2-vuotias ei osaa puhua
Taitaa olla aika myöhässä puheen kanssa :( Ei sano kuin pari sanaa, eikä suostu toistamaan sanoja. Siis ei sano kuin yhden, haparoivan sanan kerrallaan. Eikä niitäkään montaa ole sanavarastossa.
Pitäisikö olla jo huolestunut? Kuulo on ihan normaali.
Kommentit (23)
Meillä ei ainakaan lapsi puhunut vielä 2-vuotiaana. Enkä osannut huolestua, oppi vasta vailla 3v puhumaan oikeastaan yhtään mitään.
Nykyään(10v) puhuu aivan normaalisti, oli muistaakseni ottanut muut kiinni jo 4-vuotiaana.
Nyt 8v ja puhuu normaalisti. Neuvolasta lähetettiin puheterapiaan kun oli 2 tai 2,5. En muista kunnolla.
poika ei puhunut oikeastaan mitään tasan 2v. Kun 2.5v alkoi lähestyä, alkoi sanoja ilmaantua pikkuhiljaa ja nyt 2v8kk höpöttää jo vaikka mitä! Hänen kanssaan pystyy siis jo keskustelemaan ja hän osaa kertoa asioista. Viimeisten 2kk aikana edistystä on siis tapahtunut uskomattomalla vauhdilla!
vaikka minusta tuntuu, etä jo 1v ipanat puhuvat sanoja paljonkin.
Av:ta kun lukee, niin 2,5-vuotiaan pitäisi jo osata lukea :-) muuten ei tule pärjäämään myöhemmässä elämässä.
ja pyytää herkästi arviota neuvolassa. Oma esikoispoikani alkoi unohdella jo oppimiaan sanoja kuten "kakka" ja "potta" eikä alkanut tehdä sanapareja kuten "anna leipä". Olisikohan ollut silloin 2,5-vuotias.
Ilmaisin huoltani neuvolassa, josta täti lähinnä nauroi minua ulos, mutta vaadin päästä lääkärille. Hän lähetti meidän Lastenlinnaan foniatrille ja siitä alkoi reitti, jonka päätteeksi hänet myöhemmin todettiin dysfaatikoksi.
Poika pääsi poikkeuksellisen varhain puheterapian piiriin ja siitä on varmasti ollut apua. Hän alkoin puhua "suomea" itse keksityn kielen sijaan 5-vuotiaana.
En sano, että lapsesi olisi kielenkehityksessä kovin jäljessä, mutta ole ihmeessä tarkkana ja kuuntele vaistoasi. Se ei ole lapsesi kehitystä hidastamassa, jos häntä arvioidaan varmuuden vuoksi ajoissa.
n 2 v ja 3-4 kk, ja aika nopeasti puhe edistyi. Artikulaatio oli epäselvää, pääsi puheterapoiaan. Aika nopeasti korjautui. Puheterapiaan pääsi kelton suosituksesta kun olin 2v ja 9 kk.
olla merkki älyllisestä "heikkoudesta".
t. ei ap, mutta kiinnostunut koska meillä ei puhu(2v ja 3kk)
olla merkki älyllisestä "heikkoudesta".
Meidän naapurin tyttö alkoi puhua vasta melkein kolmevuotiaana. Kaksivuotiaana tuli joku sana, mutta ei oikein mistään saanut mitään selvää vanhemmatkaan. Nyt tyttö on 3v, tunnistaa melkein kaikki kirjaimet, tekee 40 palan palapelejä yksin ja puhuu oikein hyvin.
Tuntuuko sinusta että lapsi ymmärtää paremmin kuin puhuu? Jos näin, niin voipi hyvin olla niin, että sanat tulee sitten vähän perässä ryöppynä ja nopealla tahdilla.
Entäs onkos muussa kehityksessä tapahtunut suurta edistystä viime aikoina? Monesti lapsen kehitys etenee vaiheittain osa-alue kerrallaan, eli jos viime aikoina on esim. motoriikka kehittynyt huimasti, niin se puheen kehitys jää hetkeksi vähän taka-alalle ja tulee sitten myöhemmin.
Minustakin kannattaa kuitenkin seurata ja kysyä neuvolasta joskos pääsisi puheterapeutin arvioon. Mitä aikaisemmin terapia aloitetaan, sen parempi.
Voiko tuossa iässä puhumattomuus olla merkki älyllisestä "heikkoudesta".
Voi toki, mutta jos tuo on ainoa oire niin tuskinpa sitten. Kyllä se näkyisi muillakin osa-alueilla hitaana oppimisena.
