mitä varten nää sideharsopyykkipoikaviritykset on?
Kommentit (36)
kesällä näki TÄKKEJÄ tai paksuja pyyhkeitä viriteltynä..kuumalla säällä ihan kivasti nousee lämpötila vaunuissa :(
kesällä näki TÄKKEJÄ tai paksuja pyyhkeitä viriteltynä..kuumalla säällä ihan kivasti nousee lämpötila vaunuissa :(
Mä taas en käsitä kuinka joku on niin tyhmä, että sekottaa sideharson ja harsovaipan keskenään!
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sideharso
siinä jottei aurinko paista vauvan silmiin, kun nukkuu ja myös rauhoittaakseni vauvan nukkumisen. Kun vauva on hereillä, otan liinan pois (ellie aurinko silloinkin paista suoraan silmiin). Ja aivan se ja sama mitä muut ajattelee..
On muuten ehkä taas typerimpiä aloituksia ikinä..
pärjäsimme hyttysverkolla ötökkäaikaan ja sadesuojalla sadekelillä. Jos aurinko kovin paistoi, käänsin kopan toiseen suuntaan (yhdistelmävaunut, mutta ei nykyään niin mainiota käännettävää työntöaisaa), käänsin auringonvarjon suojaamaan tai rullasin hyttysverkon kuomun yläreunaa sillälailla sopivasti varjostamaan, ettei kärryyn paistanut. Ja vauvat nukkuivat ihan hienosti, ja muidenkin vauvat omissa kärryissään.
Kyllähän ne pienhiukkaset menevät sideharsorätin läpi siinä missä hyttysverkonkin rei'istä.
Mä vähän luulen, että punaiset pyykkipojat + puklurätti = pysy poissa vauvani läheltä. Pelätään, että tuitui-tädeiltä saa räkätaudin ja tubin. Yllättävän usein samat ihmiset taistelevat ankarien allergioiden, atopian, keliakian ja astman ja mitä niitä onkaan kanssa.
että blokkaisivat raittiin ilman :D
Itse pidin vaunujen kuomun edessä harsoa, että vauva sai unirauhan. Lisäksi harso suojasi vähän tuulelta merenrantakaupungissa ja esti lunta tai vettä satamasta vauvan päälle sadekeleillä. Aurinkoisella kelillä harso toimi aurinkosuojana. Kaupungissa ollessa uskon harson estäneen enimpiä pölyjä pääsemästä lapsen keuhkoihin.
Ja aina siis vauvan nukkuessa. Hereillä ollessaan saivat katsella äidin kasvoja tai maisemia.
Käteviä ja monikäyttöisiä ne harsot!
Tää on niin samaa sarjaa kuin se että joku selitti harson jäätyvän vauvan hengityksestä ja sitten vauva kuolee sinne vaunuihin...
Meillä ainakin nuo harsot ovat sellaista ohutta kangasta jonka läpi tuulee. Sitä ei ole muovitettu tai vahattu että se estäisi sen ilmanvaihtumisen tai muuta.
Ja kyllä, olen pitänyt harsoa suojana. Osittain katseen estäjänä, osittain siksi että se estää roskien lentämisen vaunuun. Lapsi myös nukahti helpommin vaunuihin kun ei nähnyt valoja ja ihmisiä.
ei niitä silloin ollut kun meillä isommat ovat tulleet maailmaan, jos oli tarvetta suojata ötököiltä, oli siihen ihan oma (paremmin suojaava) verkkonsa. Ja ainakin silloin oli ihan mahdollista kääntää vaunut niin ettei aurinko paistanut suoraan vaunuihin. Nukyään on kaikenmaailman heittoaisat yms, ei luulisi tuon kääntämisen olevan kovin vaikeaa?
Mutta kai se vaan on joku ns muotivillitys, nuoremmat ja kokemattomammat seuraa, kun luulee että niin "pitää" tehdä.
