Pitääkö 8kk vauva välttämättä vieroittaa yösyömisestä? Miten unikoulu on teillä toiminut?
Meillä vauva 8kk heräilee edelleen syömään 2-3krt yössä. Imetän siis ja haluan jatkaa imetystä vielä, mielellään vuoden ikään saakka. Neuvolassa oltiin hyvin ehdottomia siinä, että yösyömiset on nyt saatava pois ja unikoulu aloitettava. Kuulemma jo parissa yössä pitäisi tulla tuloksia, mutta epäilyttää suuresti.
Onko teillä onnistuttu tämänikäisen yövieroituksesta ilman että muu imetys on kärsinyt? Kuinka kauan huutoa oikeasti kesti, en usko että meillä parissa yössä selvitään, sillä vauva on ollut alusta saakka melkoinen tissitakiainen..
Kokemuksia ja ajatuksia?
Kommentit (9)
Mites hampaille käy, jos vielä niiden pujettuakin syödään kellonympäri? Onko äidinmaito jotenkin armeliaampaa? Olen ollut siinä uskossa, että yöllä pitää antaa vesitilkkanen, jos juoda lapsi haluaa.... Siis jokseenkin hampaiden puhkeamisen jälkeen suunnilleen tai siinä 8kk...
on ihan teidän perheen sisäinen asia, eikä kuulu neuvolan terkalle mitenkään. Mikäli hampaat pestään tunnollisesti aamuin illoin, eivät yölliset äidinmaitohörpyt ole hampaille vahingoksi (äidinmaidon sokerit eivät ole karies-bakteerille mieluisaa ravintoa).
Korjaantuupahan minulta sekin harhauskomus, että yöimetys olisi uusille hampaaille jotenkin huono asia.
meillä lopetettiin yösyötöt 7 kk:n iässä ja muutamassa yössä neiti siihen tottui vaikka itsekkin etukäteeen olin vähän skeptinen. aamulla tissitellään ensimmäisenä ja tietenkin pitkin päivää, ja maitoa on kyllä hyvin riittänyt.
noita yösyöttöjä niin anna mennä vaan! Meillä kuopus lopetti itse yösyömiset 8kk ikäisenä. Esikoiselta taas jätin tissittelyt suurinpiirtein saman ikäisenä mutta kyllä se oli yhtä tuskaa. Lapsi heräili noin tunnin välein koko yön ja kokeili, koska pääsee rinnalle. Ja tätä jatkui siihen asti, kun lopetin imetyksen kokonaan.
Olen itse ryhtynyt siihen vasta silloin, kun vauva on ollut selvästi yli vuoden. Silloin se on minusta helpompaa, kun vauvalle voi sanoa (ja hän jotenkin ymmärtää), että yöllä ei saa enää maitoa. Siinä vaiheessa meillä on onnistuttu lopettamaan syötöt kahdessa yössä. Meillä lapset ovat kuitenkin yli puolivuotiaina syöneet vain kerran yössä, joten syöttöjen hoitaminen ei ole ollut niin rasittavaa.
Ja kuten toinen vastaaja jo kertoikin, äidinmaito yksistään ei ole hampaille vaarallista. Sen puolesta voit huoleti antaa maitoa myös yöllä. Joidenkin tutkimusten mukaan äidinmaito voi kuitenkin vahvistaa muiden sokereiden hampaita tuhoavaa vaikutusta eli pidä huolta siitä, että peset lapsen hampaat hyvin illalla, äläkä anna hänelle yön aikana mitään muuta kuin äidinmaitoa tai vettä.
Tai oikeastaan vain kerran yössä. Hän nukahti tissille illallla ja heräsi aamulla, ja nukkui koko yön tississä kiinni. Eli söi vain kerran ;)
Sitten mies hermostui ja vaati yöimetyksen lopettamista. Siinä iässä se onnistui helposti, eikä pahempia huutoja tullut. Tosin vaati tassuttelua ja taputteluja parina yönä noin 20min välein.
Jos itse jaksat imettää niin imetä ihmeessä, kyllä se lapsi itse lopettaa sen joskus.
mies piti vauvalle unikoulua yötisittelyn lopettamiseksi. Muksu oli aikamoinen tissitakiainen meilläkin ja yöt oli täyttä hulinaa, kun tissiä piti saada vähänväliä.
Menin toiseen huoneeseen nukkumaan muutamaksi yöksi ja mies rauhoitteli vauvaa. Ensimmäisenä yönä vauva heräsi muutaman kerran. Ja seuraavana yönä pari kertaa. Yllättävän helposti tissi jäi pois. Hieman maidoneritys pieneni kun yösyöminen jäi pois, mutta muuten imetys ei kärsinyt. Tissi maistuu yhä, vaikka vauva on vuoden.
Ensimmäinen lapsi lopetti itse yösyömiset 8kk iässä, imetin 1v 8kk asti.
Toisen yösyömiset ja unikoulu pidettiin 10kk iässä. Hyvin onnistui muutaman yön "tassuttelulla". Imetin 1v10kk asti.
Kolmannen kanssa on yritetty yösyömisen lopettamista ja unikoulua, mutta niin pippurinen kaveri, etten ole jaksanut yli viikkoa heräillä läpi yötä. Poika on nyt 1v8kk ja syö edelleen kaksi kertaa yössä (klo 3 ja 6, jatkaa unia klo 8 asti). Imetys on muutamassa minuutissa ohi ja kaikki saavat nukkua muuten yön rauhassa eli ei ole tarvetta vieroittaa yösyömisista.
Muutenkin on niin pienikokoinen ja allergioita (mm.maito joten imetys on ainoa maitolähde) että ajattelen hänen hyötyvän yöimetyksistä.
Jokainen tekee omalla tavallaan, mikä tuntuu omalle perheelle/lapselle sopivammalta.