Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elounelmat 2010

27.09.2010 |

Moi!

Aloitan meillekin oman keskustelun tänne vauvapuolelle. Kävin äsken kirjoittamassa kuulumisia vielä tuonne odotuspuolelle ja laitoin sinne, että aloitan myös täällä. Hyvää syksyä kaikille!

Lahja80

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on kyllä ihanaa! Tätähän sitä odotettiin 41 viikkoa!

Meidän vauvalla oli ristiäisetkin jo viime viikonloppuna. Nukkui kaksi tuntisten juhlien läpi, eikä edes itse kasteeseen herännyt:D Helpohko vauva tähän asti ollut.

Masuvaivaa pienissä määrin ollut. Tosin itkeskelee vain noin pari tuntia illassaan, kun isosiskonsa itkeskeli 1,5 kuukautta joka päivä klo16-23. Meillä on auttanut cuplaton ja kantoliinassa kantaminen. Hän myös tykkää olla ilman vaippaa, kun ei mikään kiristä eikä purista vatsaa.

Maidon tuloa ei voi estää ja siihen melkein hukutaan. Joudun muutamia kertoja päivässä pumppaamaan paineet pois ennen syöttämistä, kun muuten ei tarvii vauvan edes imeä, koska ampuu niin kovaa:D Terkkari muistutti, ettei saa pumpata kuin sen alkupaineen pois, koska muuten maidon määrä lisääntyy ennestään. Aventin pumppuun olen erittäin tyytyväinen!

Ulkoilut aloitettiin heti seuraavana päivänä kun kotiuduttiin ja nyt nukkuu 1-3 päikkärit ulkona. Ihan mahtavaa, kun pääsee lenkille ja isosiskon kanssa leikkikentälle. Kunto vaan on aika nollassa, mutta tästä ei ole suunta kuin parempaan!

Jaahas, isosisko kopsautti päänsä taas kerran, joten lähden tästä lohduttelemaan.

Seea ja pikku-N 3,5 vkoa

2/67 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...on täällä otettu nyt tosi paljon. Aiemmin tuo katsekontaktikin oli aika pikaista mutta eilen kun äijä täytti 1 kk, niin alkoi hymyillä takaisin urakalla ja tuijottaa ja tutkii ihan ahkeraan iskän ja äiskän naamatauluja. Aivan mahtaaa. Neuvolassa toissapäivänä ehti täti jo olla huolissaan kun kaveria kiinnosti kattovalot enempi kuin neuvolatädin silmät.

Pientä kitinää täälläkin vatsanväänteistä johtuen, käytetään sekä relatabseja että cuplatonta päivittäin, en tiiä uskaltaako jättää jompaa kumpaa pois. Kamala määrä kaikkia tippoja hälle jo pitää syöttää :/

Meidän ainut ongelma onkin maidon vähäinen tarjonta. Ollut ihan synnäriltä asti ja meillä paino tippuikin radikaalisti ensi viikot, alkoivat jo pelotella lapsipolilla tuolla neuvolassa. Korvikkeiden avulla saatiin paino nousuun, mutta tästä lisämaidosta on vaikea päästä eroon. Kysyjän imutehossa saattaisi myös olla parantamisen varaa, en tiedä. Mutta tästä lopetan stressaamisen tähän paikkaan, kun se vaan haittaa koko imetysprosessia. Aventin pumpusta (sähköinen) mullakin on vaan positiivista sanottavaa (paitsi et hartiat kipeytyy jos kauan pumppaa etukenossa).

Tiettyä rytmiä on havaittavissa, virkuiset ajat ja nälkäkiukut aika samoihin aikoihin vuorokaudessa.

Mites muilla elokuisilla menee?

Terveisin, Serpentiini ja Vilpuri 1kk 1pvä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla Seea ja Serpentiini teidän kuulumisia. Taitaa kaikilla pikkuisilla olla vähän masuväänteitä, niin myös meidän pikkuäijällä. Otettiin käyttöön Disflatyl, jota monet tutut käyttäneet ja suositelleet. Vauva tuntuu ensinnäkin tykkäävän siitä ja nyt kaasua ja kakkaa on tullut tasaisemmin ja pienemmällä väännöllä;) Tiedä sitten mikä on sitä Disflatylin apua ja mikä lapsen kasvua. Vauva on kohta jo 5kg (7.9. 3,8kg) ja tuntuu kasvavan silmissä. Osa 56cm vaatteista käymässä jo pieneksi, joten hyvä että lahjaksi saatu paljon seuraavia kokoja. Mulla maitoa tulee aika sopivasti, ei tartte lypsää eikä toisaalta säätää korvikkeidenkaan kanssa. Kokemusta ehti tulla jo molemmista ja jaksamista teille Seea ja Serpentiini, tiedän että siinä on touhua kun imetyksen lisäks säätää noita juttuja.

