Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

8-kuinen vauva haluaisi pelkkää tissiä, puurot&soseet taistelua :(

Vierailija
27.09.2010 |

Täysimetin puoli vuotta, kiinteitä (puuroa ja kasvis/hiha/hedelmäsosoeita) alkoi mennä jo mukavia määriä, mutta nyt vauva ei enää syö mielellään.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

puurot ei maittaneet, ja minä tyhmä tuputin...

kokeile jättää viljat pos ja tarjoa niitä, mitkä ovat aiemmin menneet.

Vierailija
2/9 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hampaita tulossa? Jos suu on kipeä niin ei maistu.

Tuo on myös totta että toisinaan allerginen lapsi alkaa itse vältellä niitä mistä tulee esim vatsa kipeäksi - ja sitä että on maha kipeä tms ei välttämättä kauhean helposti huomaa.. Toimiiko vatsa normaalisti? Ummetus tai ihan löysä vatsa voi olla myös allergian merkki.

Ja meillä toinen lapsista oli vaan sellainen että kiinteät ei yksinkertaisesti maistuneet... Söi ihan vaan lusikallisia päivässä tuonne 1v4kk ikään, sitten alkoi maistua. Imetyksen lopetin ennen vuoden ikää kun toivoin että sitten maittaisi paremmin mutta eipä auttanut sekään. Asiasta ei kuitenkaan oltu huolissaan kun kasvoi ja oli hyvinvoiva - tosin hoikka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei se mitään auttanut. 1v 3kk alkoi vasta syömälläsyömään oikeaa ruokaa, siihen asti ei juurikaan muuta suostunut syömään kuin rintaa.

Vierailija
4/9 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta sen jälkeen alkoi soseet/puurot maistua. Ensin meni ihan lusikallinen silloin tällöin, mutta pikku hiljaa enemmän ja enemmän. Pudotin imetysten määrän 10kk iässä niin, että tissiä sai vain aina ruokailun jälkeen + pari kolme kertaa yöllä. Ennen nukahti rinnalle, mutta siitä opetettiin eroon. Nykyisin mies laittaa tytön nukkumaan.

Tyttö on tosi nirso eli vain muutama ruoka kelpaa. Aluksi suostui syömään vain itse, mutta nyt suostuu syötettäväksi. Mitään suuria määriä ei edelleenkään syö, joten siksi onkin imetyksen lopettaminen edessä sitten kun kohta alan antamaan lehmänmaitoa. Korviketta kun ei usean kuukaudenkaan maistelun jälkeen suostu syömään. Vauvalle rinnalla olo tuntuu olevan tosi tärkeää, joten pelottaa miten imetyksen lopettaminen onnistuu.

Kiinteät aloitettiin 5kk iässä eli kauan on meillä tyttö opetellut syömään. Selvästi on ollut tekniikkakin vähän hakusessa ja sitä on joutunut opettelemaan.

Kannattaa ehkä viikoksi kahdeksi unohtaa kiinteiden syömisen ja sen jälkeen aloittaa yhdellä aterialla päivässä jollain mitä on aikaisemmin suostunut syömään. Lisää ruokiin öljyä energialisäksi ja helpottamaan ruuan nielemistä. Anna lapsen myös syödä itse samalla, vaikka siitä seurakin kamala sotku. Oletko kokeillut sormiruokintaa? Siis niin, että lapsi syö itse esim. keitettyä bataattia tai porkkanaa.

Ennen kaikkea älä stressaa, vaikka se onkin vaikeaa. Jossain vaiheessa lapsesi suostuu syömään, lupaan sen =) Tsemppiä!

Vierailija
5/9 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinteiden syömisessä täyden stopin 9kk iässä. Vauva oli pelkällä rinnalla yli kuukauden. Ei suostunut edes maistamaan mitään. Käytin lääkärissäkin jne.

Lopulta alkoi syödä sormiruokaa, mitään soseita ei sen jälkeen ole suostunut syömään. Nyt meidän pieni on jo pian kaksi.

Vierailija
6/9 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi tytön paino meni reilusti alakäyrällä, ja neuvolassa käytiin ylimääräisissä punnituksissa.

Ainoat ruuat jota suostui hieman syömään oli tuorekurkku ja keitetyt sekavihannekset.

Vierailija
7/9 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysimetin puoli vuotta, kiinteitä (puuroa ja kasvis/hiha/hedelmäsosoeita) alkoi mennä jo mukavia määriä, mutta nyt vauva ei enää syö mielellään.

- voi olla hampaita tulossa, allergiaa, tai jokin muu juttu.

Jos kasvaa hyvin, on virkeä, ei ole merkkiä allergioista tms jne, niin kaikki hyvin; kyllä hän jossain vaiheessa alkaa taas syömään ruokaakin.

(Meillä esikoinen söi tosi huonosti kiinteitä ruokia noin 2-vuotiaaksi, mutta kasvoi silti tasaisesti omalla käyrällään, eikä edes ole mikään pienikokoinen.) Totesin että äidinmaito onkin ruokaisampaa kuin olin kuvitellut... Välillä olin huolissani, että saako lapsi tarpeeksi ravintoa, mutta kun oli reipas + energinen ja kasvoi hyvin, niin oli pakko todeta että näin on. Hän alkoi sitten vähitellen syödä kunnon annoksia ruokaa, siis vasta reilu 2-vuotiaana.

Vierailija
8/9 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. maissinaksu, ja kokeile jos sitten menis. Meillä tyttö ei syönyt ummetuksen takia. Syömisongelmat kesti melkeen 2-vuotiaaksi, kunnes pääsi uroterapeutille ja saatiin sieltä ohjeet. Ja sen jälkeen alkoi syödä, vatsa toimi ja päästiin kunnon käyrille, paino meni -3 käyrällä, ja neuvolassakaan ei otettu tosissaan tuota ummetusta, käskettiin vaan väkisten syöttää luumua. No, ei auttanut ruokavalio. Päivittiäinen levolac-lääkitys loppui vasta nyt kun tyttö täytti neljä. Nuorempi tyttö ei huoli maitoa, ja se ei sovi sille. Kannattaa seurata tuota vatsan toimintaa ja jos kasvu alkaa hidastua ni sitten otat asian neuvolassa puheeksi tai tilaat ajan lääkärille. Ei se vakavaa oo jos 8kk ei suostu syömään, aika pieniä määriä meillä on tuon ikäsenä syöty, ja on ollut välillä parikin viikkoa että mikään kiinteä ei ole maistunut. Meillä nuoremman kans onnistu tuolla maissinaksulla ja sormiruoalla, esim. Pehmeäksi keitetyt porkkanat on tosi hyviä tuohon! Makututtiakin kannattaa miettiä, joku suomalainen verkkokauppa niitä myi, varmaan löytyy googlettamalla. Makututissa on verkko ja sisään voi laitta mitä vaan, lapsi voi turvallisesti imeskellä siitä erilaisia ruokia!

Vierailija
9/9 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sininen onni myy tuota "makututtia" nimellä Turvallinen purupussi - Baby Safe Feeder. Itse sain omani muutama vuosi sitten siskoltani, joka asuu Jenkeissä, sieltä tuo varmaan on tänne tullutkin!