Miksi lähihoitajia mollataan?
Minä olen lähihoitaja ja teen työtä lasten parissa.
Kirjaviisas en ole, mutta mm. sosiaalisesti lahjakas ole. Monet ovat sanoneet, että minun kanssani on helppo olla, jutella. Lasten kanssa teen hyvää, arvokasta työtä. Omalla työlläni mahdollistan teidän, arvon akateemisten urat pitämällä huolta lapsistanne, sillä aikaa kun te teette arvostettua uraa.
Mikä esim. tässä yhtälössä on niin paha, että sitä täytyy pilkata?
Kommentit (18)
ja samaa ihmettelen. Mutta toisaalta minulla on sen verran hyvä itsetunto, että tiedän tekeväni hyvää työtä, joka antaa myös minulle paljon ja olen hyvä työssäni, arvostettu.
Jos joku meitä haukkuu, niin miksi? Sitä en tajua kyllä.
Lähärin työ ei vaadi kovin suurta lahjakkuutta millään alalla, niin se vaan on. Koulutus on helppo ja sinne pääsee kuka vaan. Lähärin ammattiin vaaditaan niin vähän verrattuan moneen muuhun ammattiin, ihan ei-akateemisiinkin, että arvostaminen on vaikeaa. Sori, elämä on.
Jos arvostusta haluat, olisit kouluttautunut vaikka aivokirugiksi.
arvostuksen perään vaan sitä, että miksi lähihoitajia mollataan? Ei kai koulutus, vaikka vähäinenkin, oikeuta kiusaamiseen?
että av.lla ei arvosteta MITÄÄN ammattia. Vain yhteiskunnan tuella elävä kotiäiti on sitä jotain.
Oikeesti se joka ei arvosta lähihoitajan ammattia ei myöskään arvosta vanhuksia eli tulevaisuuttaan. Niin makaa kuin petaa!
Itse valmistun lähihoitajaksi ensi keväänä. Suuntaudun vanhustyöhön. Eihän sitä kovin moni arvosta, mutta ihan paskan hailee. Teen työni hyvin ja saan siitä palkkaa. Mahdollisesti jatkan opintojani sairaanhoitajaksi, mutta kuka sitäkään arvostaa? Paitsi ne sairaat ja hoitoa tarvitsevat. Ammatillinen itsetunto pitää kehittää ensisijaisesti omassa päässään, sitä ei ukaan muu oikeastaan voi tehdä. Kuitenkin pääasia on, että itse arvostaa työtään, oli se sitten mitä tahansa. Joka työn tekijää tarvitaan. (Paitsi avainasiakaspäällikköä ja piiripäällikköä. Mitä hittoa ne tekee ainakaan jossain puhelinmyyntifirmassa?)
ja jatkossa ne saa itse sanella palkkansa. Mahtaa siinä akateemiset olla änkkänä.
en missään tapauksessa
ja en ole edes akateeminen
ja jatkossa ne saa itse sanella palkkansa. Mahtaa siinä akateemiset olla änkkänä.
nythän vitsin vetäisit, sitä päivää ei tulekaan että lähärit vetäis neljäntonnin kuukausiliksaa
Olisiko joku kateellinen hoitoalan ammattilaiselle, joka tienaisi 4000€ kuussa? Saman rahan saa istumalla viisaana luennoilla ja kulkemalla oikeissa piireissä. =Akateeminen tutkinto. Helppoa rahaa ilman työtä.
pärjää kuka tahansa. Ne jotka tuota väittää eivät oikeasti tiedä, mistä puhuvat.
Lähihoitajia on töissä mm. ambulansseissa ja suun terveydenhuollossa. Mä haluan nähdä tavisav-mamman, joka pärjää ambulanssissa.
Myös päiväkodeissa ja vanhainkodeissa on lähihoitajia. Vaativaa, raskasta ja kuormittavaa ihmissuhdetyötä. Päiväkotityössä vaativinta lienee vuorovaikutus av-mammojen kanssa.
potenssiin sata siinä vaiheessa kun itse makaa sängyssä eikä kykene liikkumaan.
Ehkä siksi että lähihoitajat joskus kuvittelevat tietävänsä kaiken hoitamisesta ja vielä lääketieteestäkin kaupan päälle. Tai ehkä siksi että lähihoitajien joukkoon mahtuu kaikenlaisia tyyppejä, koska kouluun on niin helppo päästä ja lähihoitajia on niin paljon. Tuskin hitsaajaksi tai tai merkonomiksi on yhtään sen vaikeampi päästä tai sinne pääsevät ovat keskimäärin yhtään fiksumpia tai tyhmempiä. Mutta silti jostain syystä lähihoitajat ovat jatkuvasti tapetilla. Eli vastaus ap:n kysymykseen on: en tiedä. :D
Satuin työni takia käymään tutustumassa lähihoitajakoulutukseen juuri pääsykoerumban aikoihin. Juttelin opiskelijavalinnoista vastaavien kanssa ja huomasin, ettei sinne nykyään ihan noin vain pääsekään! Minulle ainakin tuli asennemuutoksen paikka.
Koko päivän kestävät psykologiset testit. Silloin kuin itse hain, jäi 75% ulkopuolelle.
Itse voisin ihan yhtä hyvin opiskella yliopistossa tai olisin voinut mennä opiskelemaan sairaanhoitajaksi.Olen käynyt lukion ja olen myös yo-merkonomi.
Halusin lähihoitajaksi, koska se antaa paljon.
Eli halusin tehdä työtä lähellä ihmistä ja auttaa konkreettisesti omien arvojeni mukaan. Ei minua haittaa yhtään, jos joku mielessään vähättelee koulutustani tai osaamistani. Tiedän tekeväni arvojeni mukaista ja oikeaa työtä:)
Tsemppiä kaikille lähiksille, jotka tekevät työtä sydämellään:)
Typerää niputtaa kaikki lähärit samaan, kun erikoistumisvaihtoehtoja on yhdeksän erilaista. Eli yhdeksän erilaista ammattia saman nimikkeen alla. Yksi prosentti pilaa loppujen maineen.
Olen niin paksunahkainen ettei tällainen mollaaminen paljoa heilauta. Mutta tosiaan, ap, en tiedä mikä olisi se juuri oikea vastaus.
ambulanssilla sen vähättelevän akateemisen perheestä jotakuta hoivaamaan ja kenties sairaalaan kuljettamaan. Nykyinen lähihoitajan tutkinto ja koulutus on paljon vaativampi kuin oli entinen opistotason sairaanhoitajakoulutus. Niin se vaan on. Lähihoitaja on hyvä ammatti, koulutus on vaativa eikä kenestä tahansa siihen ole.
hyvin erilaisia ihmisiä, osa on aivan varmasti ihan väärällä alalla. Ja kun pulaa hoitajista on riittää niillekin "lähihoitajille", joiden nimeä ei valviran listasta löydy, töitä.
Ainakin minä tunnen kantavani työssäni suurempaa vastuuta kuin 2vuotinen koulutukseni antaa resurseja.
Tuota en allekirjoita että nykyinen lähihoitajan koulutus muka olisi vaativampi kuin entinen sairaanhoitajan opistotasoinen koulutus. Edes nykyinen amk-sairaanhoitaja ei samoja vaatimuksia täytä.
Kuka tahansa, joka pääsee tai joutuu seuraamaan läheltä vanhustenhoitoa, tulee huomaamaan, että kuinka raskasta työtä lh:t työvuorossaan tekevät! Minä nostan hattua Sinulle ja muillekin lähihoitajia, jotka pienillä palkoilla raatavat raskaassa työssä!!