Meidän vauvalla alkaa rytmiä pikkuhiljaa olla. Illalla menee pidempään uneen ennen puolta yötä ja sit nukkuu 4-5h (luxusta!) ja sit viä syötön jälkeen 3-4h ja viä aamupäivälläkin n.2h pätkän. Muuten sit lyhyitä torkkuja päiväsaikaan. Toivottavasti tällainen rytmi säilyis niin ei tulis univelkaa kellekään :)

Hävettää tunnustaa, että vielä ei olla ulkoiltu neuvolassa käyntiä enempää. Mies ollut pitkälti kotona nämä ekat viikot, mutta kun ensi viikolla isyysloma / etätyöpäivät vaihtuvat enempi konttorilla oloon, niin alan varmaan itsekin vaunuilla.

Tsemppiä pikkuisten kanssa, kyllä tämä on ihanaa aikaa oman pienokaisen kanssa!

Lahja80 ja pikkuäijä 3,5 viikkoa

Vierailija
4/67 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyvin on arki sujunut. Oikeestaan ainoa ongelma on maidon vähyys ja voisin kirjoittaa täsmälleen saman tarinan kuin Serpentiini. Nyt päätin tehdä kaikkeni, jotta maitoa tulisi enemmän ja päästäis korvikekierteestä eroon. Imetän yleensä koko illan kun poika ei tule millään täyteen. Iso poitsu jo onkin, 62cm vaatteet jo käytössä.

Me ulkoillaan päivittäin, jolloin vauva nukkuu 3 tunnin päikkärit. Muut päikkärit onkin sitten vain 5-15 minuutin torkahteluita syödessä. Öisin nukutaan 1-2 tunnin pätkiä. Nyt kun yritän rajoitaa korvikkeiden määrää, niin vauva herää useemmin nälkäänsä kuin aiemmin. Yksi heräämiskerta kestää 1-2 tuntia. Toivottavasti maitoa alkais taas tulla, niin nopeutuisi tuokin.

Sasbe & poitsuli 1kk 4pv

5/67 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahja80: Mikäs valmiste tuo Disflatyl on? Täytyy kysellä apteekista ens kerralla. Vaikka käytetään cuplatonta, niin välillä on ikävän kovat väänteet silti.

Ihmeellistä että melkeen kaikilla ja meilläkin on jo siirrytty 60cm kokoon, jotkut reilunkokoiset 56:t menee vielä. 5 kiloa rikkoutumassa lähiaikoina.

Meillä syödään nykyään 7 kertaa / vrk ja se on sopinut pojalle hyvin. Ensin imetän 15 – 60 min, ja sitten lisäpullo, joka on 50 – 90 ml korviketta. Harmittavasti iho rikkoutuu aina jos imetän pitempiä aikoja kerralla. Tänään viimeksi huomasin, että oikeasta rinnasta loppui maito 10 minuutin jälkeen kun pojalle tuli hillitön raivari ja vasta rinnanvaihdon jälkeen oli taas tyytyväinen. Piti kuitenkin pilata sekin ilo ja antaa ennemmin pulloa, että seuraavalla syötöllä olisi taas ees yksi rinta josta jotain tulisi edes vähän jotain. Joo ei oo helppoo miettiä ja yrittää kaikennäköstä säätöä. Kun me jo yritettiin pari päivää sitä 2 tunnin syöttöväleillä, eikä maitoa tullut sen enempää, eli tuskin se auttaa vaikka sitä koittaisi uudelleen, vai mitä ootte mieltä? Lisäksi oli ikävää herättää poikaa kun just se oli saanut unenpäästä kiinni. Sasbe: oonko sulla onnannut tuo oman maidon lisäys? Kuulostaa aika uuvuttavalta joten jaksamista sinne!

Vaunuilua tarvis harrastaa enemmän. Yleensä poika nukkuu vaunuissa, mutta herää heti kun liike loppuu. Nukahtaminen on usein vaikeaa ilman vaunuilua/autoilua. Tänäänkään ei suostunut nukahtamaan vaunuihin ulos kun en ehtiny lähtemään kävelylle. Mitäs nukuttamiskeinoja teillä muilla on? Hyviä vinkkejä?

