Vammaistuesta kysymys!!
Lapseni on saanut vammaistukea. (Alinta.) Jos haluan hakea vammaistukea korotettuna haetaanko sitä samalla kaavakkeella? Ja miten ilmaisen että haen nyt suurempaa tukea jso lääkärin lausunto ei mainitse siitä mitään? kiitos jos joku tietää! Kysyisin KELAsta mutta erityislapsen ja kaksivuotiaan tahtolapsen kanssa en edes harkitse lähteväni sinne.
Kommentit (10)
Lapseni on saanut vammaistukea. (Alinta.) Jos haluan hakea vammaistukea korotettuna haetaanko sitä samalla kaavakkeella? Ja miten ilmaisen että haen nyt suurempaa tukea jso lääkärin lausunto ei mainitse siitä mitään? kiitos jos joku tietää! Kysyisin KELAsta mutta erityislapsen ja kaksivuotiaan tahtolapsen kanssa en edes harkitse lähteväni sinne.
Täytynee sitten selittää tarkemmin ja laittaa vaikka videonpätkää ;) liitteeksi että näkevät arkemme vaativuuden. Toisia erityislastenäitejä kun olen kuunnellut ihan saman tai jopa lievemmän vamman perusteella ovat saaneet korotettuna.
että suositellaan korotettua vammaistukea.
Ja sitä ollaan aina saatu.
t. 6-vuotiaan kehitysvammaisen äiti
mutta meidän lääkäri oli viimeeksi sitä mieltä ettei meille kuulu vammaistukea ollenkaan, mutta kirjoitti pyydettäessä todistuksen. Hain ja saimme. Nyt kun olen ollut tekemisissä muiden erityislasten vanhempien kanssa olen saanut sen käsityksen että meille kuuluisi korotettu. Kirjoitti nyt uuteen todistukseen kaiken mitä pyysin ja oli nämä siis itsekin todennut, mutta ei mitään siitä että suosittelee korotettuna vaikka siitäkin sanoin. AP
meillä ainakin oli niin, että "vain" täytettiin hakemus (siinä sitä kyllä olikin rustaamista) ja lääkäriltä oli lausunto. Sanallakaan ei mainittu, minkäsuuruista tukea haetaan ja samalla hakemuksella saimme takautuvasti muutamalta kuukaudelta ylintä ja sitten tilanteiden hieman tasaannuttua korotettua tukea. Kohta on jatkohakemuksen täyttäminen edessä ja lääkärin arvion mukaan tippuu alimpaan, saa nähdä.
eikä lääkärin suositus merkitse siinä eli lääkärin todistuksessa ei tarvitse lukea "suosittelen korotettua" tms. Tuen suuruuteen vaikuttaa suuresti se, millaista arkenne lapsen kanssa on. Kannattaa käyttää aikaa ja laatia kattava liite, jossa kerrot miten arkenne eroaa arjesta tavislapsen kera. Käy mielessäsi läpi kaikki päivän toimet ja kerro myös, jos lapsen hoidosta aiheutuu paljon kuluja. Itse koen tosi rasittavaksi vammaistukihakemuksen laatimisen ja uusimisen, joten tsemppiä.
T: neljän äiti ja kahdella vammaistuki
Tämä antaa toivoa! Sitä tässä vaan mietin, että yöhommiksi taitaa mennä... Hirvee homma! Mun mielestä KELAn kuuluis kustantaa lastenhoito täytön ajaksi kerran tuommoista hakemusta vaaditaan. AP
käsittelee. Helsingin kela on näköjään tosi nihkee antamaan yhtään mitään ja näköjään hylkää jatkohakemuksen tuosta noin vain vaikka tilanne lapsen kohdalla ei ole muutunut ainakaan parempaan. Kokemusta on.
ns avainsanat, jotka pitää sieltä löytyä. Kannattaa olla yhteydessä sosiaalihoitajaan niin saa apua hakemuksen oikein täyttämiseen.
Toki jos hoitava taho suosittelee terapioita, ja ne tulisivat Kelan korvattaviksi niin silloinhan Kelan on myönnettävä vammaituki sinne pohjalle ja siihen päälle nämä terapiat.
ne kelassa päättää, mikä tuki teille kuuluu, alin, korotettu vai ylin.