Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys maitoalergisten vauvojen äideille..

Vierailija
30.09.2010 |

Meillä 5 kk vauva jolla epäillään maitoallergiaa, oireina lähes alusta saakka ollut kova pulauttelu, levottomuus, vihreä kakka, ilmavaivat, levottomat yö ja nyt viimeisenä helakanpunaiset posket. Kävimme ma lääkärillä ja aloitin 2 vkoa kestävän madottoman ja munattoman dieetin ja oma.aloitteisesti jätin samalla vehnän myös pois. Oireet ovat helpottuneet selvästi, pulauttelu on lähes loppunut ja iho oli jo eilen siisti, viime yönä sitten valvoi lähes koko yön ja selvästi oli kovia mahavaivoja, ja nyt aamulla ovat posket taas ihan punaiset..Mitähän nyt on.. Söin eilen leivänhimoon ruisleipää(jossa ei vehnäjauhoja) en muuta erityisen poikkeavaa.Onko kokemusta kuinka monessa päivässä nuo oireet helpottuvat ja kuulostaako tämä siltä että olisi lisäksi jotain muuta esim. se ruis. Sain jo reseptin Almironiin, en vaan olisi vielä halunnut lopettaa imetystä.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

heti kun kyseinen tuote jätetään pois. Eli iho alkaa paranemaan, vatsan toiminta helpottuu jne. Mulla 2 allergista.

Vierailija
2/11 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jouduin lopettamaan imetyksen allergioiden vuoksi. Ikäväähän se oli, mutta minkäs teet :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon ymmärtänyt et iho on aineenvaihduntaelin ja menee pidempi aika ja tarvii säännöllisen altistuksen ennenkuin näkyy.Esim.nämä jotka väittää et eilen illalla syöty suklaa aiheuttaa aamun finnit ei pidä paikkaansa.Aika outoa jos niin nopeesti se ruisleipä ois sen aiheuttanut.Kyl mä veikkaisin maitoallergiaa.wsiinähän on ihan normaalia et välillä oireet vaihtelee ja voimistuu ja helpottuu.

Vierailija
4/11 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt vielä lopeta, jatka vaan ja merkkaa ylös mistä vauva saa oireita. Vauva on nyt 5 kuinen, niin imetä vielä vaikka pari kuukautta ja sitten siirryt korvikkeeseen.

Vierailija
5/11 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan kun iho oli eilen niin hyvä jo parin dieettauspäivän jälkeen. Mut saattais olla että maidosta erittyy vielä lehmänmaitoa vaikka välttämispäiviä on jo muutama ja oireet tulis välillä uudestaan. On tää kyllä kurjaa. Onko teillä kokemusta siitä Almironista onko sopinut hyvin maitoallergiselle/onko oireet hävinneet?

/ap

Vierailija
6/11 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ystäväni lapsella auttoi vasta kun jätti pois maidon, munan, soijan ja kaikki kotimaiset viljat (vehnä, ohra, kaura, ruis). Vähän hankaloittaa dieettiä, kun usein just soijalla maitoa korvataan, tai kauramaidolla. Mutta onhan vielä riisimaito ainakin.

Myöhemmin (noin 1v) lapsi siedättyi kyllä sit viljoihin ja munaan, soija aiheutti oireita vähän pidempään, maidolle on yhä (nyt 5v) allerginen.

Vierailija
7/11 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on nykyään monia vehnättömiä ruisleipiä. Eri juttu on sitten se, että jos on allerginen vehnälle niin saa oireita myös rukiista ja ohrasta. Kuuluvat samaan sukuun. Sosittelen vaihtamaan sen ruisleivän 100% kauraleipään. Niitäkin löytyy.

Mut eri juttu on sitten se, että vauvahan voi olla allerginen mille vain............. Toivottavasti selviätte vain nämä poisjättämällä.

