Onko tämä röyhkeää käytöstä lapselta?
Ikää siis kohta 7v. Kyseessä meidän lapsen kaveri. Meillä ollessa joutuu komentamaan aika paljon ja vastauksena saattaa olla mm. "sä et oo mun isä, etkä määrää mua!" tai kun pyydetään leluja keräämään niin saattaa tulla vastaukseksi "tylsää!" saattaa myös huudella lastenhuoneesta, että jos joku voisi tuoda hänelle juomaa jnejne. Se että joudutaan koko ajan komentamaan tätä lasta on johtanut siihen, että hän ei enää halua tulla meille. Herää kysymys olemmeko liian niuhoja???
Kommentit (27)
Toivon todella, että omani ei käyttäydy kylässä noin.
Entä jos mun lapsi käyttäytyy kylässä tuollalailla?! Taitaa olla juttutuokion aika kun tulevat koulusta...
Ja aapeelle, tuollainen on todella röyhkeää käytöstä lapselta, eikä sellaista tarvitse sietää.
Vastaukseksi olisin todennut että meillä ollessa minä takuulla määrään.
Meillä saa juotavaa vain keittiössä, ihan omatkin lapset.
Mutta onko se kovin suuri menetys ettei tahdo tulla teille?
että on tosi tärkeä kaveri meidän lapsille ja ihan mukava poika sinänsä. Tutustuimme häneen talvella ja kesään asti ei ollut mitään ongelmaa. Nyt yhtäkkiä syksyllä on muuttunut tuollaiseksi vastaan vänkääväksi kaveriksi. Lisäksi kuulin tässä yksi päivä, kun nimitteli meidän kuopusta läskiksi. Huoh. Ja kuopus on kaikkea muuta kuin läski :D En tajua mitä tälle lapselle on tapahtunut?
olette mieltä jos lapsi olisi teidän? Olisiko silloin normaalia vai röyhkeää käytöstä?
Äitini sanoi joskus että jos koti ei kasvata, maailma kasvattaa, ja niin se on. Valitettavasti vanhemmat siirtävät kasvatusvastuuta maailmalle ja muille ihmisille, ja minä olen ainakin ottanut sen pään että komennan myös vieraita lapsia.
Sinä olet kunkku kodissasi, ja määräät kuinka teillä saa käyttäytyä. Lapselle säännöt ja rajat!
Ihan selkeällä linjalla menet ja kerrot mitkä säännöt teillä on, nurisee tai ei : )
huonolla ja röyhkeällä käytöksellä. Ei tietenkään ole mukavaa ja talossa talon tavoilla.
Minun 6-vuotiaani on yleensä aina kiva ja kilti mutta on eräs paikka jota hän jännittää ja siellä käyttäytyy tuollain röyhkeästi. Asiasta on keskusteltu ja olen sanonut lapselle että jos ei käytös muutu niin enää ei pääse mukaan. Hän kyllä häpeää kääytöstään.
eli siihen kuuluu myös se että käytöstavat on meidä kodissa samat myös kavereille, eli siivotaan lelut ennen kuin lähdetään, ei kiroilla, ollaan ystävällisiä, ei lyödä jne jne
eli mielestäni ap tuo lapsi ei käyttäydy hyvin, jos käytös on muuttunut, niin voisit kysellä nätisti lapselta esim miten koulu menee , onko muuten vasta eka luokkalainen, mutä muuta kuuluu yms
jos on sattunut jotain ikävää esim kiusataan koulussa tms
jos käytös muuttuu lapsella voi olla et on ongelmia tullut muulla saralla
mut ap lapsi vazsta talvella tutustunut teihin, voi olla et lapsi on ns kotiutunut teille, eli tää käytös onkin se hänen ns normaali ja alkuun oli vain hienovarainen
its etoivoisin et minulle kerrottaisiin jos lapseni käyttäytisi huonosti muilla
jotta voivin asiasta lapseni kanssa keskustella, ja ohjata
eli ota yhteys lapsen vanhempiin
myös olis kiva kuulla jos lapsi joskus tekisis jotain erityisen mukavaaa, eli kertokaaa siitäkin vanhemmille ja ylipäätänsä pienten lasten vanhempien tulisi olla yhteydessä toisiinsa
sanoisi lapselle napakasti ja selvästi, että meillä määrään minä ja määrään myös sinua silloin, kun olet meillä kylässä. Ohjaisin myös tulemaan keittiöön pyytämään vettä, sanoisin, että juotavaa saa jos on jano, mutta toisesta huoneesta ei huudella ja vanhempia ei komennella.