Onpa teillä Seea ollut ajoissa nuo ristiäiset, meillä vasta 2 viikon päästä. Hirvittää miettiä mitä kaikkea pitää ehtiä tehdä niihinkin (niinku siivota yms) :/

Terkuin, Serpentiini ja Vilpuri > 1kk

Vierailija
6/67 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serpentiini, kyllä kova imetys tuotti tulosta ja maitoa alkoi tulla lisää. Enää annetaan yöksi 100ml lisämaitoa ja yritän sitäkin määrää vielä pienentää. Nyt imetän 30-60 minuuttia. Yöunet piteni heti, kun maitoa alkoi taas tulla. Nyt nukutaan ensin 4 tuntia, sitten pari tuntia (tänään jopa 3) ja sitten puolen tunnin pätkiä niin kauan kuin vielä nukuttaa. Se tuntuu jo nukkumiselta :)

Autoilu ja vaunuilu on täälläkin parhaat nukahtamiskeinot ja illalla/yöllä vauva nukahaa yleensä rinnalle. Kylässä olen nukuttanut syliin.

Me pidetään nimiäiset lauantaina täällä kotona. Näin äsken unta, ettei mitään kakkuja tai muita ollut valmiina, kun vieraat tulivat eli stressaavaa on!

Tänään neuvolaan, saas nähdä paljon kokoa on.

Sasbe&poju

Vierailija
7/67 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Disflatyl on vähän vastaava kuin Cuplaton, mutta kuulin tutuilta, että se sopii monelle vauvalle paremmin kuin Cuplaton. Tuo on myös näppärämpää käyttää kun sitä annetaan vaan kaks kertaa päivässä. Aamulla me yleensä annetaan sitä Jekovitin kanssa samaan aikaan lusikalla ja sit alkuillasta toinen satsi.

Äskön itkettiin vauvan kans molemmat, kun se "puras" mua rinnasta syödessään. Tää oli jo toinen kerta vuorokauden sisään ja sattu aivan järkyttävästi. Ei varmaan hällä ollut ote hyvä kun mua sattui aluks ja kun koitin asentoa muuttaa, niin raukka luuli, että ruokintalaite viedään hältä pois ja puristi huulensa täysillä yhteen jo valmiiks vaurioituneeseen nänniin. Katotaan nyt sit imetänkö tosta jatkossa rintakumin kera vai pumppaanko ja juotan sit pullosta vähän aikaa. Kumpikin vähän tylsiä vaihtoehtoja:( Onko kellään kokemusta noitten rintakumien käytöstä? Onneks nyt vaan vasen rinta vaurioitunut.

Tänään oltiin neuvolassa ja paino 4,7kg ja pituus 54cm. Huomenna ikää kaverilla 4 vkoa. Nopeasti aika menee! Eilen saatiin vihdoin aikaiseksi vaunuilla, mutta ei tuntunut kovin viihtyvän. Puoli tuntia nukkui, mut sit heräsi ja alkoi itkeä. Voi tietty johtua siitä, että tuli nälkä ja oli puettu liian paljon vaatetta päälle.

Lahja80

Ps. Mulla 16-17 raskauskilosta enää vain noin kolme jäljellä. Mahaa ja löysää nahkaa tosin vielä aika paljon... Mites teillä muilla?

Vierailija
8/67 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla, että kaikilla on suurin piirtein asiat hyvin, mitä nyt itkuilua näyttänee olevan yhden jos toisenkin vauva-arjessa.

Niin on meilläkin. Välillä itku on ollut kurkku suorana huutoa eikä mikään ole auttanut. Itku alkoi reilu viikon ikäisenä, muutama päivä on ollut parempi. Varasin viime viikolla ajan vyöhyketerapiaan ja tänään oli eka kerta. Tuntui hieman turhalta mennä kun koko viikonlopun tyttö on ollut kuin unelma, mutta mentiin kuitenkin ja mennään vielä ainakin pari kertaa. Toivon mukaan rauhallisuus jatkuisi eikä enää koliikkimaista huutoa tulisikaan.

Imetys on lähtenyt hyvin käyntiin. Maitoa tulee liiaksikin ja imettäessä rinnat suihkuaa maitoa, mikä taas saa tytön hermostumaan. Ennen imetystä kun kerkeäis hieman lypsää mutta ei aina kerkeä.. Useimmiten imetän useamman kerran samasta rinnasta ja lypsän toisesta enimmät pois. Yön imetän samasta.

