Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko järkeä säästää vaatteita nuoremmalle lapselle?

Vierailija
27.09.2010 |

lapsillani on ikäeroa 4 vuotta. esikoinen on pitkä, menee +2 käyrillä. Kuopus taas menee 0 käyrillä. Eli periaatteessa jos säästän jotain, niin pitäisi kai säästää sitä yli 4 vuotta.

Nyt mietin, pistänkö esikoisen pienet välikausivaatteet myyntiin vai säilytänkö.

Ei taida olla järkeä pitää kaapeissa, vaikka lasten serkku voisi vaatteita tuossa välissä käyttää.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pyydä palauttamaan ehjät vaatteet sitten kun ei enää tarvi. Voit sitten käyttää niitä kuopuksellasi.

Vierailija
2/14 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on aina kiva pukea varsinkin syksyllä lapsi puhtaisiin ehjiin uusiin ulkovaatteisiin. Muutoin käy niin, että kuukauden päästä ne vanhat hajoaa ja joudut kuitenkin ostamaan uudet. Varavaatteiksi voisin säilyttää toisen vanhoja, uudet ostaisin kuitenkin.

Ja uudet kesämekot yms. on hankittu, koska olen kyllästynyt katsomaan pienemällä niitä samoja. Valokuvissakin on usean vuoden ajan samat vaatteet lapsilla. Minusta ei niin kiva juttu.

Ostan merkkivaatteita, joissa hyvä jälleenmyyntiarvo. Jopa joskus käynyt niin, että tarjouksesta ostettu vaate, jota esikoinen pitänyt, on mennyt jopa kovemmalla hinnalla myyntiin kuin mitä itse maksoin ja käytettynä! Eli ei tuosta ole kovinkaan paljon takkiin tullut. Säästäminen ei mielestäni kannata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

säästäisi. Tietty jos sulla on rahasta pulaa, mutta jos mielummin on tilasta pulaa, laittaisin vaatteet eteenpäin.

3 pojan äiti ja kaikki käytön jälkeen heivattu

Vierailija
4/14 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatteet. Olen alunperinkin satsannut laatuun, osa vaatteista meni jopa keskimmäiselle lapselle, pojalle.

Vierailija
5/14 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

edelliset on syntyneet keväällä ja pienin syksyllä, kaikki vaatteet on väärään aikaan sopivat ja tämä pienin on myös pienin kaikista lapsista. Mutta säästelen mieluisimmat, sitten invetoin niitä aina välillä ja vien ylimääräiset pois, kirppikselle, pelastusarmeijaan jne. En kuitenkaan ole älyttömän rikas, joten pieni takavara on ihan kiva olla olemassa. Lainaan vaatteita sellaisille, jotka palauttaa ne jos ne on siinä kunnossa enää... mutta vasta eräs tarjosi minulle vaatepussia kympillä ja siellä oli osa sellaisia vaatteita, jotka olin hänelle antanut. Tuli hieman outoa olo.

Vierailija
6/14 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään järkeä säästää tänä päivänä. ellei eletä metsässä suunnilleen.

Vierailija
7/14 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse säästin, 3 lasta ja vanhimman ja nuorimman ikäero 9 v. Säilytystilasta on toki aina puutetta, mutta pienet koot on ihan hyviä 2 käyttäjänkin jälkeen, yli 10 cm koossa alkaa jo yhden käyttäjän jälkeen polvet jne hajota puhki.

Vierailija
8/14 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatteet säästäisin ja esim. ulkoiluvaatteita varapuvuiksi. Monista sisävaatteista esim.kuminauhat kuoleentuu tai kellastuu, kun niitä säilytetään vuosia. Ei niitä sen jälkeen viitsi käyttää.

Vierailija
9/14 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan lapseni kummitädiltä hänen 4v vanhemmalta lapselta vaatteita ja kyllä olen säilyttänyt niitä omalleni käytettäväksi. Kellarissa on laatikko, josta katson pari kertaa vuodessa, mitkä olisivat tulossa sopivaksi.

Onhan se tietenkin myös varallisuuskysymys, jos sinua ei kirpaise ostaa kuopukselle uusia sitten kuin sen aika on, mikäs siinä, myy tai anna esikoisen vaatteet pois.

Itse en yksinkertaisest raaski, rahalle on parempaakin käyttöä.