Vierailija
8/11 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kokemusta maitoproteiiniallergiasta kyllä :-) Itse en lopettanut imetystä, vaan vedin oman ruokavalion hyvin tiukaksi. Eli jätä kaikki muut viljat pois paitsi kaura, maitoproteiini ja muna myös. Kasviksistakin kaikki yleisesti allergisoivat, saat näistä listan neuvolasta. Sitten vähitellen parin viikon välein testaat jotain uutta. Tuo vaihe on ikuista testaamista, itkua ja uudelleen yrittämistä. Kiinteiden aloittamisen myötä testaaminen vain jatkuu. Meillä poika söi kesäkurpitsaa ainoana kiinteänä ties kuinka vanhaksi. Mutta ajan myötä helpottaa :-)

Ja jos oma jaksaminen on vaikeaa tiukan dieetin takia, niin Almiron aloittaminen ei varmaan ole mikään kynnyskysymys. Makuun on varmasti hyvä totuttaa, jotta joskus vauvan syöttäminen onnistuu myös joltain toiselta.

Vierailija
9/11 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

löytyy neljä moniallergista lasta. Maito ei ole sopinut kenellekään. Kaikille tullut erilaiset oireet. Mutta vanhimmalla oli juurikin nuo oireet, kun teillä lukuunottamatta tuota vihreää kakkaa. Mulle on ohjeistettu, että 2 viikkoa kestää ennen kun ruoka-aineet häviää elimistöstä. Ja kyllä ruis voi aiheuttaa oireita. Mikä tahansa ruoka voi allergiaa aiheuttaa... Se on alkuun sellasta salapoliisin työtä. Mä jouduin kans tosi haikein mielin lopettaan imetyksen, kun tilanne rupes meneen siihen, että itselle ei enään maistunu ne samat ruuat. Meillä oli nuorimmalla tosi paljon ruokia, mitkä ei sopinut! Ja tosi yllättäen vadelma oli tosi paha ja sitä söin kiisselinä ihan kauheesti, kun makeeta muuta en oikein löytäny, mikä olis käyny. Meidän nuorimmainen oli ainoa, joka mun maidon kautta reagoi ja imetyksen lopetin hänen ollessa 4 kk. Sitten vasta löytyi sopiva korvike, kun tiesi, että mikä ihan oikeesti sopi ja mikä ei. Vaikka se imetyksen lopetus tuntuu tosi pahalta, niin se selkeyttää tuota kuviota tosi paljon. Meillä toiseksi nuorimmalle kävi Almiron, mutta kolmella muulla oli Neocate. Jos et ole vielä tutustunut, niin kurkkaa www.histamiini.com sivuille. Siellä on allergisten lasten vanhempia ja sieltä löytää aina vertaistukea.

Vierailija
10/11 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmana meillä oli se että allergiaoireet tuli vasta n. 12h altistumisesta, selkeästi mutta hitaasti ja siksi tutkimuksetkin oli vähän hankalia.

Minä imetin sitkeästi 1v 8kk ikään asti ja olin itse tiukalla dietillä, mutta lapsi sai lisäksi erityiskorviketta 1v iästä asti eli tein siihen sitten vellejä ja sotkin puuron joukkoon jne jne jotta sai siitä tarvittavat vitskut yms.

Ton maidon ja niiden ainesosien kanssa saa olla kyllä tosi tosi tarkkana ja meillä yksi mysteeri oli punainen väriaine jota itse siis söin karkin muodossa ja ennenkuin se löyty oireiden aiheuttajana jne ...

Kana-riisi-riisimaito-kurkkulinjalla vetelin aika monta päivää mutta muista itse ottaa vitamiineja (harkitusti) ja kalkkilisää

Vierailija
11/11 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa olla itse erityisen tarkkana sen kanssa mitä syö; toki ruis voi olla yksi aiheuttaja, mutta maitoproteiinia työnnetään eri muidoissa todella moneen paikkaan (herajauhe, kaseiini yms.) monet kasvirasvalevitteet sisältävät myös joko ihan maitoa tai maidon ainesosia. Meillä molemmat tenavat maitoallergisia, vanhemmalla lisäksi kotimaiset viljat ja soija, nuorempikin oireilee viljoille. Kaikki tuoteselosteet täytyy lukea tosi tarkkaan, kun nuorempi sai vielä alkuun "äiteenmaitoa", meillä oireita aiheutti teelusikallinen maitoa sisältävää margariinia leivän päällä.

Minun ohje olisi, että lue vielä tarkkaan kaikki tuoteselosteet, ja sen jälkeen vasta rajoita lisää omaa ruokavaliotasi jos tarvis. Allerginenhan voi olla liki mille tahansa, meillä ratkaisu oli siirtyminen almironiin 3kk iässä. Nyt hyvin kasvava neiti ilman jatkuvia vatsavaivoja!