Saisinkohan yksinhuoltajuuden... mistä voisi edes kysyä?
Vastaavatko käräjäoikeuden tuomarit kyselyihin?
Etävanhempi hankaloittaa ihan kiusallaan lasten asioita. On muuttanut mieltään milloin mistäkin asiasta, eli aikoinaan sovittu ei enää päde ja koska lapset ovat jo ehtineet tottua tiettyihin asioihin, muutokset hämmentävät heitä. Esimerkiksi eräät harrastukset, joista aikoinaan alustavasti sovittiin, onkin nyt kiellettyjen listalla. Tämä esimerkki on siitä lievimmästä päästä... Lapset ihmettelevät, että miksi se toinen vanhempi käyttäytyy näin!
Lisäksi etä ei osallistu mihinkään arkisiin lasten asioihin, mutta jos häneltä kysytään mielipidettä (henkisen tuen tai "muodon vuoksi"), ilmoittaa hän kannakseen aina vastakohdan sille, mikä on oma kantani tai lasten toive. Tai hän ei allekirjoita papereita, joihin vaaditaan hänen nimensä, ennenkuin ihan viime tipassa tai jopa myöhässä.
Etävanhempi oli erossa se jätetty osapuoli, mikä heijastuu näin vielä vuosienkin päässä :(
En enää meinaa jaksaa. Lapset kärsivät etän epävakaudesta, ja kaikki asiat ovat menneet aivan solmuun.
Yhteishuoltajuuden purku on kuulemma äärimmäisen vaikea asia, mutta kannattaisiko sitä yrittää? luulen, että oma taakkani helpottuisi yksinhuoltajuuden myötä huomattavasti, vaikka tapaamiset jatkuisivatkin kuten ennen (elatusmaksuja etä ei maksa kuitenkaan).
Kommentit (4)
Mitenkään muuten asiaa ei voi asianmukaisesti hoitaa. Lastenvalvoja tekee virkavirheen jos suostuu muuhun ja virkavirhe taas on syy kumota koko prosessi.
Ensin lastenvalvojan puheille, siitä se lähtee. Mutta älä ihmeessä korosta, että oma elämäsi helpottuisi, vaan kannattaa puhua enimmäkseen lapsista. Ota vaikka lapset mukaan tapaamiseen.
Tosin etä ei enää vastustanut (vastusti alkuun) kun lastenvalvoja väänsi rautalangasta mihin etän on alettava jos meinaa huoltajuuden säilyttää.
Eli etä ei osallistunut palavereihin pväkodissa, koulussa, perheneuvolassa (lapsella adhd-diagnoosi ja pene:ssä tehtiin tutkimuksia tästä syystä)
Etä maksoi elarit, ja tapasi lasta joka 2. vkonloppu.
Nyt olen virallisesti yh. kuten "olin" jo ennen ilman paperia koska etä ei osallistunut mihinkään kun ei kiinnostanut.
Varaa aika lastenvalvojalle, ja pistä valvoja ilmoittamaan varattu aika ja syy etälle. älä ota etään yhteyttä ennnen kun olette puhuneet pyöreän pöydän ääresssä lastenvalvojalla.
Ei se ole vaikeaa se purku, jos toinen ei hoida huoltajan velvollisuuksia eikä vastuita.
että on käytännössä melkein mahdotonta saada yhteishuoltajuutta puretuksi, jos toinen ei ole pedofiili tai narkkari. Ja missään nimessä tämä etävanhempi ei halua luopua yhteishuollosta - ei kiusallaankaan, koska silloin hän menettäisi myös kontrollinsa meihin! Vähäinenkin valta on parempi kuin ei lainkaan valtaa....
Ongelmanahan on se, että etävanhempi saa itsensä näyttämään ihan kelpo vanhemmalle, vaikkei osallistu palavereihin, ei mitenkään ole lasten arjessa mukana (ei ikinä soita lapsille, vaikka mielellään vaahtoaa julkisesti että haluaa pitää lapsiin yhteyttä) eikä edes halua olla. Mutta osaa puhua itsensä tiukastakin paikasta ulos.
En tiedä onko minulla voimia alkaa asiasta kauheasti riitelemään, joskin tuntuu, että tämä "paperilla oleva yhteishuoltajuus" se vasta voimat viekin....
ap
Tosin etä ei enää vastustanut (vastusti alkuun) kun lastenvalvoja väänsi rautalangasta mihin etän on alettava jos meinaa huoltajuuden säilyttää.
Eli etä ei osallistunut palavereihin pväkodissa, koulussa, perheneuvolassa (lapsella adhd-diagnoosi ja pene:ssä tehtiin tutkimuksia tästä syystä)
Etä maksoi elarit, ja tapasi lasta joka 2. vkonloppu.
Nyt olen virallisesti yh. kuten "olin" jo ennen ilman paperia koska etä ei osallistunut mihinkään kun ei kiinnostanut.
Varaa aika lastenvalvojalle, ja pistä valvoja ilmoittamaan varattu aika ja syy etälle. älä ota etään yhteyttä ennnen kun olette puhuneet pyöreän pöydän ääresssä lastenvalvojalla.
Ei se ole vaikeaa se purku, jos toinen ei hoida huoltajan velvollisuuksia eikä vastuita.