Miten toimia - ruokaa tuliaiseksi?
Ystävän kanssa sovittu treffit meille. Olen kattanut pöytään suolaista ja makeaa lapsille ja aikuisille. Ystävä tuo tullessaan ruokatuliaisia: Lisää jäätelöä, keksejä yms valmista, mutta myös valmistusta vaativaa. Mitä teen?
Tai toinen esimerkki.
Ystäväperheen kanssa treffataan. Olen laittanut ruokaa ja leiponut jälkiruuaksi suuren kakun. Vieraat tuovat tullessaan jäätelöä. Laitanko senkin pöytään, vaikka kakusta riittäisi itsestäänkin kosolti kaikille?
Mitä siis hyvien tapojen mukaan kuuluu ruokatuliaisille tehdä? Onko epäkohteliasta nostaa kaappeihinsa vai kuuluuko laittaa heti tarjolle? Kukkaset nyt vielä osaan laittaa maljakkoon, mutta näihin on niin vaikea suhtautua välillä... Sitten jälkeenpäin jää olo, että toiminko taas oikein...
Kommentit (5)
Sähän voit sanoa, että toivotteko että laitan jäätelöä myös tarjolle vain laitetaanko pakkaseen kun on tuo kakkukin.
Ainakin meillä voi ihan avata suun ja kysyä.
Yleensä laittaisin itse niitä esille, mutta jos ovat ihan ylimääräistä niin sitten kysyn tosiaan kauniisti.
mutta jos pöydässä on viittä sorttia keksejä ja vieras tuo vielä lisää, niin turha niitä on sinne enää sit laittaa..
Ja utntuu oudolta, jos joku tuo jotain valmistusta vaativaa ilman etukäteissopimusta. Jos on tarkoitus heti käydä kahvipöytään, niin eihän siinä ehdi mitään alkaa valmistaa, kyllä ne jäis seuraavaan kertaan.
Jos mulla ois kakku pöydässä ja vieraat tuo jäätelöä, niin laittaisin sitä kakun lisäksi tarjolle. Voihan olla, että jollain on joku allergia, ja tuo siksi omat eväät, että voi sitten syödä jotain.
emäntä on mielestään kattanut pöydän koreaksi ja on tarpeeksi ja tyylikästä syötävää niin että tuliaisia ei ole laitettu pöytää ollenkaan. Sitten vaan on katseltu nälissämme niitä paria koktailpalasta, joita ei edes kaikkia kehtaa syödä, kun kuka nyt ne viimeiset pöydästä rohmuaa. Emäntä siis luulee vielä seuraavallakin kerralla, että liian vähän on ihan tarpeeksi.
En mäkään viinipulloa välttämättä laita tarjolle, jos oon jo avannut itse ruokaan sopivan viinin valmiiksi.
pistät ne tarjolle. Ei sen väliä, että sun omistakin tarjoomuksistasi olisi riittänyt kaikille tai että sen jälkiruokaviinin joku pikantti säväys ei nyt tulekaan tyystin esille, tärkeintä on, että toinen on huomioinut sut ja sä huomioit nyt sen.
Jos on valmistettavia ruokia niin voit pyytää tuliaisen tuonutta valmistamaan sen loppuun. Tuskinpa ne nyt kovin suurta valmistusta voivat vaatia.
Viinipulloa ei tarvi avata, jos sulla on tarjolla toinen pullo ruokaan hyvin sopivaa viiniä. Mut tarvii jos ei ole.