Apua kodin ruokalistan laadintaan, kiitos!
Juuh. Tiedän, että on varsin kulunut aihe täällä, mutta ajattelin nyt ryhdistäytyä ja tehdä kotikäyttöön noin 5-6 viikon ruokalistan.
Mieluusti ottaisin vastaan jopa nettireseptilinkkejä.
Tavoitteeni on luoda
- monipuolinen lista
- kohtuullisen kevyt (liharuoista ehkä kasvisvaihto näppärästi, syön itse arkisin lounaan lounasravintolassa ja iltapäiväksi kaipaisin vain kasvisruoan, mutta lapsille aina tarjolla myös lihaa)
- perusruokia
Ja millainen kokki olen:
- aika onneton, mutta kykenen laittamaan ruokaa, kun vain noudatan ohjeita (lapseni syövät mielellään ruokaani)
- onnistun ruoassa kuin ruoassa, jos seuraan orjallisesti ohjetta
- en osaa lainkaan muunnella ohjeita
- mulla ei ole yhtään mielikuvitusta
Perheellä ei ole allergioita tai ruokarajoitteita.
- En käytä marinoituja lihoja, koska niissä on niin paljon suolaa
- sianlihan korvaan (makusyistä) naudanlihalla
Kommentit (8)
näppärä reseptihaku. Voit kirjoittaa esim. tietyn raaka-aineen esim. avocado ja rastia "pääruoka" (useita vaihtoehtoja)ja esim. valmistusaika "max 45min" (voi valita pidemmän/lyhemmän valmistusajan) ja voi myös valita "kasvisruoka". Saa reseptejä jotka vastaavat "toiveita" ja reseptin voi tulostaa =helppoa kerätä kansioon oman reseptivihko.
Jos reijität ja mapitat reseptit voit listata ne haluamiisi ryhmiin ja sieltä poimia esim. viikon-useaman viikon ohjeet, niin helppo selata mitä lähiaikoina teet ruuaksi +helppo vaihtaa järjestystä jos vaikka tekeekin mieli jotain muuta. Vaatii toki aikaa kun tekee, mutta voit lisäillä reseptejä ajan kanssa, ei tarvotse heti tehdä kaikkea.
Linkki:
http://www.pirkka.fi/ruoka/reseptihaku
Jaa ne osiin tyyliin keitto, kastike, pataruoka jne. Ja sitten vielä osiin liha, kala, kasvisruoka jne. Sitten niille voi tehdä vielä värikooditkin. Sitten laittelet niitä ruokalista pohjaan niin että ovat mahdollisimman vaihtelevasti.
Tässä tällänen vinkki itse listanlaatimiseen, ei niikään sisältöön.
Siis niistä löytyy ainakin kikherneitä, papuja monenlaisia, punaiset- ja vihreät linssit, kvinoa.. Sitten googletat hakusanoilla ja laitat joka viikolle ainakin yhden kasvis vaihtoehdon. Minä löysin näin paljon uusia makuja keittiööni ja ravintoarvot mielettömät! Rohkeasti kokeilemaan :)
Kokoa mielireseptisi ja vaihtele seuraavia muuttujia viikoittain budjettisi ja aikataulun ja muun tilanteen mukaan:
keitto
uuniruoka
pastaa
perunaa
riisiä (tai ohraa)
kalaruoka
jauheliharuoka
kanaruoka
naudan/sianliha/makkara
kasvisruoka (tofu, pavut tms.)
Esim. 2 viikon lista voisi olla:
Ma: jauhelihapihvit, perunamuusi, höyrytetyt kasvikset (jauheliha ja peruna)
Ti: thai-curry tofun ja kasvisten kera (kasvisruoka, riisi)
Ke: Makkara-linssikeitto (makkara, keitto)
To: Kanankoivet uunissa, perunoiden tai riisin ja kasviksien kanssa (uuniruoka, kana)
Pe: Tonnikalapasta (pasta, kala)
Ma: Hernekeitto kinkun kanssa (keitto, sianliha)
Ti: Paistettua lohta, keitetyt perunat, höyrytetyt kasvikset (kala, peruna)
Ke: Kaalilaatikko, salaatti (uuniruoka, jauheliha)
To: Chili-sin-carne -tomaatti-papu-kasviskastike, riisi, juustoraastetta päälle (kasvis, riisi)
Pe: Wokatut broilerisuikaleet, kasviksia, nuudeleita (kana, pasta)
Itse tykkään soveltaa ja tähteet käytän viikonlopun ruokiin.
muuten tulee liikaa toistoa. Ennemmin vaikka 2-2,5 kk lista, niin ei kyllästy (makuihin kyllästyminen lisää usein ylensyöntiä) ja saat paremmin mukaan kauden tuotteet :)
Otat ensin jonkun perusrakenteen, esim. maanantaina kasvisruoka, tiistaina punaista lihaa, keskiviikkona kalaa, torstaina keittoa, jne. ja sitten etsit sopivat reseptit aina kulloisenkin vuodenajan mukaan. Eli kesällä vaikka kalapäivänä salaatti + paistettua kalaa, talvella tuhti keitto.
tosi hyvistä vinkeistä! Marttojen sivuilla en ole käynytkään. Menen sinne. Ja kaikista noista listanlaatimisvinkeistäkin on mulle hyötyä! Go Green -purkkien kyljetkin aion tutkia tarkempaan.
Mukavaa iltaa!
ap
http://www.ruokala.net/
Ja lainaa kirjastosta Jamie Oliverin kirjoja, niistä saa epävarminkin kokki inspiraatiota!
että niissä on väkisinkin kulujen paineessa otettu kaikkein halvin vaihtoehto.
Koetan nyt pitää terveellisyyden omana ohjenuorana, joten voisin satsata enemmän vaikkapa erilaisiin vihanneksiin kuin koulussa. Tarkoitus olisi tarjota kotona vähän enemmän makuja kuin koulussa tulee.
(Ihan malliesimerkkinä terveellinen avokado, linssit ja pavut.)