Tyttö nukkuu hyvin. Eilen nukkui vaunuissa ennätykselliset 5 tuntia! Piti oikein käydä katsomassa onko enää hengissäkään. Aamullakin (eilen) nukuttiin yhteentoista, vaikka illalla nukahti jo klo 20.30. Useimmiten nukahtaakin tuohon aikaan yöunille ja nukkuu n.kolmeen. Joskus saattaa syödä pikkuisen klo 23:n tienoilla. Yksi yö nukkui 21-6 ettei syönyt välissä ollenkaan. Täytyy olla tyytyväinen kun ei ole pahemmin yöllä pitänyt hereillä, toistaiseksi.

Lahja80: En muista mitä kerroit maidon tulosta mutta riittäiskö maito ja imettäisit vain terveestä rinnasta ja pumppaisit vasenta rintaa? Tai sitten tosiaan käytät rintakumia sen aikaa kun tarvis. Luulisin, että sen käyttö olisi sinulle mieluisampaa kun pullon... Itse ainakin vierastan pullolla syöttämistä, mies toki joutuu siitä ruokkimaan jos vauvan kanssa on kaksin:) Pari kertaa olen koittanut pullosta syöttää kun tyttö raivonnut rinnalla. Ajattelin, että ei saa syötyä tmv. mutta taisikin olla enemmän sitä, että olisi halunnut vain olla tissi suussa mutta maitoa tulikin koko ajan ja siitä hermostui:D

Mulla tuli aivan hirveästi painoa raskausaikana, jotta sitä on jäljellä aika reippaasti:) Nyt en jaksa stressata kiloista mutta olishan se kiva, että ne lähtisi jossain vaiheessa.

Vierailija
9/67 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kontaktinotto on täälläkin todella aktiivista. Eniten tykkää katsella isosiskonsa touhuamista ja hoitopöydän viereen tekemääni värikästä eläintaulua. Muutamia hentoja juttelujokeltelujakin on kuulunut, sekä pariin otteeseen hereillä ollessa hymykin on vilahtanut.

Vastasyntyneet on suloisia, mutta on se kyllä mukavaa, kun ne siitä pikkuhiljaa oppivat keskustelemaan. Nopeastihan tuo kehitys tapahtuu, kun nyt katselee tuota meidän 1v8kk neitiä, joka jo kahden sanan yhdistelmiä heittelee ja osaa huumoriakin käyttää.

Meillä tosiaan ristiäiset järjestettiin pitopalveluna sellaisessa idylisessä kahvilassa. Itse ei tarvinnut kuin pappi varata ja mennä paikalle:D Isovanhemmat maksoivat juhlat, joten helpolla me vanhemmat päästiin. Siksikin noin nopeasti ristiäiset tulivat, koska kummeille ei olisi käynyt kuin vasta lokakuun lopussa ja nimi haluttiin käyttöön mahdollisimman pian, kun ei haluttu paljastaa nimeä etukäteen. Vähän jännitystä elämään, koska tuo sukupuoli oli tiedossa jo ennen syntymää. Hormonihuuruissa sitten itkeä tihrustin siitä eteenpäin, kun nimi ääneen sanottiin:D

Viime vuonna päätimme esikoisen syntymän jälkeen, että me mennään naimisiin ristiäisten yhteydessä. Eikä sekään ollut mahdoton järjestää kahdessa kuukaudessa, kunhan vain sopiva ja vapaa juhlapaikka ensin löydettiin. Oli hauska yllättää sukulaiset juhlassa, kun juhla aloitettiin sillä, että isäni talutti minut ristiäispöydän äärelle ja luovutti minut miehelleni:) huippuja ilmeitä tallentui digikuviksi.

Pikku-N on päättänyt muuten kakata vain kerran pari viikossa, joka minusta on todella stressaavaa. Sitten sitä tavaraa tuleekin kerralla varmaan pari kolme desiä, mutta on ärsyttävää odotella, että minähän päivänä hän päättää suolensa tyhjentää:D

Oli noista raskauskiloistakin puhetta, niin minullehan tuli yhteensä se 20kg ja puolet on tippunut tähän mennessä. Muistelen, että kolmessa kuukaudessa viime vuonna pääsin kahden kilon päähän normipainosta. En minäkään jaksa laihduttamalla laihduttaa, ettei vaan maidontulo tyssää. Kuntosalille ajattelin alkaa käymään selän ja hartioiden takia pikkuhiljaa.

Nyt kahville, että jaksaa iltapäiväulkoilulle lähteä.

