Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulo ja harjoittelu

Vierailija
05.10.2010 |

Opintoihini kuuluu kuuden viikon harjoittelu, joka on palkaton. Opiskelen työn ohessa tavallisesti ja saan muuten palkkaa, mutta nyt saan vain kahdelta kk:lta puolikkaan palkan n.hieman alle 1000e. Mieheni opiskelee myös työn ohessa, hän saa palkkaa n.1000e/kk. Normaalisti oma palkkani on riittänyt meille.

Vuositulot ylittyy, en ole siis oikeutettu asumis-tai opintotukeen. Vuokra on n.1000e. Saamme lapsilisän lisäksi. Muita ylim. kuluja ei juuri ole.

Vinkkejä toimeentuloon? Vai olenko oikeutettu opintolainaan tai olisiko otettava pankista pieni laina harjoittelua varten? Pärjääkö pari kk näillä tuloilla? Säästämisvinkkejä otetaan vastaan.

Emme käytä alkoholia tai käy ravintoloissa, emme tupakoi, harrastuksiin menee n.70e/kk yhteensä. Meitä on nelihenkinen perhe. Vanhempani tukevat varmasti jonkin verran tarv. taloudellisesti.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olette opiskelijoita

Vierailija
2/15 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös sossu ole sitä varten että sieltä saa rahaa, jos ei hetkellisesti pärjää omillaan.

korjatkaa jos olen väärässä, en itse ole koskaan kysynyt..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös sossu ole sitä varten että sieltä saa rahaa, jos ei hetkellisesti pärjää omillaan.

No eipä ole tarvinnut siellä vierailla, kun aina on töissä ollut jo läpi opiskeluaikojen nuoruusvuosina. Vuokra on kallis, mutta emme halua asua lasten kanssa slummissa ja sitä paitsi normaalisti minulla on normaalit tulot, harjoittelun ulkopuolella, kahdeksan vuoden työhistoria ja kun en ole tukea hakenut, vaan rahoittanut opintoni tähän asti työlläni täysin, siis jatko-opinnoista kysymys. Soitin koulutusrahastoon ja tulen saamaan soviteltua aikuiskoulutustukea, työkokemus lasketaan siihen saakka, kunnes tukea haetaan ja näin ollen työhistoria saman työnantajan palveluksessakin täyttyy.

Aina on omillaan pärjätty, mutta näin vittumaista vastausta voi odottaa vain tältä palstalta...

Vierailija
4/15 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olettamus jo muutenkin, että kaksi työssäkäyvää opiskelijaa saisi toimeentulotukea....

Vierailija
5/15 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä ole tarvinnut siellä vierailla, kun aina on töissä ollut jo läpi opiskeluaikojen nuoruusvuosina. Vuokra on kallis, mutta emme halua asua lasten kanssa slummissa ja sitä paitsi normaalisti minulla on normaalit tulot, harjoittelun ulkopuolella, kahdeksan vuoden työhistoria ja kun en ole tukea hakenut, vaan rahoittanut opintoni tähän asti työlläni täysin, siis jatko-opinnoista kysymys. Soitin koulutusrahastoon ja tulen saamaan soviteltua aikuiskoulutustukea, työkokemus lasketaan siihen saakka, kunnes tukea haetaan ja näin ollen työhistoria saman työnantajan palveluksessakin täyttyy.

Aina on omillaan pärjätty, mutta näin vittumaista vastausta voi odottaa vain tältä palstalta...

ikävää jos koit viestini vittuiluna. anteeksi ei ollut tarkoitus loukata, enkä hetkeäkään epäillyt ettettekö olisi aikaisemmin omillanne pärjänneet.

olenko siis ymmärtänyt aivan väärin, koska olen luullut että sossu on sitä varten, että sieltä saa apua jos on hetkellisesti tiukkaa.

Vierailija
6/15 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuden viikon aikana ostaa vaatteita tai muitakaan tavaraa. Ostatte vain pakolliset ruuat ja pesuaineet ja wc-paperin.

Lapsenne saa ilmeisesti päiväkodista tai koulusta ruuan päivällä.

Kyllä tuon määrän pitäisi rittää ruokaan.

Omat tuloni on työttömänä reilu 1000e ja 2 lasta. Miestä ei tarvitse ruokia, mutta koira on.

Ei nähdä nälkää.

Tuosta rahasta ostan lapsille ja itselle vielä vaatteetkin. Maksan laskut ja asumiskulut ja lyhennä vielä asuntolainaa joka kuukausi.

Ruokaan ei tarvita kuin 200-300e kuukaudessa ja sillä rahalla syö hyvin.

Teillehän jää käteen 1000e.

Vierailija
7/15 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsittääkseni, eikö oppilaitoksessa ole ketään, joka osaisi neuvoa mistä toimeentulo tuona aikana.

Vierailija
8/15 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsittääkseni, eikö oppilaitoksessa ole ketään, joka osaisi neuvoa mistä toimeentulo tuona aikana.

Vierailija
9/15 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Tampereella oli viime kesänä lehdissä juttua opiskelijoista jotka hakivat kesäksi toimeentulotukea(koska eivät saaneet kesätöitä tai opintotukea). En ymmärrä miksi opiskelijat olisivat jotenkin sosiaaliturvan ulkopuolella?

Vierailija
10/15 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä ap:llä ei edes ole tiukkaa, kun tonni jää ja ne lapsilisätkin vielä.

Vierailija
11/15 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja opiskelet iltaisin? Vai toisin päin? Voisitko jatkaa ainakin osittain työntekoa harjoittelun aikana?

Jos harjoittelu pitää tehdä päiväaikaan, niin voitko työskennellä joinain iltoina tai viikonloppuina. Tai suorittaa osan harjoittelusta ilta-aikaan ja olla päivällä töissä.

En usko että sossusta teidän tuloillanne heruu apua, joten keinoiksi jää vain eläminen niukemmilla rahoilla tai sitten osittainen työskentely. Pitääkö koko harjoittelu suorittaa yhdessä pötkössä, vai voiko sitä jakaa? Eli olisit välillä vaikka viikon töissä?

Ja ainahan voit yrittää pistää palkastasi sivuun jo etukäteen tuota niukempaa kukkautta varten.

Vierailija
12/15 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua vähän ihmetyttää tämän keskustelun ja muutenkin ns. "kunnollisten" ihmisten kielteinen suhtautuminen toimeentulotuen hakemista kohtaan. Ei kai se pelkästään juopoille ja maahanmuuttajille ole tarkoitettu?

Työtätekevinä ihmisinä varmasti maksatte oman osuutenne verojen muodossa, joten miksette silloin, kun teillä on tarvetta, hyödyntäisi yhteiskunnan tarjoamaa tukea? Tai edes selvittäisi onko siihen mahdollisuutta...

http://www.sosiaalikollega.fi/asiakkaat/toimeentulotukilaskuri2

Käyhän ap ihan vaikka huviksesi kokeilemassa (muista merkata nettotulot ja kaikki mahdolliset menot)

Ja tuskin se huono-osaisuus sieltä sossusta yhdellä kerralla teihin tarttuisi :)

Vierailija
13/15 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeus opintotukeen siis on, mutta en sitä ole tarvinnut enkä saanut koska käyn työssä. Aikuiskoulutusrahaan en ole oikeutettu, eräs ehdoista ei täyty. Kahdeksan vuoden työkokemus kylläkin. ap

Vierailija
14/15 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

emme ole oikeutettuja toimeentulotukeen.

Ruokakustannuksissa täytyy säästää ostamalla tarjouksista, pakastamalla. Terveellistä kotiruokaa syödään, siitä en luovu. Lapset tosiaan syövät pk:ssa. Maksoimme just sähkölaskut, televisioluvat vakuutukset jotka onneksi tulevat vain 3kk:n välein. Tosiaan täytyy vain yrittää tulla toimeen vähemmällä ja hakea jälkikäteen se aikuiskoulutusraha(jos sieltä jotain saa ;))

Opiskelu harjoittelu on päivisin 8-16, joitakin viikonloppuja voisin tehdä. Miehelläni on kuitenkin vuorotyö, josta syystä täytyy jäädä yhteistä aikaa myös. Se on tietysti yksi mahdollisuus, joe menee liian tiukaksi.

-ap

Vierailija
15/15 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja valmistun nyt syksyllä. Harjoittelu on palkaton ja opintotukea en saa enää loka-joulukuussa. Eli ihan joka viikonloppu teen keikkaa, huhhuh.... Jotenkuten sitten pärjäillään.

Mieheni on hoitoalalla ja hänen palkastaan jää käteen n.1000 e. Meitä ei auta sossukaan, ei itseasiassa korkeakouluopiskelijoita koskaan.

Säästövinkkini ovat:

1. Lapselle kaikki vaatteet kirppikseltä (uutta löytyy paljonkin)

2. Ostan vaan Pirkkaa ja Euroshopperia ym.

3. Leivon itse. Pakkaseen säilön marjoja ym.

4. Käymme ilmaistapahtumissa, esim. lasten konserteissa. Niitä on Helsingissä paljon.

5. Kuntosalin lapsiparkki on lapselle ihan yhtä kiva kuin esim. Hoplop.

6. Jos haluan lähteä viihteelle niin aloittelen kotona/kaverilla.

7. Käymme retkellä metsässä, pyörilemme ja puistoilemme. Eväänä pillimehu ja esim. banaani on ihan ok, pihalla maistuu paremmalle.

En tiiä oliko näistä mitään apua... Toivottavasti!

t. köyhä tuleva sairaanhoitaja