Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä takia te teette testamentin, jos olette naimisissa?

Vierailija
08.10.2010 |

Monille ei ole nuorena kertynyt paljon omaisuuttakaan, vain velkaa ja silti monet tekevät testamentin. Miksi?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi testamentilla sitten antaa omaisuutta puolisolle. Lisäksi siinä pystyy ottamaan kantaa tulevaan omaisuuteen, juuri tuohon esim. vanhemmilta perittävään.

Vierailija
2/20 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka mieheni muutenkin perisi mut (ei lapsia meillä) niin mieheni kuoleman jälkeen sen paskiasisukulaiset perisivät mun koko omaisuuden (koska mulla ei toisenkaan parenteelin sukulaisia).

Elikkä miehelle olen testamentit tehnyt, ja hänen oikeutensa lakattua (siis kun kuolee) on toissijaismääräyksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

testamentin. Heillä ajatuksena oli turvata pidempään elävän puolison vanhuus. Jos jompikumpi vanhemmistani kuolis, eikä heillä olisi testamenttia menisi toiselta jäävä perintö heti jakoon. Nyt kun heillä on testamentti eloon jäänyt puoliso perii kaiken ja perinnön jako tapahtuu vasta molempien kuoltua. Mielestäni erittäin järkevä ratkaisu.

Vierailija
4/20 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D

voin taata, että kuolee, jopa molemmat

Vierailija
5/20 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

testamenttiin myös ehdon, ettei lasten tulevilla puolisoilla ole avio-oikeutta lasten meiltä perimään omaisuuteen. Näin ei lasten sitten aikanaan naimisiinmennessä tarvitse sen kummemmin asiasta tapella eivätkä tulevat puolisotkaan voi pitää määräystä henkilökohtaisen vastenmielisyyden ilmaisuna, kun lapset olivat pieniä kun testamentin teimme.

Vierailija
6/20 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heillä ajatuksena oli turvata pidempään elävän puolison vanhuus. Jos jompikumpi vanhemmistani kuolis, eikä heillä olisi testamenttia menisi toiselta jäävä perintö heti jakoon. Nyt kun heillä on testamentti eloon jäänyt puoliso perii kaiken ja perinnön jako tapahtuu vasta molempien kuoltua. Mielestäni erittäin järkevä ratkaisu.

Lapsilla on aina oikeus lakiosaansa, vaikka testamentissa sanottaisiin mitä. Jos yksikin lapsista vaatii lakiosaansa ja pesän jakamista, se on pakko jakaa. Jos taas kukaan lapsista ei vaadi kuolinpesän jakamista, sitä ei tarvitse jakaa, vaikka testamenttia ei olisikaan.

Tosin testamentti kyllä tekee asian eloon jääneelle puolisolle sikäli helpommaksi, että lasten lakiosa on yhteensä neljäsosa vanhempien yhteenlasketusta omaisuudesta, kun taas ilman testamenttia lapsille kuuluu puolet vanhempien yhteenlasketusta omaisuudesta.

Kannattaa myös muistaa, että testamenteista ja muusta omaisuudesta riippumatta eloon jääneellä puolisolla on aina oikeus jäädä asumaan vainajan ja lesken yhteiseen kotiin, jos leski ei omista muuta sopivaa asuntoa.

Vierailija
7/20 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

testamenttiin myös ehdon, ettei lasten tulevilla puolisoilla ole avio-oikeutta lasten meiltä perimään omaisuuteen. Näin ei lasten sitten aikanaan naimisiinmennessä tarvitse sen kummemmin asiasta tapella eivätkä tulevat puolisotkaan voi pitää määräystä henkilökohtaisen vastenmielisyyden ilmaisuna, kun lapset olivat pieniä kun testamentin teimme.

Että testamentilla voi tuollain estää lapsiensa kohdalta, ettei aviopuolisoilla ole oikeutta toisen saamaan perintöön?

Vierailija
8/20 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että testamentilla voi tuollain estää lapsiensa kohdalta, ettei aviopuolisoilla ole oikeutta toisen saamaan perintöön?

On totta, omat venhempani ovat sellaisen pykälän laittaneet keskinäiseen testamenttiinsa. Miehelläni ei ole mitään oikeutta minun vanhemmiltani saamaan perintöön.

Vierailija
9/20 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minun lapsi (nyt 9v) menee naimisiin. Ja minä olen testamentannut hänelle 1ha metsää, mutta aviopuoliso on suljettu ulkopuolelle. jos lapsi kuolee ennen puolisoaan niin puoliso ei peri metsää...

Vierailija
10/20 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minun lapsi (nyt 9v) menee naimisiin. Ja minä olen testamentannut hänelle 1ha metsää, mutta aviopuoliso on suljettu ulkopuolelle. jos lapsi kuolee ennen puolisoaan niin puoliso ei peri metsää...