Seea ja pikku-N 1kk

Vierailija
10/67 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa käytiin eilen ja mitat olivat 5,3kg ja 59cm. Pitkä kaveri siis :)

Mä oon käyttänyt rintakumia toisessa rinnassa alusta asti. Näen sen huomattavasti kivempana vaihtoehtona kuin pumppaamisen ja pullon. Rintakumin käyttö on muuten ok paaitsi että niitä pitää olla koko ajan pesemässä ja ne tippuu rinnasta aika helposti, varsinkin jos touhukas vauva kädellä asuu kumiin.

Ekoilla kerroilla meidänkään vauva ei nukkunut kunnolla vaunulenkkien aikana, mutta asia korjaantui nopeasti. Silloin oli vielä lämmin, niin ehkä olin myös pukenut liikaa.

Mulle tuli raskauskiloja 16 ja niistä on jäljellä 800g eli nopsaa on lähtenyt. Mahasta ei huomaa, että olen edes ollut raskaana, kun ei tullut arpia. Samanlainen pikku pömppömaha se on kuin ennenkin. Kaikki raskausarvet tuli takapuoleen, mutta onneksi en sitä niin usein nää :D

Sasbe & D 1kk 1vk

Vierailija
11/67 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi kaikille ja onnea vauvoista! On ollut kiva lukea teidän kommentteja miten on lähtenyt käyntiin yhteiselo.

Raskauskiloista; mun 16 kg:sta 6kg vielä jäljellä, löysää nahkaa on ja tuntuu kuin koko kroppa olisi ihan erimallinen. Mulle tuli tosi pahat raskausarvet sekä mahaan että selkään ja reisiin rasvailuista ja öljyilystä huolimatta. Niiden kanssa on vaan elettävä ja toivon että haalenevat jossain vaiheessa. Tänään juuri jälkitarkastuksessa lääkäri sanoi ettei kannata huolehtia painosta vielä (oon noin 25kg ylipainoinen) ja helpotti mieltä sillä kaavailin jo laihduttamista mielessäni kun tämä löysä jokapuolella ei tunnu kivalta.

Meidän poika syntyi 50cm ja 3620g ja nyt 7 viikon ikäisenä pituutta 59cm ja 5,5kg, tänään olimme tosiaan jälkitarkastuksessa ja kaikki hyvin. Poika on jo viikon ajan hakenut todella kontaktia ja hymyä on irtoillut jo kolme viikkoa. Seuraa lähellä olevaa esinettä jo mainiosti ja mahalla ollessaan jo vähän pyrkii eteenpäin ja muutenkin on kovin utelias ja seuraa kaikkea.

Kiljukohtauksia on myös alkanut tulemaan, ihan sama mitä tekee mutta huuto jatkuu. Ensin se todella ahdisti mutta nyt annamme hänen itkeä ja päästää "höyryt" pihalle hetken aikaa, ehkä se on vain hänen tapansa puhua. Sitten puristan hänet lähelle itseäni enkä anna suoristaa selkää ja potkia, juttelen ja sitten rauhoittuu taas... Mutta tyytyväisin hän kai olisi jos voisin liikutella häntä 24/7 pitkin asuntoa ees taas....!

Imetyksen kanssa on ollut ongelmia kun maitoa ei vaan tule tarpeeksi. Oli mieltärauhoittavaa lukea teidän kokemuksia ja tietää ettei ole ainoa. Heti syntymänsä jälkeen (18 päivää yliaikainen) annettiin jo joka syötöllä imetyksen jälkeen 30-60ml korviketta ja nyt imetyksen jälkeen 80-120ml/kerta. Kun pumppaan saan yhteensä rinnoista noin 60ml/kerta. Yritimme alussa tihentää imetyskertoa, herätellä pikkumiestä syömään mutta se oli ihan älytöntä eikä maito mun mielestä lisääntynyt yhtään. Oon lukenut kaikki keskustelupalstat, jutellut neuvolassa/kavereiden kanssa yms. miten voisin saada maitoa tulemaan lisää kunnes yksi päivä päätin lakata stressaamastan. Imetän sen mitä imetän ja tuttelia päälle. Sillä siis mennään.

Poika nukkuu yöt ok 3-4h pätkissä, mutta päivisin haluaisi nukkua vain liikkeessä tai sylissä mun tai iskän rinnalla. Nyt oon lopettanut sen rinnalla nukkumisen ja laitan suoraan omaan sänkyyn kun nukahtaa, jos sitten herää niin herätköön ja odotellaan niin kauan että tulee uni että nukkuu oikeasti sängyssään ettei opi tuohon että saa nukkua aina sylissä. Päivisin siis nukkuu 15-20min pätkiä jos laitan omaan sänkyyn, mutta koitan jos hänet saisi "väsytettyä" omaan sänkyyn.

