Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te joilla on aina varaa vaikka olis pienet tulot

Vierailija
27.09.2010 |

Miten te sen teette? Säästättekö jostain isoista asioista vai monesta pienestä? Vai oletteko joka asiassa pihistelijöitä? Olis kiva lukea esimerkkejä ihan konkreettisista asioista!

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan lähes kaikki ruoat edullisesti, teen alusta asti itse ja pakastan. Teen itse jopa keittojuurekset.

Ostan todella vähän vaatteita. Käytän lähes aina mustia vaatteita ja ostan/ompelen vain välillä jonkin uuden värikkään vaatekappaleen piristämään.

Yritän pyörittää arkea edullisesti. Ompelen itse verhot, poimimme marjoja ja sieniä, myyn Huuto.netissä sen mitä emme tarvitse.

Vierailija
2/21 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä aina ole varaa. Me ei vaan puhuta niistä asioista mihin ei ole varaa. Me priorisoidaan ja aika vahvastikin, mutta ei viitsitä rypeä siinä säästämisessä vaan nautitaan sitten siitä, mitä saadaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tilaa lehtiä - luen netistä tai lainaan kirjastoista. Samoin kirjat lainaan kirjastosta.

Vertaan ruokien kohdalla paljon kilohintoja.

Lisäksi lelut, vaatteet yms. ostan usein tarjouksista ja alennuksista. Silloin tällöin teen hyviä löytöjä myös kirpputoreilla. Pääsääntöisesti ostan vain sen mitä tarvitsen. Käytän myös tavaroita pitkään eli en uusi niitä jatkuvasti.

En kulje turhia matkoja autolla, vaan kävelen, jos matka on kohtuullinen.

Kilpailutan sähköt kerran vuodessa.

Pihistelen vähän sieltä sun täältä arkielämässä, mutta tuhlaan kyllä matkoihin ja ulkomailla shoppailuun.

Toisaalta koen, etten jää mistään paitsi...ja aina on varaa.

Vierailija
4/21 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mies oli työtön. Kun mies pääsi töihin, pantiin osa säästöön joka kuukausi. jos oli pärjätty pienemmällikin tuloilla, niin ei heti kaikkea käytetty. ollaan kyllä osteltu sitten mitä halutaan, mutta säästöillä. eli ei olla otettu vippejä tai ostettu osamaksulla köyhinä ollessa, elettiin iilman.

Vierailija
5/21 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikkuviallisia saa halvalla, ostan kerralla enemmän ja pakastan. Usein leivon myös itse. Sieniä ja marjoja kerätään, mies kalastaa ja käy metsällä. Ruoantähteetkin pakastan, saa ottaa evääksi tai kiirepäivänä lämmittää.

Ostan punaisenlapun tuotteita, käsittelen ja pakastan.

En osta mitään vaatteita joita ei todella tarvitse. Siinä muutamia.

Vierailija
6/21 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään vähän enemmän jo rahaa, ei ehkä pienitulosia olla mutta nuukia ollaan edelleen :D Itse ostan miltei kaikki vaatteeni kirppikseltä, lapselle myös sisävaatteet. Näin onkin varaa ostaa ulkovaatteet ja kengät melkein millaiset huvittaa. Ja meillä tosiaan on ja oli se ettei erityisemmin puhuta jos ei ole rahaa. Siis ulkopuolisille, ei me ikinä valiteta että ei ole siihen ja siihen rahaa.

Auto on pienikulutuksinen.

Meillä ei polteta tupakkaa eikä juurikaan juoda alkoholia, eikä myöskään matkustella, vielä. Sitten kun itsekin menen töihin, matkustellaan varmasti.

Mutta ehkä se on se että ostaa kerralla laadukasta eikä nimenomaan osta turhaa tavaraa.

Vierailija
7/21 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväperheellä on samanikäiset lapset, mutta sukupuolet eri päin, eli meidän pojan vaatteet menee suoraan heidän pojalleen, ja meidän tyttö saa heidän tyttönsä vaatteet. Kummankaan ei tarvitse ostaa kuin toiselle vaatteita. Toki jotain tulee ostettua, ei pienemmän kaikki vaatteet ole käytettyjä, mutta tällä säästää pitkän pennin. Ja ulkovaatteissa suosimme samaa merkkiä, ja ilmoitamme hyvissä ajoin että syksyksi on tulossa teille tällainen takki, älä osta.

En osta koskaan vaatteita tms. normaalihinnalla, vaan aina alesta tai esim. jollain -25% kupongilla.

Ja tärkein varmaan tämä: emme koskaan osta mitään osa-maksulla tai luotolla (toki luottokortti on ihan hätätapauksia varten) vaan laitamme joka kuukausi jotain säästöön. Kun tarvitsemme uuden tietokoneen, käytämme säästöjä (ja katsomme tarjoukset). Kun lähdemme matkalle, rahat on jo säästetty ja matkan voi maksaa saman tien.

