Kumpi arvostetumpi, vuokra- vai omistusasunto?
Kommentit (22)
kaikkihan asuu vuokralla jos vaan voi. Ei tarvi itse huolehtia mistään, vuokranantaja korkaa sotkut ja hoitaa huollot ja maksaa pankkilainat.
kehuu aina iiisolla ihanalla asunnollaan huippuosoitteessa, mutta jättää sanomatta, että se on vuokra-asunto. Saman tutun perheenjäsenet kehuskelevat myöskin tällä lukaalilla vieraille. Huvittaa, meinaan usein korjata sivusta, että vuokrahan on aika kallis.
Yhtään väheksymättä tätä asumismuotoa tai toista, mutta mua naurattaa toi törkeä kehuskelu.
ap
koska onhan se kuitenki parempi kuin kämppä, josta ei pidä, alueella, josta siitäkään ei pidä.
henkilökohtaisen tilanteensa perusteella kannata pohtia asumismuotonsa.
Kyllä mä periaatteessa "arvostan" enemmän vuokra-asumista Eirassa kuin omistusasumista vantaalaisessa lähiössä, mutta lasten kanssa tuo jälkimmäinen voi kuitenkin olla järkevämpi vaihtoehto, jos siltä tuntuu. Sinkulle ehkä tuo ensimmäinen. Kukin tyylillään.
pitäisi jotenkin vähemmän kehua asuinpaikkaansa siksi, että asuu vuokralla. Eihän se, että hehkuttaa asuinpaikkaansa tarkoita sitä, että hehkuttaa omaisuuttaan vaan sen hetkistä asuinpaikkaansa. En tajua ap:n ajatuskuviota, mutta kateus siinä nyt joka tapauksessa on takana - se on selvä.
kehuu aina iiisolla ihanalla asunnollaan huippuosoitteessa, mutta jättää sanomatta, että se on vuokra-asunto. Saman tutun perheenjäsenet kehuskelevat myöskin tällä lukaalilla vieraille. ap
Ainakin minusta iso ihana vuokra-asunto huippuosoitteessa on hienompi kuin oma tavisasunto jossain pellolla. Toki iso ihana oma asunto huippuosoitteessa on arvostetumpi kuin vuokrasellainen, mutta asunto se silti on, joka ratkaisee.
Miten pakonomainen suhtautuminen suomalaisilla on omistusasuntoon. Mikään muu ei ole mitään. Se on ikään kuin ylpeilyn aihe ja merkki siitä miten hyvin menee. Me emme asu omistusasunnossa ja joskus tulee tunne, että meitä vähän tämän vuoksi säälitään ja ajatellaan meidän hoitaneen huonosti raha-asiamme.
Suomalaisessa yhteiskunnassa tuntuu olevan myös sitkeässä käsitys siitä missä järjestyksessä asiat tulisi tehdä (opiskelu, vakituinen työpaikka, omakotitalo, lapset, kesämökki). Tällaista elämän suunnittelua ja järjestämistä ihannoidaan ja muu on sitten ellei nyt väärin niin ainakin ei kovin järkevää. Pahalle tuntuu kun joka puolelta tulee paine tehdä asiat tietyllä tavalla ja kun ei niin tee, kokee epäonnistumisen tunteita.
arvostan enemmän vuokrakämppää jossain hienossa jugend-talossa Helsingin keskustassa kuin pientä omistusomakiotitaloa jossain Kiteen syrjäisimmässä kolkassa.
kateudesta siis kumpusi tämäkin aloitus. Mitä hemmettiä te välitätte muiden asumismuodoista?
Köyhät asuvat omistuasunnoissa.
Varmaan kumminkin päin. En pidä itseäni kovinkaan köyhänä, kun asun yli miljoonan € omistusasunnossa (velkaa 50 000€) unelmapaikalla. Kai se asia voi olla ihan miten vain ja kummin päin tahansa.
Jos sulle miljoonan asunto on luksusta, niin onnittelut.
Jos sulle miljoonan asunto on luksusta, niin onnittelut.
Mikä sinulle sitten on lukususta? Me myös matkustelemme ja teemme mitä haluamme. Olemme myös onnellisia ja onneksi terveitä. Elämä on tosi hyvin ja minusta siitä voi iloita. Toivottavasti sinäkin saat sellaisen tilanteen.
kiitos sulle. Kyllä mä varmaan joskus löydän samanlaisen onnen kuin sä.
Mikä sinulle sitten on lukususta?
Aika luksusta olis jos joskus saisin luettua Balzacin koko tuotannon. Puuh.
ei sillä omistussuhteella niin väliä ole jos asunto on hyvä asua.
No Suomessa pitää tietty omistaa asunto, eihän sitä muuten ole mikään!
Niin ja itse asun vuokralla nyt huippuosoiteeessa (no, sekin toki makuasia, mutta itse tykkään siitä, kun palvelut on lähellä) ja olen vilpittömän iloinen tästä asunnosta.
Osaan myös laskea, että tässä asuminen on halvempaa vuokralla kuin että asuisimme vastaavanlaisessa asunnossa omassa, vaikka vuokra on meillä kova. Tätä on kyllä 99% ihmisitä vaikea ymmärtää.
Enkä tajua, mitä järkeä on maksaa tästä vuokraa, kun voin samalla määrällä rahaa lyhentää myös lainaosuuttani tästä asunnosta.
jos asuisimme samalla alueella samantasoisessa asunnossa omistusasunnosta pitäisi maksaa 30 v laina-ajalla n. 1300 e / kk + vastike. Vuokraa maksamme 780 e/kk. Ja koska emme tiedä asummeko vielä vuoden tai kahden päästä Suomessa, ei tunnu mitenkään järkevältä ottaa lainaa.
Enkä tajua, mitä järkeä on maksaa tästä vuokraa, kun voin samalla määrällä rahaa lyhentää myös lainaosuuttani tästä asunnosta.
tätä pitää ihan pohtia.