Rehellisesti; kierrätätkö kenkiä lapsilla?
Mä kyllä tiedän, että lapselle pitäis ostaa aina uudet kengät. Mut surettaa vähän pistää suoraan roskiin lähes käyttämättömiä ensikenkiä ja viime vuoden talvikenkiä, joilla taapero ei ehtinyt montaa kertaa edes kävellä. Jotenkin tuntuu että myös kumpparit ym. jotka ei ole mitenkään ergonomisia kenkiä muutenkaan, vois mennä seuraavallekin.
Ostaako kaikki aina lapselleen vaan uusia kenkiä? Jos ei, niin onko lapsen jalka kuitenkin kehittynyt normaalisti?
Kommentit (12)
Jotain ostan uutenakin, mutta paljon tulee käytettyjäkin pidettyä, just jotkut kumpparit, juhlakengät.. ei oo tullu esille ongelmia.
eikä jalkaongelmia lapsella. Kumpparit nyt ei edes muotoudu käytössä, ei ole mitään estettä mun mielestä kierrättää niitä. Se on ehkä enemmän kenkäkauppiaiden keksintöä, ettei saa kierrättää kenkiä.
Eli pienemmällä lapsella kyllä, nyt kun lapset on jo nuorinkin 6 v tuppaakengät kulumaan loppuun, jolloin nuorempi voi käyttää vaan jonain varakenkinä niitä. Ja ihan normaalit jalat on kaikilla, kuten itselläkinkin, vaikka taatusti olen koko 70-80-luvut kulkenut isojen siskojen vanhoissa kengissä...
menee melki kaikki kengät esikoiselta (tytöltä) tokalle (pojalle). tyttö ku tykkää mustasta ja vihreest niin samat kengät menee pojallekki. ainut on viime vuonna ostetut talvikengät joissa oli karva varsi niin ne on vähä tyttömäiset.
myyn siis vanhat, mutta omille ostan kengät uusina. itselläni on astumisvirhettä ja siitä johtuvia selkävaivoja, ja hyvillä kengillä saan ne pidettyä aisoissa. siksipä siis lapsillekin käyttämättömiä kenkiä.
rehellisesti, ja huonoa omaatuntoa siitä saamatta. Kuluneet ja linttaan astutut tietysti lentää roskiin. Mutta juuri nuo ensikengät, ja juhlakengät kierrätän.
Kyllä olen kierrättänyt hyvä kuntoiset kengät seuraavalle lapselle tai antanut kavereiden lapsille.
Mielestäni ihan turha laittaa vähän käytettyjä ensikenkiä tai taaperon vähän käveltyjä kenkiä roskiin. Kyllä niitä voi vielä seuraavakin käyttää. Samoin milestäni kumpparit ja kuomat ovat kenkiä joita kunnon mukaan voi kierrättää kun eivät ole muutenkaan niitä ergonomisimpia kenkiä. Muutenkin katson aina tilanteen kunnon mukaan.
Meillä ainakin lasten jalat kehittyneet ihan normaalisti.
nehän eivät muotoudu jalkaan.
Ja luistimia ja monoja, olen ajatellut, että niitä nyt ei niin kovin montaa tuntia pidetä jalassa, että ehtisi tulla vahinkoa...
en kierrätä mitään jalalle muotoutuvia kenkiä, kumisaappaat ja töppöset kierrätän. Tyttärieni jalat ja jalan asento ova erilaisia , joten en uskalla kierrättää sellaisia kenkiä, joita käytetään päivittäin.
ovat molemmat sanoneet, että lapsen kenkiä voi kierrättää, jos ne eivät ole linttaan tallatut tai muuten epätasaisesti kuluneet.
Meidän pojalla on kampurajalat, käytössä tukipohjalliset ja niihin on ostettava kunnolliset (ja kalliit) kengät. Monta kuukautta kengät eivät ennätä olla käytössä kun ovat jo pienet, harmittaa aina älyttömästi, mutta näitä käytettyjä kenkiä olen pitänyt pikkusiskolla "rönttäkenkinä".
Luotan kyllä asiantuntijoihin, molemmat ovat sanoneet että ovat omillaankin lapsillaan kierrättäneet kenkiä isommalta pienemmälle
eivät ehdi muokkautua lapsen jalan mukaisiksi. En minä niitä roskiin laittaisi.
Olen käyttänyt lapsellani pienenä käytettyjä kenkiä, mutta nyt ostan kyllä aina uudet.
Rasitusvamma hänellä on molemmissa jaloissaan, mutta se johtunee urheilusta eikä niinkään kengistä.