Tuntuuko sinusta että lapsi ymmärtää paremmin kuin puhuu? Jos näin, niin voipi hyvin olla niin, että sanat tulee sitten vähän perässä ryöppynä ja nopealla tahdilla.
Entäs onkos muussa kehityksessä tapahtunut suurta edistystä viime aikoina? Monesti lapsen kehitys etenee vaiheittain osa-alue kerrallaan, eli jos viime aikoina on esim. motoriikka kehittynyt huimasti, niin se puheen kehitys jää hetkeksi vähän taka-alalle ja tulee sitten myöhemmin.
Minustakin kannattaa kuitenkin seurata ja kysyä neuvolasta joskos pääsisi puheterapeutin arvioon. Mitä aikaisemmin terapia aloitetaan, sen parempi.
Motorinen kehitys on kohdallaan, kävelee, juoksee, kiipeilee jne paljon.
ap
Puheterapiaan meni 4v, kun suusta tuli ulos lähinnä vokaaleja. Testejä tehtiin, ei muuta vikaa, kuin puheen kehityksen viivästymä. Nyt eskarissa ja ainoastaan K-kirjain puuttuu. Innostuessaan puhe menee puuroksi eli epäselvyyttä puheessa vielä on ajoittain mutta kehitys on ollut huima ja lähtee normaalisti kouluun ym.
Jos lapsi ymmärtää puhetta niin en oliis huolissani, tuon ikäistä kun ei vielä puheterapiaan tms oteta. Puhe voi alkaa nopeastikin :)
oli siis epäselvä artikulaatio. Yksittäisiä äänteitä ei ruveta toki korjaamaan, ennen kuin lapsi on 5-6 v, riippurn lapsesta.
Jos, niin voi olla edelleen ihan normaalia variaatiota. Meilla poika alkoi puhua vasta 2-vuotiaana, mutta nyt 4-vuotiaana puhuu sujuvasti suomea, saksaa ja ranskaa ja ymmartaa englantia (tuo monikielisyys hidastaa puheen kehitysta monilla, kuten myos se, etta on poika).
pojan puhumattomuus ja dysfasia olivat tosiaan osa yleistä kehitysviivettä. Sitä ei kyllä nähty kuin pikkuhiljaa vuosien myötä. Lapsi sai kehitysvammadiagnoosin 6-vuotiaana.
T: varhain foniatrille päässeet
on myös se että puhuuko lapsi omaa kieltä, äänteleekö ja yrittääkö puhua. Jos ei, niin sitten olisin huolissani.
kielenkehityksen poikkeavuuksissa on monenlaisia variaatioita. Dysfasiaakin voi olla kahdensuuntaista, eli puheen tuottamisen vaikeus ja puheen ymmärtämisen vaikeus. Nämä toiminnot ovat eri aivoalueilla.
poika puhunut yhtään mitään vielä reilu kuukausi sitten. Meillä ainakin voi soittaa suoraan puheterapiaan ja tilata arviointiajan, joten lapselle sitten tehtiin arviointi. Tulos oli aika ällistyttävä; lapsi ei ole vain normaali, vaan itse asiassa puhuu, minä vain en ollut tajunnut sitä. Puheeksi lasketaan siis kaikki eläinten äänien matkimiset, ensimmäisen äänteen tapailut sekä myös omat, lapsen itse keksimät sanat, jotka lapsen myötä tarkoittavat jotain. Mä en ollut tajunnut tarttua noihin lapsen lähettämiin vihjeisiin ja auttaa häntä, koska en ymmärtänyt mitä hän suustaan päästeli. Ei tarvitse kertoa, paljonko hävetti, kun lapsen ahkerasti toistelema sana "attoa" paljastui kiihkeäksi pyynnöksi "sanoa!". Mä olin luullut että se tarkoittaa autoa, ja ihmetellyt missä lapsi muka niitä autoja näkee. Ja reppana pyytää mua nimeämään asioita!
Lapsi on nyt 2 v 1kk ja puhe kehittyy todella nopeasti. Viikossa saattaa tulla kymmenen uutta sanaa, ja viime viikolla hän alkoi käyttää kahden sanan lauseita. Se kieli oli jo valmiina lapsen päässä, hän vaan ei jostain syystä halunnut harjoitella sitä kovin paljon. Varsinkin motorisesti varhain kehittyneet pojat on kuulemaa joskus sellaisia, että eivät vain viitsi harjoitella sanoja, tekevät mieluummin asioita jotka jo osaavat.:)
Mä suosittelen soittamaan puheterapiaan jos huolettaa, se on pieni vaiva mutta voi vähentää huolta tosi paljon!