Vierailija
11/20 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni tekee testamentin, jottei minun lapseni (tai pahimmassa tapauksessa lapseni suku) peri häntä, vaan meidän yhteinen lapsemme.

Uusperhekuvioissa järkevää. Harva tietää perimyksistä, vaikka kaikki kuolevat O :

Vierailija
12/20 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolisolleen elinikäisen hallintaoikeuden jälkeenjäävään omaisuuteen. Tämä hallintaoikeus pienentää lasten perintöveroa. Perintöveron pieneneminen riippuu lesken iästä eli oletettavasta jäljellä olevasta eliniästä.

Vierailija
13/20 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks toi mahdollista

On se mahdollista, mutta tietenkin voit sinun testamentissasi määrätä vain siitä omaisuudesta, jonka lapsesi perii sinulta. Et voi antaa mitään määräyksiä siitä omaisuudesta, jonka lapsi perii joltain toiselta.

Joku kysyi, miten tämän toteutuminen varmistetaan, jos lapsi kuolee ennen puolisoaan. Ihan käytönnössä perunkirjoituksessa ja perinnönjaossa katsotaan, että tämä peritty omaisuus on sellaista, johon puolisolla ei ole avio-oikeutta. Sen perivät sitten lapsen perilliset.

Vierailija
14/20 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä alkuperäinen ei ymmärrä?

Ymmärtääkö alkuperäinen, että puoliso ei peri yhtään mitään vaan lapset, jos sellaisia on? Puolliso toki perii siinä tapausessa, jos ei ole lapsia.

Niin ja minulla on testamentti, koska haluan määrätä tarkemmin mihin omaisuuteni menee. Parhaassa tapauksessa osa omaisuudestani voisi mennä vaikka exälleni tavallisen perintökaaren mukaan. Lisäksi haluan rajata lapseni puolisot ja elinkumppanit perinnön ulkopuolelle. Samoin haluan määrätä mihin rahat menevät, jos minä ja mieheni ja lapseni ovat kuolleet. Valtiolle en haluaisi sitä antaa.

Vierailija
15/20 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja mainitaan vielä, että tässäkin ketjussa on aika monta virhettä. Ainakin kirjoittajilla 3 ja 8 on. Ihan kaikkia en lukenut ajatuksella läpi, mutta tällä palstalla olevia testamenttivinkkejä ei kannata ihan vakavissaan ottaa keskimäärin.

Vierailija
16/20 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

testamentin. Heillä ajatuksena oli turvata pidempään elävän puolison vanhuus. Jos jompikumpi vanhemmistani kuolis, eikä heillä olisi testamenttia menisi toiselta jäävä perintö heti jakoon. Nyt kun heillä on testamentti eloon jäänyt puoliso perii kaiken ja perinnön jako tapahtuu vasta molempien kuoltua. Mielestäni erittäin järkevä ratkaisu.

Rintaperillisillä on oikeutensa. Mutta hallintaoikeustestamentin he voivat tehdä.

Vierailija
17/20 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen kyllä osaavani nämä asiat. Tosin tekstin lyhentämiseksi en maininnut sitä, että jos lesken omaisuus on suurempi kuin vainajan, lesken ei tarvitse antaa tasinkoa vainajan perillisille eli silloin lasten osuus on (ilman testamenttia) vähemmän kuin puolet lesken ja vainajan yhteisestä omaisuudesta.

8

Vierailija
18/20 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin näistä lyhentelemisistä tuli sitten ne virheet varmaan.

Ei voi kirjoittaa näin:

Tosin testamentti kyllä tekee asian eloon jääneelle puolisolle sikäli helpommaksi, että lasten lakiosa on yhteensä neljäsosa vanhempien yhteenlasketusta omaisuudesta, kun taas ilman testamenttia lapsille kuuluu puolet vanhempien yhteenlasketusta omaisuudesta.

Ei siis voi laskea, että neljäsosa vanhempien omaisuudesta tms. Jos vainaja on omistanut vaikka 100t, niin perittäväksi tulee silloin vain 100t, vaikka puolisolla kuinka tahansa olisi 700t rahaa. Ja lakiosa on tällöin 50t.

Toki vainaja voi luopua tasinkoprivilegistään, mutta ehkä se on ennemminkin poikkeus kuin sääntö.

Vierailija
19/20 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi varmaan pitänyt panna tekstiin maininta, että selotukseni ei koske tilannetta, jossa leski omistaa enemmän kuin vainajan. Tosin siinäkin tilanteessa testamentti puolittaa lapsille menevän osuuden.

8

Vierailija
20/20 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

osalta testamenttiehdot kirjataan rekisteritiedoiksi, joilla on ns julkinen luotettavuus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi