Mistä lapset oppivat puhumaan vinkumalla?
Eikö kotona sanota jo kouluikäsielle, että älä vingu vaan puhu kunnolla? Tälläkin hetkellä joku kaveri vinkuu yläkerrassa lapsen huoneessa, aivan raivostuttavan kuuloista!
Kommentit (5)
Itse en ymmärrä missä vaiheessa olen opettanut lapseni tuolle pahalle taipumukselle.
Meidän 2,5-v. inisee myös. >:(
Mä en ymmärrä miksi pitää vinkua, kinuta ja vänistä. Siis kaikkien lasten. Koskaan emme vingu emmekä anna mitään vinkumisesta (no, paitsi sitä kuuluisaa negatiivista huomiota ja huomiota saa muutenkin...).
Kaikkein ärsyttävintä lapsissa on minun mielestäni vinkuminen. Vanhin on vasta 5 joten en tiedä loppuuko se joskus. Huokaus.
Onko mikään raivostuttavampaa kuin alakouluikäinen joka puhuu lässyttämällä?
Varsinkin tytöt: "olen niin söpö kun lässytän kuin pikku vauva..." YÖK!
Mun esikoisella oli kaveri, joka sai vinkumalla ja vänkkäämällä melkein mitä vain periksi. Sen jälkeen tulivat meille tekemään samaa, en antanut periksi. Meillä on käyty vinkumiset, lässytykset yms. ärsyttävät läpi ja aina olen kieltänyt enkä itse käytä moisia puhetapoja, mutta kavereilta ne tarttuvat tosi nopeasti. Yksi lapsistani alkoi aina leikkimään hiuksillaan ja pyörittelemään silmiään oltuaan yhden kaverin kanssa, joka teki noita myös.
Kun leikkii sellaisilla vinkuvilla kumileluilla, niin lapsi oppii vinkumaan. Elämä on.