Mikä auto olisi ekologisin?
Hei!
Olen hankkimassa ensimmäistä omaa autoa, ja tarkoituksena ostaa uusi menopeli.
Työmatkani on 12km, joka ei taitu millään maailman julkisella, ja kaksi lastakin on vietävä ja haettava työmatkalla päiväkodista. Joten töiden takia se auto on pakollinen. :(
En siis mielelläni koko autoa omistaisi.
Mutta kun se on töiden takia oltava, niin mikä olisi sellainen mahdollisimman ekologinen auto? Muuta ajoa sillä ei pahemmin olisi, ainoastaan työmatkat. Eli pitkiä matkoja sillä ei pahemmin ajeltaisi, ei suurilla nopeuksilla (työmatkani on puolet kaupunkiajoa ja puolet 60-80 rajoituksella) tms.
Eniten tässä valinnassa painaisi vaakakupissa taloudellisuus, ekologisuus, ja sen hinta.
Kiitos avusta jo etukäteen. :)
(Omalta mieheltä en edes viitsi yrittää kysyä, sillä hän on sitä mieltä että sellainen järjetön bensasyöppö öky"maasturi" on ainoa paras mahdollinen vaihtoehto, vaikka työmatka olisi alle kilometrin... >:/ Joten minä en enää hänen autollaan ajele, saa myydä toisen ja minä hommaan ihan oman.)
Kommentit (4)
Jossain Helsingissä ei, sillä kokonaishiilijalanjälkeä kuormittaa päästöiltään pahimmasta päästä oleva hiilivoimala.
Hiilikaivostoiminnan osalta vielä ihan omat ajatuskulkunsa toiminnan luontoarvojen ja ihmisten riistämisen osalta.
Mutta jollain fiksummalla sähköllä ihan jees, ehkä. Hybridiautot eivät välttämättä ole kokonaiselinkaariajattelun kannalta vielä plussan puolella hiilijalanjälkensä tai ekologisen ajattelun kannalta, mutta toivottavasti kehittymässä siihen suuntaan.
Hybridin ostaminen on ainakin signaali autonvalmistajille siitä, että ne kulkevat oikeaan suuntaan.
Tuo kritiikki taisi koskettaa ennemmin sähköautoja kuin hybridejä? Lisää aamukahvia? ;)
Pyydät siirtämään lapset päiväkotiin, joka on lähempänä tai muuten bussimatkan varrella.
Näin meillä tehtiin.