Helposti tähän ei ole päästy, vuosia sitten oli ajat, että tiskattiin käsin, kun säästettiin konetta varten. Nyt on jo säästössä valmiina aina sen verran, että saa uuden koneen heti sen hajottua, mutta muut ns. ei välttämättömät hankinnat säästetään.

Vierailija
8/21 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet asumiskulut, ei velkaa.

Vierailija
9/21 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi mulla taitaa olla varaa niihin asioihin, mitä mä haluan. ;o)

Vierailija
10/21 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en halua läheskään kaikkea, mitä muut ihmiset tuntuu haluavan. Siksi mulla taitaa olla varaa niihin asioihin, mitä mä haluan. ;o)

Tosin minulla on myös asioita joita muut ihmiset eivät halua ja siksi niitäkin saa halvalla tai ilmaiseksi.

Vierailija
11/21 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella ihmisellä taitaa olla vähän eri mittapuu sille, mihin kaikkeen rahat pitäisi riittää. Meillä on varaa mm. siihen että olen kotona hoitamassa lasta, koska säästimme ennen lapsen syntymää sitä varten oman pesämunan ja otan sieltä aina jos tarvii (mieheni siis opiskelija joten pienet on tulot). Meidän lapsi ei ollut vahinko, joten oli aikaa suunnitella ja säästää. Mut monesta asiasta ollaan tingitty; ostetaan käytettynä jos vain löytyy, ei matkustella, ei käydä ulkona syömässä.

Tärkeintä kuitenkin on, et elää varojensa mukaan. Meillä ei ole velkaa eikä tule vielä pitkään aikaan. Omaa asuntoa ei edes harkita, ennen kuin lapset on tehty ja hoidettu kotona niin että pärjäävät jo hyvin päiväkodissa. Tuolloin ollaan molemmat jo työelämässä.

Monen mielestä meidän elämä varmaan on aika köyhää, mut mä en oikeastaan koe sitä niin. Saan ostettua sekä tälle lapselle että kohta syntyvälle lapselle mitä haluan, ja omiin vaatteisiin ja tavaroihin ei hirveästi rahaa edes mene.

Vierailija
12/21 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mies osaa korjata autoja, ajetaan aina vanhalla autolla, joka on siis kunnossa. Ihmisillä menee hirveästi auton kuluihin, esim. lainaan ja huoltoihin korjauksista puhumattakaan. Meillä menee tuollaisiin korkeintaan tonni vuodessa, siis kahden auton kuluihin.

Vierailija
13/21 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

emme syö eineksiä ja harvoin syömme ravintolassa, ostamme paljon kirppiksiltä lastenvaatteita, kuljemme polkupyörillä, jne.

Vierailija
14/21 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekin tekee paljon ettei osta luotolla ja osa-maksulla mitään, niinkuin nro 8 kirjoitti.

Samoin kaikki lehti-tilaukset pois, einekset, ulkona syömiset (monet ajattelee et esim. mäkkäri on halpa paikka käydä mutta pyh...)

Joillekin on mahdotonta luopua tietyistä asioista, esim. vaatteiden tilailemisesta, lehtien tilailusta yms.

Vierailija
15/21 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta onneksi on aikoinaan sijoitettu, että on muitakin tuloja.

niin makaa kuin petaa.

Vierailija
16/21 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on erillinen säästötili jonne heti palkkapäivänä siirretään tietty summa. Jos tätä ei tehdä niin rahat vaan menee johonkin. Vuoden mittaan säästyy aika kiva matkaraha. Säästetään myös kolikot possuun.

Arkisissa valinnoissa säästetään myös, esim. missä lounas syödään (ollaan työelämässä molemmat), ostetaan aina tarjousruokia ja vaatteita. Itse ompelen ja tuunaan vaatteita. Kampaajalla/parturissa ei käydä vaan tuttu leikkaa vastapalveluksesta. Ajetaan vähän vanhemmilla mutta pienikulutuksisilla autoilla. Asuntolaina on mutta pieni, asumme maalla. Risteilyjä tai hotelliviikonloppuja harrastamme hyvin harvoin, koska ne nielee yllättävän paljon rahaa.

Tärkeää on mielestäni se että ns osaamme käyttää rahaa, eli emme ostele ostamisen ilosta vaan käytämme harkintaa ja tajuamme ettei onni tule materiasta.

Vierailija
17/21 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistän sivuun silloin kun saan rahaa.

Vaatteisiin ja kodin tavaroihin käytän vähemmän rahaa kuin ihmiset ilmeisesti yleensä käyttävät. Mutta lapsille hankin kyllä aina uudet tamineet kun kasvavat.