Ollaan käyty äitivauvajumpassa jo kolme kertaa! Se on ihan hauskaa, ootteko muut lähtenyt vielä harrastamaan mitään? Odottelen innolla myös että vauvauinti alkaa, toivottavasti saamme paikan marraskuusta lähtien. Oon aina ollut ylipainoinen ja pyöreä ja oon ylpeä kun oon saanut liikuntaharrastuksia aikaiseksi, koska jumpassakin ollut kai viimeksi ala-asteen aikana... :D

Muskariin aattelin lähteä ensi viikolla ekaa kertaa. Väsyttää kyllä päivisin eikä oikein jaksa lähteä mihinkään, mutta ajattelin jos pakotan itseni liikkeelle voisin piristyä... Toimiikohan?

Mites muuten teillä on ehkäisyn kanssa? Mä ajattelin alkaa minipillerit ja sit ehkä vaihtaa e-pillereihin imetyksen jälkeen. Onko kierukkaa kenelläkään? Mua kiinnostaisi se, mut jotenkin se tuntuu niin vieraalta.

Mrsg ja M 7vkoa 2 päivää

Vierailija
12/67 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelevasti päivät sujuvat meillä. Saattaa olla pari oikein hyväntuulista ja vatsakivutonta päivää ja sitten taas yksi oikein kunnon itkutuspäivä. On niin surkeeta yrittää auttaa toista ja eikun vaan mahassa vääntää.

Meillä ei juurikaan enää nuku omassa sängyssään edes päivällä. Yöt ollaan alusta asti nukuttukin vierekkäin. Mites teillä muilla menee? Minä yleensä heräydyn muutaman hetken ennen pikku-N:ää ja tarjoan rintaa puolinukuksissa olevalle vauvalle.

Mitenkäs teillä tutin käyttö? Meillä ei tuo isompi tyttö suostunut ollenkaan syömään tuttia ja pullokin kelpasi vasta viiden kuukauden iässä hirmuisen opettelun jälkeen. Tämä pienempi on tuttia käyttänyt heti siitä kun sairaalasta kotiuduttiin. Melkein pakonsanelemana sitä annettiin ekan kerran, kun maha piripintaan täynnä edelleen vaan halusi imeä ja rinnasta vaan pursusi maitoa... Olempahan kuitenkin moneen otteeseen todennut, että olispa ollut helppoja hetkiä kaikki pukeutumiset, autoilut ja nukutukset, jos ekakin olisi tuttia suostunut silloin vauvana syömään. Vierottaminen onkin sitten ihan uusi juttu joskus tulevaisuudessa.

Me ollaan kovasti mietitty tuota ehkäisypolitiikkaa. Kokeilin viimeksi minipillereitä n. 2kk ja sain niistä hirmuiset päänsäryt. Päätettiin, että pikkukakkonen saa tulla milloin haluaa ja ei käytetty ehkäisyä ollenkaan. imetin esikoista 8,5kk ja tämä toinen sai alkunsa esikoisen ollessa 10kk, joten perinteinen menetelmä toimi meillä.

Vastasynnyttäneiden jumppaan mennään ensi kuusta alkaen. Jos saisi nuo syvät lihakset kuntoon:)

Nyt iltatissuttelulle.

Seea ja pikku-N 1kk 1vko

Vierailija
13/67 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on päivät alkaneet muuttua suht samanlaisiksi. Nimiäiset vietettiin, hyvin meni ja stressi niiden osalta on ohi, huh.

Poika nukkui mun vieressä ensimmäisen kuukauden ja sitten päätin siirtää omaan sänkyyn, joka on meidän sängyn vieressä. Nopeasti vauva siihen tottui - itselle se oli ekan kerran aika outoa :D

Tutin annoin vauvalle heti, kun tultiin synnäriltä kotiin. Poika hamuili koko ajan ja laittoi peukun tai nyrkin suuhunsa. Ajattelin, että tutti on pienempi paha kuin peukku siinä vaiheessa, kun sen syöminen pitää lopettaa.

Sasbe & Dani 7vk

Vierailija
14/67 |
21.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ookkaan hetkeen käynyt täällä.

Meillä on ristiäiset vietetty ja neidillä on ikää jo 2,5kk

15/67 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa!

