaukalossa kyllä lukee että 10kg asti, muttakun jalat tulee jo nyt hiukkasen yli.
JA eihän sitä tossa ieässä saakkaan vielä sellaseen istuma-asentoon kai laittaa?
Tyttö oli vähän vajaa 11 kk, ja painoi 9kg. Kovin aikaisin ei kai kannattaisi siirtää, tai ainakin pitäisi varmistaa, että myös istuin sopii vauvan selälle kuten kaukalo.
Oikeasti, siis sellainen "vauvakaukalo" oli teilläkin käytössä ja lapsi mahtui sinne vielä 11-kuisena?
Siis 9 kg on alaraja niissä istuimissa yleensä, eli sitä ennen ei olisi edes voinut siirtää. Kokonsa puolesta olisi mahtunut kaukaloon (maxi-cosi) siihen vuoden ikäänkin (mitat sillon 74 cm ja 9,3 kg), mutta ei enää viihtynyt kaukalossa, kun sieltä näkee ulos vähän huonosti ja asento on "vauvamainen".
Kaveripiirissäkin vauvat on siinä vuoden ikäsenä suunnilleen siirretty. Taitaa olla siroja vauvoja siis!
poika 3kk. kaukalossa kyllä lukee että 10kg asti, muttakun jalat tulee jo nyt hiukkasen yli. JA eihän sitä tossa ieässä saakkaan vielä sellaseen istuma-asentoon kai laittaa?
Siis tuleehan ne jalat lapsella siitä isommasta istuimestakin yli, eli pelkästään sillä perusteella ei kannata siirtää. KAukalo on aina vauvalle turvallisinkin.
reilu 9kk kun hän siirtyi turvaistuimeen. Sama tilanne on ollut meidän pojilla. Kaikki aika pienikokoisia lapsia.
Tärkeintä on, että pää pysyy kaukalon yläreunan sisäpuolella. Älkää siirtäkö liian aikaisin pois kaukalosta vauvoja. Vauva joka ei osaa itse istua ei voi vielä istua tavallisessa turvaistuimessa. Yli puolivuotias sitten jo voi, mikäli osaa istua.
Mun kokemukseni mukaan tosi moni kaukalo menee kyllä vielä lähempänä yhden vuoden ikää. Meillä lapset on olleet yleensä 13-14k, kun on laitettu istuimeen. ja isy´tuimina ollut Britax baby safe ja graco logico s.
Turvaistuinten painokilot alkavat yleensä 9kg:sta eteenpäin. 0kg:sta alkaenkin istuimia on (esim. Britax Secura), mutta mun mielestä vielä 1vuotiastakin on helpompi pitää kaukalossa, jos nukahtaa tms..
ei sovi mitenkään enää kaukaloon talvitamineiden kans varsinkaan. Meillä on se Izi Besafe Kombi istuin. Istua kun osaa niin kyllä voi siirtää ja kun painokin alkaa olla lähellä 9 kiloa.
Tärkeintä on, että pää pysyy kaukalon yläreunan sisäpuolella. Älkää siirtäkö liian aikaisin pois kaukalosta vauvoja. Vauva joka ei osaa itse istua ei voi vielä istua tavallisessa turvaistuimessa. Yli puolivuotias sitten jo voi, mikäli osaa istua.
Mun kokemukseni mukaan tosi moni kaukalo menee kyllä vielä lähempänä yhden vuoden ikää. Meillä lapset on olleet yleensä 13-14k, kun on laitettu istuimeen. ja isy´tuimina ollut Britax baby safe ja graco logico s.
Turvaistuinten painokilot alkavat yleensä 9kg:sta eteenpäin. 0kg:sta alkaenkin istuimia on (esim. Britax Secura), mutta mun mielestä vielä 1vuotiastakin on helpompi pitää kaukalossa, jos nukahtaa tms..
'
Mä ajatteline että kun ne jalat tulee yli, niin jos tulee joku törmäys tms, niin jalat voi mennä "rullalle". Onneksi joku tiesi paremmin :D
meillä 1,5v istuis vieläkin kaukalossa. Tyttö kun ei vieläkään paina yli 9kg...
Meidän isommassa istuimessa painorajat on onneks 0-25kg, joten menisit vähän pienemmällekin sintille. Alle 9kg painoiselle on kyllä aika vähän noita istuimia...
Poika oli jo 5kk ikäisenä (oli lokakuu) yli 9kg joten talven tullen alkoi tosiaan olla tiukkaa mahduttaa jätkä kaukaloon toppatamineissa. Enkä mä kyllä kovin pitkään jaksanut sitä edes kaukalossa kantaa! Oli reilu 6kk ja reilu 10kg, kun siirsin isompaan (istui jo tuetta). Esikoinen ollut pisimpään kaukalossa.
Meillä tosin yksikään vauva ei ole kaukalossa oikein viihtynyt edes, syytä en tiedä. Automatkailukin alkoi maistua, kun pääsi isompaan tuoliin.
meillä 1,5v istuis vieläkin kaukalossa. Tyttö kun ei vieläkään paina yli 9kg...
Meidän isommassa istuimessa painorajat on onneks 0-25kg, joten menisit vähän pienemmällekin sintille. Alle 9kg painoiselle on kyllä aika vähän noita istuimia...
Poika oli jo 5kk ikäisenä (oli lokakuu) yli 9kg joten talven tullen alkoi tosiaan olla tiukkaa mahduttaa jätkä kaukaloon toppatamineissa. Enkä mä kyllä kovin pitkään jaksanut sitä edes kaukalossa kantaa! Oli reilu 6kk ja reilu 10kg, kun siirsin isompaan (istui jo tuetta). Esikoinen ollut pisimpään kaukalossa.
Meillä tosin yksikään vauva ei ole kaukalossa oikein viihtynyt edes, syytä en tiedä. Automatkailukin alkoi maistua, kun pääsi isompaan tuoliin.
nyt hän lähemmöäs 2,5 vuotiaanaakin painaa vain 10 kiloa ja tuo meidän 8 kk ikäinen tyttö kirii kiinni painoa jo 8 kiloa.Puolivuotiaana on yleensä siirrytty kaukalosta istuimeen, jos siis osaa istua.
Meillä Recaron istuin jossa painoraja 13kg asti.
Jalat vaan olis reilusi pitkin penkin selkänojaa, vaan korvat kun ei ylitä ns. "sivutukia" niin vois laittaa vielä.
Tyttö kyllä siirrettiin turvaistuimeen vasta reilun vuoden iässä (oli tuolloin n. 8kg), siitä syystä ettei nähnyt kaukalosta kunnolla ja sekös tyttöä kismitti!
Pikkuveli veteli samassa kaukalossa 10 kuukauteen asti, kokoa hällä 10,5kg ja 79cm. Nyt oli pakko vaihtaa turvaistuimeen, alkoi olla "harteikkaalle" pojalle melko ahdas tuo vaikka painon puolesta olis mennytkin.
Kummatkin istuu nyt Kiddy Comfort Pro:issaan jotka ovat 9-18 kiloisille. Tosin pystyasentonsa vuoksihan noissa ei puolivuotiaankaan varmaan ole vielä kiva/hyvä olla.
T. Se pienen tytön ja "harteikkaan" pojan äiti
mutta eipä ole ihme. Painoa nyt vähän reilu 7kg ja pituus 72cm.
Eiköhän se vielä talven kaukalossa mene.
Painoa tulee tosi hitasti =(