Kirjastoa hyödynnän ahkerasti, vaikka kyllä tulee kirjoja ja lehtiä myös ostettua. (Siinä heikko kohtani.)

En tupakoi, eikä meillä ole autoa.

Syömme harvoin ulkona.

Ostan muuten yleensä vain sellaista, jolle varmasti tiedän olevan käyttöä. Ostan myös mieluummin laadukasta, jonka tiedän kestävän. Koskaan en osta mitään sillä perusteella kun nyt on niin halpaa... Kerskakulutus a la viisi toppapukua per lapsi on mulle kauhistus.

Vierailija
18/21 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en halua läheskään kaikkea, mitä muut ihmiset tuntuu haluavan. Siksi mulla taitaa olla varaa niihin asioihin, mitä mä haluan. ;o)

Just näin sitä rahaa jää säästöön, ja on moneen asiaan varaa. Jos aina vaan haluaa lisää, mikään ei ole koskaan tarpeeksi.

Vuokran jälkeisestä nettopalkasta puolet menee säästöön. Hankin vain välttämätöntä tai sellaista, mikä tekee elämästä onnellisempaa. Monena kuukautena en osta kuin ruokaa. En harrasta shoppailua tai osta sellaisia asioita, joita mun viiteryhmään kuuluvalla pitäisi olla. Mun haave ei ole haalia tavaraa, vaan asua kodissa, jonka jokaista esinettä joko käytetään jatkuvasti tai rakastetaan tunnearvon vuoksi. Olen tosin jo huomannut, etten enää kiinny tavaraan.

En osallistu elintasokilpailuun, mutta jos haluan jotain kallista itselleni, ostan sen. En elä askeesissa, mutta pyrin minimalismiin ja yksinkertaiseen, huolettomaan elämään. Kun ei ole autoa, ei tarvitse murehtia yllättäviä kuluja tai sen säilytyspaikkaa. Sama pätee muuhunkin tavaraan. Voi elää väljemmin ja mukavammin, kun tavaraa on vähän.

Vierailija
19/21 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ostamme edullista. Vaatteet H&M:ltä tai vastaavasta, ja usein alennuksesta ostettuja. Tosin kalliimpia merkkejä myös MUTTA ne on ostettu ulkomailta --> maksaneet ~saman verran kun H&M, VeroModa ym. vaatteet vaikka Suomessa ovat paljon kalliimpia. Erityisesti kenkiä emme ole vuosiin Suomesta ostaneet, koska laatu huono ja hinnat kalliit.

Auto on, mutta ei ole uusi ja käteisellä ostettu aikanaan, remontit tekee tuttu edullisesti (ammatiltaan siis autokorjaaja).

Ei ole asuntolainaa vaan ASO-asunto.

Lehtiä ei juuri tule, toki joskus tarjouksesta tilataan pätkiä.

Huonekaluissa Ikeaa, ihan hyvin kestävät, miellyttää meidän silmää ja eivät ole paljoa maksaneet. Sama juttu astioissa, en ymmärrä miksi ostaa viinilaseja hintaan 20€/kpl kun Ikeasta saa 10kpl samaan hintaan. No veitset ja sakset Fiskarsia, eli joissain vähän "kalliimpiin" satsattu.

Ei ole kalliita harrastuksia, tosin niihin panostaisimme mutta ei ole ollut mielenkiintoa mihinkään erityisen kalliiseen.

Ruuan teemme itse, myös leivät. Emme pihistele ruuasta sinänsä, mutta aidosti pidämme esim. kaalilaatikosta ym. edullisistakin ruuista, joten on varaa ostaa sitten sisäfilettäkin kun joka ei päivä ei kalliisti syö. Mies kalastaa, joten kalaa usein (jota en kaupasta osta kun kallista, no lohta joskus mutta esim. kuhaa en). Eineksiä emme käytä, iso säästö vuodessa. Samoin pullat leivotaan itse, ja muitakin herkkuja kuten kakkua, lettuja, kiisseliä tehdään itse =ei ole kallista.

Hedelmissä ostetaan niitä mitkä tarjouksessa.

Leikkeleitä emme juuri käytä, leivän päälle juustoa ja kurkkua/tomaattia/paprikaa jne.

Ja rahapulaa ei juuri ole vaikka tulot pienet. Säästämämme rahat menevät matkusteluun ja arjen pieniin irtiottoihin, eli teatteriin, konsertteihin, ravintolassa syömisiin ym. pieneen kivaan.

Vierailija
20/21 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi mihin menee paljon rahaa on kirjat, niitä ostetaan ja paljon! Ainoa asia mistä voisi karsia mutta emme halua... Toki harvoin täydellä hinnalla ostamme, vaan tarjouksista ja usein pokkariversio riittää (riippuen hieman mikä kirja kyseessä).