Niin, olemme asuneet myös Tukholmassa, ja vauvani on edelleen hengissä :D Tosin siellä oli silloin 7v sitten jonkin verran noita peittoviritelmiä, luulin että se on vaan ruotsalaisten hömpötyksiä.
vuonna kirves ja palli ja jossain ihan muualla kuin Helsingissä
Se suojasi vauvojani suoralta auringonpaahteelta, hyttysiltä, linnuilta, kissoilta, vaunuihin tirkistelilöiltä, putoamiselta (jos kaahisi huomaamattani pystyyn), ja vaunuja ja vauvaa lialta ja roskilta.
Harso myös rauhoitti näkymän, niin että vauvanen malttoi helpommin nukahtaa.
ja kyllä nukutin lapsiani liki parivuotiaiksi päiväunet pihassa tai terassilla vaunuissa tai rattaissa juuri ko. konstilla kesät talvet ja hyvin nukkuivat ja kasvoivat ja pitivät vauvallisrytminsä.
Harso on liian pieni ja läpinäkymätön vaunujen suojaksi minusta, mutta vanhasta valoverhosta saa toimivan suojaverkon säälle kuin säälle.
integroituna musta tuuli/sade/hyttys/aurinkosuoja sen vaununkopan päälle tulevan peitteen reunassa. Eli sen saa sieltä vetskarin alta vedettyä tarvittaessa suojaksi ja sit taas pois näkyvistä kun ei tarvitse.
Ja kyllä, eräänkin kerran on mummo jos toinenkin huokaillut ulkona, että "vauvasi tukehtuu kun olet peittänyt tuon aukon.." No enpä nyt oikein usko, että laittaisivat henkeä uhkaavan elementin vauvan vaunuihin...
Muista en tiedä, mutta itse laitoin sideharson vauvan vaunun kuomun eteen seuraavista syistä (Asuimme vantaalla ja liikuin paitsi vantaalla, myös helsingissä): - suojaa tuulelta. Jos olet ikinä Helsingissä käynyt, siellä on aina tuulisempaa ja kylmempää kuin sisämaassa. - suojaa katseilta. En halunnut että ihmiset tollottavat vaunuihin missä vauva nukkuu. Se antoi myös vauvalle mahdollisuuden olla rauhassa tuntemattomien katseilta. Katsos, kun sitä ihmistä siellä ON JA ON, ja esim. bussissa ollaan hyvinkin lähellä toista. - suojaa saasteilta, pölyltä, ja toimii hyttysverkkona elikkä ajattelin, että se on hieman filtterinä siinä välissä estämässä pahimman pakokaasupäästön, pölyn, siitepölyn hiekan ym. pienhiukkasen pääsyn vauvan hengitettäväksi, sillä pääkaup.seudulla liikennettä on, pakokaasua ja saastetta on ja auton renkaat nostattaa pienhiukkasia ilmaan, ja kaikenmaailman lämpovoimalat ym. pienteollisuus tuottaa omat päästönsä. Kun vauva valvoi, otin harson pois, jotta näimme toisemme. Harso oli vain silloin kun hän nukkui, sai nukkua rauhassa ja suojassa.
Eikö teillä ole vaunuissa hyttysverkkoa tuota asiaa varten? Mun Emmaljungissa on semmoinen musta verkko, jonka voi vetää tarvittaessa kuomusta suojaksi.. No tyylinsä kullakin..
Aivan outoja aggressioita ihmisillä noita harsoliinoja kohtaan...
Käytin niitä ulkoillessani Helsingissä vauvan kanssa jo noin 10 vuotta sitten, ettei paista aurinko silmään, sada lunta sisään tms. Esim. kun hain isompaa lasta tarhasta ja vauva nukkui, niin ei herännyt turhaan. Parvekkeella nukkuessa ei liinoja tietenkään tarvittu. Itse asuimme meren rannalla, jossa tuuliolosuhteet ovat myös ihan toista luokkaa kuin sisämaassa...
Hyönteisssuojat on eri tarkoitukseen, niitä emme Helsingissä tarvinneet. Käytimme niitä maaseutuvierailuilla.
kaunista vaunujen väriin sopivaa suurta huivia. Hyttysverkko ei oikein kirkkaassa auringossa riitä suojaks. Vähän vanhempina vauvamme saivat paremmin nukuttua, kun ei ollut liikaa katseltavaa...
Kylläpä kaikenlaisia markkinakikkoja jaksetaan keksiä js toiset maksaa..