Sitten pitäisi kertoa asiasta myös tämän lapsen vanhemmille. Jos he esim. tulevat hakemaan lapsen kotiin, kertoisin, että jouduimme vähän keskustelemaan täällä siitä, miten kylässä käyttäydytään. Tämä olisi lapsellekin osoitus, että huonoa käytöstä ei paineta villaisella. Jos vanhemmat opvat fiksuja, asiaan puututtaisiin tällöin kotona. Mutta ikävä kyllä kaikki eivät varmaan ymmärrä puuttua.
Tämä vanhemmille kertominen ei ole ihan helppoa, mutta veisi asiaa eteenpäin. Ja jos minun lapseni käyttäytyisi kylässä noin, toivoisin, että minulle kerrottaisiin. Meillä kyllä keskusteltaisiin asiasta sen jälkeen kotona.
minä velvoitan, että jos lelut levitetään, niin ne myös kerätään. Naapurin kakara ei korvaansa letkauta!
Ei halua tulla enää meille, ei edes pihalle, hyvä niin.
Minä olen siis niuhon maineessa, mutta tässä tapauksessa tämä ei liene minulle häpeäksi.
Isompi elämänmuutos nyt, ja siksi testaa, kokeilee yms ja purkautuu.
Teillä on teidän säännöt ja piste. Jos se ei kelpaa kaverille, niin on ihan ymmärrettävää, että vierailuja ei enää tapahdu, ja hyvä niin.
ei meillä kauaa leikkisi. Minun kodissa määrään minä ja jos ei kelpaa, niin menee muualle. Juomaa saa hakea itse keittiöstä.
lapsen kaveri kyseessä, kerroin hänen äidilleen, joka asiallisesti otti asian ja lapsi tuli sitten äitinsä kanssa asiaa keskustelemaan meille,
mutta sen jälkeen tuo lapsi ei ole enää leikkinyt lapseni kanssa
eli kyllä se vaan niin on , et kun lapsia `loukataan` niin ei he sitä ymmärrä ja eivä thalua enää olla tekemisissä
syynä mielestäni on se et omat vanhemmat ei nykyään puutu lapsiensa tekemisiin ja sanomisiin mitenkään
on selkeästi harvinaisempaa, etttä jonkun äiti tai isä ohjaa ja neuvoo lapsia
tämä on valitettavaa
opettaa ja kasvattaa huonokäytöksisiä lapsia, sekä omia että muiden, omassa kodissanne. Teillä määrää aikuiset.
Ja jos mun muksu käyttäytyisi kylässä noin, toivoisin saavani kuulla asiasta. Miten muka voisi ojentaa häntä, jos en tiedä kuinka hän toimii?
Lapsetkin osaavat olla sen verran ovelia, että omien vanhempien aikana käyttäydytään soreasti, mutta kun silmä välttää, niin jo kokeillaan rajoja. Tämä siitä huolimatta, että lapselle on kotona opetettu käytöstapoja.
Toisinaan harmittaa, että niin herkästi voidaan leimata "kasvatuksen puutteeksi". Tottakai muksutkin voivat kokeilla rajojaan röyhkeydessä sun muussa kasvatuksesta huolimatta.
Joka asiasta ei kannata komentaa, ellei ole vaaraa satuttaa itseään tai toisia tai että jokin menee rikki.
Jos meillä joku huutelee juotavaa, en ole kuulevinanikaan. Juotavaa saa vasta kun tulee keittiöön ja pyytää kohteliaasti. Epätoivottuun käytökseen ei aina kannata reagoida.
Jos lapsi kommentoi lelujen korjaamista sanomalla "tylsää!", vastaan ystävällisesti, että niinhän se voi olla, mutta silti lelut kerätään. Mielensä saa osoittaa kunhan toimii silti niin kuin on sovittu ja sääntönä meillä. Ja kun säännöt on aina samat, niistä ei tartte kovin kauan vääntää.
Joskus huonolta tuntuvaa käytöstä voi siis mielestäni katsoa hiukan läpi sormien - lapsia kun ei voi kontrolloida tekemään aina aikuisten mielen mukaan. Eri asia sitten, jos oikeasti tulee vahinkoa tai käytös on jotenkin aivan pöyristyttävää. Silloin on varmaan itsellekin mukavampaa sanoa, että parempi ettet tule enää meille kun ei homma toimi.
naapurin lasten kasvattaminen ja käytös ei minulle kuulu, mutta en halua omieni saavan huonoja vaikutteita.
tuollaista käytöstä ei voi katsoa läpi sormien. Sitä paitsi se viestittää lapselle epäselvää linjaa, jos katsotaan läpisormien jotain asiaa jne.
Mutta se on nykypäivää, kun lasten ei tarvitse kunnioittaa ketään.