Meilläkin poika on jo vaikka kuinka vanha, 8 viikkoa täyttyy kohta. Ja kokoa on tullut niin, ettei enää voi puhua vastasyntyneestä. Lisäksi itsellä niskat ja selkä on kärsinyt tästä kasvusta ;) Pitäis varmaan siellä kuntosalilla alkaa käymään vaikka luulin, että lihakset sitte pojan mukana vahvistuu kun sitä koko ajan kanniskelee, mutta ei ne ehdi samaan vauhtiin.

Meilläkin ristiäiset on saatu pidettyä, thank god, kyllä oli sellanen hulivilipäivä että. Talo täynnä vieraita ja oli lapsia ja koiriakin (no pihalla niitä sentäs vois pitää).

Vatsavaivat ei vaan oo hellittäneet. Päivittäin niitä on, vaikkei nyt mitään tuntitolkulla itketä, mutta välillä mikään asento ei vaan ole hyvä. Onneksi yöt on sujuneet rauhallisesti.

Imetyksen olen melkein kokonaan lopettanut, harmi juttu kyllä. Meillä syödään nannia.

Tällä viikolla kävin vanhempieni luona kyläilemässä pari päivää ja sainkin kaivattua yölepoa (vanhemmat hoiti yösyötöt pullosta). Se oli ihan luksusta.

Muuten menee ihan hyvin. Koko 60-62 nyt menossa vaatteissa. Tukka ei vielä ole alkanut paljonkaan lähteä. Kynsiä saa leikata melkeen joka päivä! Kylvyt on hienoja hetkiä. Unien ja syötön jälkeen on yleensä aina sellaset puoli tuntia aivan ihanaa seurusteluaikaa :)))

Laitin hakemuksen tammikuussa alkavaan vauvauintiin. Katsotaan lykästääkö.

Onko kukaan käyttänyt vauvojaan vielä suihkussa?

Terveisin, Serpentiini ja "Vilpuri"

Vierailija
16/67 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä katosivat vatsavaivat ja koliikkioireet sen siliän tien kun käytiin ekan kerran vyöhyketerapiassa viime viikolla! Toinen kerta tänään takana ja vielä kerran käydään jalkapohjat painaltamassa tällä viikolla. Meillä puolen tunnin hoito maksaa 15€. Suosittelen lämpimästi, vaikka itsekin olin hieman epäuskoinen etukäteen. Cuplatoneja ei olla reiluun viikkoon käytetty ollenkaan ja neiti vaan hymyilee ja jokeltelee :) IHANAA!!!

Kuulostipa hyvältä tuo serpentiinin yökyläily. Itse olen jotenkin niin huono pyytämään tuollaista yösyöttöpalvelua, eikä kukaan vapaaehtoisesti tarjoudu... tekis kyllä hyvää. Jotenkin aivot on ihan kohmeessa eikä ajatus aina kulje kovin nopeasti :D

Viime neuvolassa (neiti 6vko) oli painoa kertynyt 5120g ja pituutta 56,5 cm. Kaikki muuten ok, mutta vasen lonkka edelleen napsuu. Sitä tarkkaillaan tässä ja jos se edelleen napsuu seuraavassa lääkärineuvolassa, niin aion pyytää lähetteen uusintaultraukseen.

Pikku-N:llä on hieman karstaongelmaa päänahassa ja sitä hoidellaan joka päivä öljyllä ja harjauksella. Neiti on myös niin jäntevä, että on muutamia kertoja puolivahingossa pyörähtänyt mahalta selälleen. Mahalla ollessaan jalat potkii kokoajan ryömintärefleksiä. Kiire on liikkeelle.

Mukavaa syksyn jatkoa kaikille!

Seea ja Pikku-N 7vko

Vierailija
17/67 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka!

Kuulostaa samalta monen viimeaikaiset kuulumiset kuin meillä täällä. Kuten Vilpurilla, täälläkin kynnet kasvaa kovaa vauhtia. Mekin ilmoittauduttiin vauvauintiin tammikuuksi, toivottavasti saadaan joku hyvä aika eikä esim. klo 8 aamulla... Täällä myös mahavaivat helpottaneet, mut annetaan silti vielä vähän disflatyliä. Siskon lapsen koliikin tyyppinen itku väheni/ loppui myös aikanaan tuolla vyöhyketerapialla kuten Pikku-N:llä, joten humpuukia tuo ei ole. Meillä oli aiemmin aikas paljon kakkavahinkoja kaverilla, mutta nyt onneks vähentynyt kuten myös puklailu enää hyvin harvinaista. Ens perjantaille varasin itelleni hierojan. Mulla välillä selkä ja hartiat jumissa kun kantaa tuota pikkuäijää. Samalla palkkio itelle, kun tällä viikolla mies taas pari yötä työmatkalla...