Vierailija
10/14 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse säästin, 3 lasta ja vanhimman ja nuorimman ikäero 9 v. Säilytystilasta on toki aina puutetta, mutta pienet koot on ihan hyviä 2 käyttäjänkin jälkeen, yli 10 cm koossa alkaa jo yhden käyttäjän jälkeen polvet jne hajota puhki.

eli yli 100 cm koossa ;)

Vierailija
11/14 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikomus on säästää hyväkuntoiset tai osin jopa käyttämättömäksi jääneet vaatteet seuraavalle. Kaikkea en säästä, joten uuttakin tulisi varmasti ostettua, mutta ihan hulluutta laittaa hyviä vaatteita pois vain siksi, että ne on aikanaan hankittu toiselle lapselle!

Vierailija
12/14 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilla ikäeroa 3 vuotta. Alkuun säästin kunnes huomasin että erilaisesta kasvusta johtuen esim. ulkovaatteet on sopivia väärään vuodenaikaan. Toppapuvut kesällä ja kesäpuvut talvella.

Enää en säästä. Saan kirpparilla hyvät rahat lähes uusista vaatteista ja pääsen paljon vähemmällä kun voin ostaa nuorimmaisellekin uutta.

Vierailija
13/14 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä toimii hyvin

ostan itte vain laatua, mitään halppiskamoja on turha säästellä, kun tuskin yhdellä kunnossa pysyvät

esikoisen jäljiltä rikkinäiset tahraiset roskiin

helmet (ei säästettävät) joista saa rahaa myyn eteenpäin

tärkeimmät ja säästöön omaan kaappiin

peruskama lähtee lainaan luotetuille henkilöille ja palautuu aikanaan meille

perusvaate on ihan turhaa ostaa aina uusia

haalarit menee vähintään kakkoshaalareina

yhdet kauden kengät ja ulkovaatteet ostan lähes aina uutena ja siihen on näin köyhälläkin varaa kun peruskamaa on jo olemassa

olen kyllä itse onnellisessa asemassa, kun vaatetta lapsille tulee myös lahjaksi - ja saan ostaa tutuilta käytettyä vaatetta

vaihtelen myös naapurin kanssa jolla sopivasti vuotta vanhemmat ja nuoremmat lapset

eikä oo tarvinnu halppiskamoissa kulkea

voihan sitä kauden värejä ym kivaa hankkia ja siihen on varaa kun on perussukkahousua, kauluria ym mihin yhdistellä

Vierailija
14/14 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mikään ympäristöaktiivi, mutta lastenvaatteet olen ilman muuta säästänyt. Varsinkin vauvan vaatteet ovat nyt käyneet kaikki samat kuopukselle kuin esikoisellekin ja välissä on ollut osalle vaatteista käyttäjiä, ja suurin osa oli jo saatuja ja käytettyjä kahdelle lapselle. Toki olen ostanut ja saanut myös uusia, koska esim. kesävaatteita ei ollut oikeaa kokoa, mutta perusvaatteet ja juhlavaatteet käyvät aina.

Tosin esim. kengät ja 92 cm ulkovaatteet ovat aikak puhki eli nämä tulen ostamaan uutena. Sisävaatteita en hanki. Niitä tulee lahjoinakin uusia.

En yleensäkään kannata mitään kulutusjuhlaa, ja ajatuskin kaikkien uusimisesta tuntuu aivan hullulta, kun vanhat ovat hyviä, osa vieläpä uusina hankittuja. En voisi ikinä ajatellakaan, että valokuvissa ei saisi näkyä samat vaatteet. Minusta on ihanaa bongata niitä samoja vaatteita. Olen jopa pettynyt, kun osa ystävistäni tosiaan myy omat vaatteensa kovaan hintaan kirppiksellä, mutta ottivat iloiten vastaan tarjoamani vauvanvaatteet ilmaiseksi (toki palaluttivat). Miksi ihmeessä jopa äitiyspakkausten vaatteista pitäisi saada hyvä hinta, kun sen on saanut ilmaiseksi?

En myy ainuttakaan sisävaatetta (ja ulkovaatteet puhkikuluneet yleensä) kirppiksellä vaan aion lahjoittaa ne eteenpäin. Lapseni ovat niistä saaneet jo maksamani hyödyn ja ilahdutan mielelläni jotain vähävaraista äitiä, joka hyväkuntoisimmat huolii. Itse omalta osaltani tunnen vähentäväni ympäristön kuormitusta ja säästäväni myös omia rahojani johonkin oleellisempaan kuin lapsen uusiin vaatekertoihin. Toki ymmärrän, että kouluikäisten kanssa mennään vähän eri ehdoilla mutta toistaiseksi meillä on pärjätty näin. Lapset siis 5-, 3- ja 1-vuotiaita.