Kotikirjastojen omistajat; miksi ostatte kirjoja?
Kirjastoketjun innoittamana...
Miksi keräät kirjoja? Paljonko sinulla on kirjoja? Mistä ostat kirjasi?
Meillä on liki tuhat kirjaa. Mukaan on laskettu tärkeimmät lastenkirjat, kaunokirjallisuus ja tietokirjat.
Tietokirjoja keräämme aiheista jotka kiinnostavat; mies ammattikirjallisuutta, minä historiaa (etenkin keskiaika - 1800 -luku). Jonkin verran kirjallisuustiedettäkin.
Kaunokirjallisuutta on eniten. Fantasia, kauhu ja historialliset romaanit ovat alalajeista parhaiten edustettuja. Tiettyjen kirjailijoiden kaikki kirjat on vain saatava =) Näitä meillä on mm. Kari Hotakainen, Stephen King, John Irving ja Hannu Raittila. Paljon myös Kaari Utriolta, Raija Orasen historialliset ja fantasiasta Dragonlancet.
Kirjoja kerätään siksi, että meillä on miehen kanssa melko samanlainen maku, joten kirja luetaan vähintään kaksi kertaa. Säilytykseen jää sellaiset kirjat, joihin haluaa palata uudestaan. Hyvä kirja on vain sellainen
Kommentit (30)
Oletko kiinni "Ajan pyörä" -sarjassa?
Taisin aikanaan lukea niitä viisi, mutta kun ne eivät sittenkään kolahtaneet, niin en jaksanut.
Mua tietyllä tapaa kauhistutti se "päättymättömyys". Ja nyt kun kirjailijakin kuolla kupsahti, niin miten se ikinä päättyy??
Fantasiasarjat ovat paikoin ihan liian venytettyjä. Dragonlancet ja Forgotten Realmsit pelastaa lähinnä trilogia-rakenne. Yksi kokonaisuus on trilogiassa ja ne eri trilogiat eivät välttämättä ole sidoksissa keskenään, vaikka samaan maailmaan sijoittuisivatkin.
Fantasiaa itsekin kirjoittavana tiedän toki pituusongelman. Maailman luominen käy harvoin kovin tiiviisti :D
jatkaa sitä tähän päivään asti. Nyt mulla on ne kaikki.
on ihania, vaikkei tällä hetkellä ole aikaa hirveästi edes lukea. Mitään roskaromaaneja en osta, mutta klassikoita, menestyskirjoja, laadukkaita lastenkirjoja, hyviä kirjasarjoja. Uudessa kirjassa on oma viehätyksensä. Vikaostokset myyn/lahjoitan eteenpäin. Aino miinus, on, että tilaa kirjoille pitäisi olla enemmän.
Useimmin ostan kirjani kirja-aleista, kuulun kirjakerhoihin, huutonetistä, kirppareilta...
Oletko kiinni "Ajan pyörä" -sarjassa?
Taisin aikanaan lukea niitä viisi, mutta kun ne eivät sittenkään kolahtaneet, niin en jaksanut. Mua tietyllä tapaa kauhistutti se "päättymättömyys". Ja nyt kun kirjailijakin kuolla kupsahti, niin miten se ikinä päättyy?? Fantasiasarjat ovat paikoin ihan liian venytettyjä. Dragonlancet ja Forgotten Realmsit pelastaa lähinnä trilogia-rakenne. Yksi kokonaisuus on trilogiassa ja ne eri trilogiat eivät välttämättä ole sidoksissa keskenään, vaikka samaan maailmaan sijoittuisivatkin. Fantasiaa itsekin kirjoittavana tiedän toki pituusongelman. Maailman luominen käy harvoin kovin tiiviisti :D
Ja osin siksi kun kaveri on ihan hajalla sen kanssa, ei osaa lopettaa, vaikka ei jaksais enää =D
Muuten tykkään pitkistä sarjoista, mutta tuo taitaa olla liian pitkä.
ja nettikirjakaupat olen löytänyt hiljattain. Voi vertailla helposti hintoja ja tilata aina halvimmalla. -25-
ja samaa lähdekirjaa tarvitse usein- toivon lahjaksikin kirjoja
Erilaista asiakirjallisuutta (ammatti-, harraste- muut faktat) on n. puolet, loput fiktiota, lasten ja aikuisten.
Hommataan sellaisia kirjoja joista uskotaan olevan iloa pitkään. Luemme samoja kirjoja uudestaan ja uudestaan, ja samalla tavalla voimme hinkata leffoja ja levyjäkin :) Kirjallisuudessa suosikkeja ovat erityisesti Pratchett (minä), Potterit, venäläiset klassikot (mies), Westö, Paasilinna, Christie (minä), Oksanen (minä) ja Perez-Reverte (minä). Itse viehätyn myös vanhasta kauhukirjallisuudesta, vai miksi sitä pitäisi sanoa, siis Frankenstein, Dracula, Sudenmorsian yms.
Jos et, niin kerro lisää! Kuulostaa kiinnostavalta. En vaan ole mieltänyt sitä kauhukirjallisuudeksi (Kallaksen Sudenmorsianta siis).
Vanhat kauhut ovat ihan parhaita. Luin äskettäin loppuun Poen novellikokoelman, ja kyllä siellä olikin sellaisia helmiä, että värisyttää vieläkin :)
Kotikirjastossani on noin 5000 rakasta kirjaa. Olen myös perinyt laajan kirjakokoelman isältäni. Kodistani kirjat vievät 1/3 eli noin 100m2. Rakastan lukemista ja olen huono jonottamaan kirjoja kirjaston pitkissä lainausjonoissa ja muistamaan kirjaston eräpäiviä.
Olen "tuhlannut" elämässäni vain kahteen asiaan: lapsiini ja kirjoihin. Lapset ovat lainaa, mutta kirjat saan pitää.
jokaisessa huoneessa vessaa myöten. (olen kirja-alalla töissä, joten niitä kulkeutui kotiin sitäkin kautta ja niitä tuli ostettua koska saan todella reilun alennuksen eri kustantajien kirjoista). Kunnes sitten koin valaistuksen ja tajusin, ettei mun tarvitse omistaa kaikkia maailman kirjoja ja nytkin vielä, vaikka olen myynyt suurimman osan pois divareihin, hyllyt pursuaa kirjaimellisesti lukemattomia kirjoja. Nykyään hommaan uutuudet kirjastosta ja jos joku osoittautuu oikein hyväksi, ns. tulevaisuuden klassikoksi, käyn ostamassa, mutta samalla yleensä vien aina jotain pois divariin.