Meillä myös ristiäiset oli jo ja pikkuäijä oli tosi kiltisti ja viihtyi vieraiden sylissä nätisti. Paikalla oli myös pieniä serkuksia, joten villiähän tuo meno oli rauhallisen kirkko-osuuden jälkeen. Eilen kylvetettiin miehen kanssa vauvaa ja tuntui ensi kertaa vähän ymmärtävän kylvyn päälle ja näytti nauttivan. Sen lisäksi nukkui yöllä 7 h putkeen! Tuo oli kyllä ennätys, vaikka muutenkin on nukkunut yöt aika hyvin. Hymyjä ja jokeltelun alkua myös jo, mutta ei vielä mitään kääntyilyä kuten Pikku-N. Taisi pikkuäijä nyt herätä, joten hyvää viikkoa kaikille!

-Lahja80 ja pikkuäijä huomenna 7 viikkoa

18/67 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei taas,

Kertokaahan miten te onnistutte saamaan vauvanne nukkumaan edes 5 tuntia putkeen? Tankkaatteko kunnolla just ennen vai normaalisti, pidennätte vähän kerrallaan vai onko tää vaan täysin vauvasta kiinni? Mitään kikkakolmosia tehtävissä?

Kun meillä jo 4 tuntia on ihan maksimi mitä nukkuu kerrallaan. Viime yönä oli 2 tunnin nukkumajaksot, yleensä sentään 3 tuntia nukkuu putkeen, mutta tuntuu että tuo lyhenee koko ajan kun odotan että se pitenisi tuo yhtämittainen uni öisin :(

Toinen mitä mietin on tuo pulauttelu. Kun tuntuu, että meillä tuo pulauttelu on just nyt alkanut tulla ongelmaksi ja melkeen aina päivisin ja iltaisin tulee puklua ja tänäänkin jo aika lätäkkö lattialle aika pian olkapäälle noston jälkeen. Voiko tuo refluksi tauti (vai mikä oli) ilmetä vasta tässä 2 kk:n korvilla, kun alussa ei ollut tällästä pukluongelmaa lainkaan?

Syötön aikana nykyään useinkin alkaa venkoilla siellä loppupuolella eli tuntuu ettei halua syödä mutta kun ottaa pullon pois tulee kova huuto että takaisin, mutta taas sylkäisee tutin pois melkeen heti kun laittaa pullon takaisin. Onks kellään muulla tämmöstä "ongelmaa"? Öisin ja toisinaan päivällä syö pullosta ihan kiltisti.

T: Serpentiini

Vierailija
19/67 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, otan ensimmäistä kertaa osaa keskusteluun, kun on ollut mukava lukea muiden kokoemuksia tyttäreni ikäisten lasten edesottamuksista. Minäkin haluaisin tietää, kuinka saisin muksuni pidentämään yöuniaan? Meillä nukutaan eka pätkällä 3 tuntia ja sit parin tunnin pätkiä. Serpentiini kertoi syömisen venkoilusta. Meillä jos pyytää samalla tavalla rintaa, mutta ei sit syökään, tarkoittaa se sitä, että tytteli täytyy nostaa röyhtäisemään. Syöminen jatkuu vasta, kun on saatu röyhty tulemaan. Mukavaa syksyä äideille ja jo isoiksi kasvaneille pikkuisille! T: Vanilli

Vierailija
20/67 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka,

ei meilläkään sen pidempään nukuta, vinkit ois siis tännekin tervetulleita :) Oon onnellinen, jos ensimmäinen pätkä on 3 tuntia (viime yönä mahtavat 1,5h, ennätys on 4h) ja muut pätkät tosiaan pätkiä 45min-2 tuntia. Tuntuu, että toi on menny vaan huonompaan suuntaa aiemmasta. Olin viime viikonloppuna yön poissa ja mies syötti korviketta, mutta ei tuntunut olevan eroa. Poika nukkuu päivällä 3 tunnin päikkärit ja satunnaisesti lisäksi puoli tuntia myöhemmin. Ei kai se liikaa voi olla tuon ikäiselle, että yöunet siitä menisi?

Meillä poitsu on ollut kova pulauttelemaan alusta asti. Tuntuu, että ei osaa säädellä ruuan tarvettaan tai sitten hän vain nauttii rinnalla olosta. Toivon ainakin, että se on vain sitä, pitääkin ottaa neuvolassa puheeksi.

Ylihuomenna juhlitaankin jo 2kk "synttäreitä". Aika rientää.

Sasbe & D 59,3cm&6030g