Halpaa ruokaa? Kiittäisin ideoista, rahat nyt tosi vähissä.
Jauhelihakeitto ja kaaliruuat on jo listalla. Sei ei uppoa keittona, olisiko se mistään kotoisin paistettuna, millä mausteilla, en ole koskaan tehnyt..
Kommentit (14)
Jos teet paseerattuun tomaattiin tulee kattilalliselle hintaa ehkä euro. Sipulikaan ei paljon maksa eli ehkä raskisit heittää sitä sekaan.
eli jos vaan metsään pääset (joka paikassa pääsee jos haluaa, myös Helsingissä julkisilla kulkuneuvoilla ).
Suppilovahverot + ruokakerma, kastike joka maksaa alle 2 euroa. Perunoita kaveriksi.
Keitot on edullisia. mm. makkarakeitto, hernari, perunavelli, mannavelli, riisivelli, uunipuuro, broilerinkoivet, laatikkoruuat (makarooni, broileri) jne. Ei peruskotiruoka kallista ole kun katselee vähän hintoja ja tarjouksia.
ite tein just ison kattilan makkarakeittoo, perukoita, makkaraa, vettä, liemikuutioita, keittojuureksii ! bueno.
Minä teen usein uunikalaa seistä: fileet vuokaan+ tomaattia+sipulia ja tilliä+mustapippuria + kermaa.
Nämä ovat yleensä halpoja aineksia, ja hyvä pohja monelle ruualle.
Itse tein eilen kkeiton olmesta koivesta ja keitossa on ihan liikaa lihaa :) Eli lisäämällä perunaa ja kasviksia (ja pastaa, linssejä...) keittoa olisi tullut vieläkin isompi kattilallinen. Niin kypsennä koivet keittämällä, niin saat maukkaan liemen keittoon :)
Perunaa viipaleina, maustettu jauheliha, munamaito. Päälle vähän juustoraastetta.
Kaikenlaiset padat, niihin voui laittaa tarjouksessa olevia vihanneksia/lihaa
Että leikkaan kaalin puoliksi, ja paloittelen mukavan pieneksi, siirrän kattilaan, joukkoon muutama desi (ei liikaa, kaali poistaa nestettä itsestään) ja sekaan riisiä tai ohra-riisiä.
Ruskistan lihaa ja kippaan pataan, sipulia ja porkkanaraastetta. Tomaattimurskaa myös, suola ja pippuri toimii, meirtami jees mutta älä osta mausteita nyt jos rahat tiukassa!!
Jos kaapista löytyy siirappia, niin joukkoon vaan!
Tai jos teet pataa paljon niin laita loppu uunivuokaan ja tee siitä kaalilaatikko.
muita halpoja on jauheliha-perunasoselaatikko, keitä paljon pottuja kerralla. ja iso kattila jauhelihakastiketta. Siinä yksi ruoka. Soseuta pottu ja siinä seuraava (myös kastike) ja kolmannelle ruualla soselaatikko kun kippaat kaikki yhteen, ehkä porkkanaraastetta joukkoon ja muna. tässä vaiheessa ruoka saa olla edellisiä ruokia myös nestemäisempää, se muna hyydyttää.
Porkkanalaatikko on myös helppo: porkkanaa ja riisiä. :)
Hernekeittoa tekee ison kattilan yhdestä pussista, pussissa ohje. voi tehdä kasvis- tai liha version. Itse laitan lihaksi jauhelihaa yleensä.
Kasvissosekeitto on halpaa, netti täynnä ohjeita. Erilaiset puurot tulee myös halvaksi. Lisäksi voi keittää marjasoppaa vaikka. Makaroonilaatikkokaan ei kovin kallista ole ja maistuu varmasti lapsillekkin.
Itse sääsätän leipomalla leivät itse ison summan silloin kun on tiukkaa. Ja sitä paitsi on se vielä parempaakin :)
tummalla soijaproteiinirouheella. Tosi edullista lihaan verrattuna, eivätkä omat lapseni erota sitä ulkonäkönsäkään puolesta oikean jauhelihan seasta. Edullista!
Lihan voi ostaa myös luisina paloina tai viimeisen myyntipäivän 50-prosentin alennuksina, kypsentää heti ja pakastaa, niin voi käyttää myöhemminkin.
Meillä maistuu lapsille myös purkkihernekeitto nakeilla ryyditettynä, puuro ja keitetyt kananmunat, itseleivotut sämpylät ym.
kasvissosekeitto kotimaisista juureksista
lihakeitto tai jauhelihakeitto
uunipuuro ja mehukeitto