Alenna verojasi 4,6%
Kirkosta eroaminen vähentää maksettuja veroja keskimäärin 4,6%.
(lähteenä käytetty http://www.eroakirkosta.info/index.php?page=taloudelliset-syyt)
vero-% ennen kirkosta eroamista: kunnallisvero 18,6% + valtion tulovero 8,2 % + kirkollisvero 1,3% = 28,1%
vero-% eroamisen jälkeen: kunnallisvero 18,6% + valtion tulovero 8,2 % = 26,8%
Maksetut verot vähenevät näin ollen (1,3/28,1)*100% = 4,6% verrattuna veroihin tilanteessa, jossa henkilö on kirkon jäsen. Aika huomattava aleneminen. Itse erosin pari vuotta sitten, enkä ole katunut hetkeäkään.
Kommentit (50)
niin saanko tämän vuoden verot palautuksena takaisin ensi syksynä?
mutta vältyt veroilta ensi vuonna. eroakirkosta.fi-sivuston FAQeissa lukee näin: 8. Maksanko kirkollisveroa, jos olen osan vuotta jäsen? Kirkollisveroa maksetaan koko vuosi, jos on vuoden alkaessa jäsen. Teoriassa voi vaikka joka vuosi liittyä tammikuun 1. päivä ja erota joulukuun 31. päivä, eikä kirkollisveroa silloin mene. Suosittelemme, että kirkon palveluita käyttävät myös reilusti maksavat kirkollisveronsa. Poikkeus on ehkä tilanne, jossa sukulaisten painostuksesta joutuu vihityttämään itsensä kirkossa.
Entä jos eroa nyt ja liityn taas ensi toukokuussa? Onko koko ensivuosi veroton?
mutta vältyt veroilta ensi vuonna. eroakirkosta.fi-sivuston FAQeissa lukee näin: 8. Maksanko kirkollisveroa, jos olen osan vuotta jäsen? Kirkollisveroa maksetaan koko vuosi, jos on vuoden alkaessa jäsen. Teoriassa voi vaikka joka vuosi liittyä tammikuun 1. päivä ja erota joulukuun 31. päivä, eikä kirkollisveroa silloin mene. Suosittelemme, että kirkon palveluita käyttävät myös reilusti maksavat kirkollisveronsa. Poikkeus on ehkä tilanne, jossa sukulaisten painostuksesta joutuu vihityttämään itsensä kirkossa.
Haluan edelleen osallistua kirkon toimintaan, myös rahoittamalla sitä, mutta perheen kokonaistuloista molempien maksama kirkollisvero oli mielestäni liikaa. Miehen tulot ovat suuremmat, joten hän erosi kirkosta, ja kirkko saa minun tuloistani rippeet.
En usko eroavani kirkosta koskaan, se on tietynlainen kynnyskysymys ja sydämen asia, vaikkei valtionkirkkoon kuuluminen mielestäni liitykään sydämen uskoon.
Haluan edelleen osallistua kirkon toimintaan, myös rahoittamalla sitä, mutta perheen kokonaistuloista molempien maksama kirkollisvero oli mielestäni liikaa. Miehen tulot ovat suuremmat, joten hän erosi kirkosta, ja kirkko saa minun tuloistani rippeet.
En usko eroavani kirkosta koskaan, se on tietynlainen kynnyskysymys ja sydämen asia, vaikkei valtionkirkkoon kuuluminen mielestäni liitykään sydämen uskoon.
eroamalla joulukuussa ja liittymällä takaisin tammikuussa. Jos siis haluaa kirkkoon kuulua.
Vielä ehtii säästää satasia. Pari tuntia aikaa erota eikä enää mene ensi vuoden kirkollisveroa.
Vai miksi sulle on tärkeää muiden säästöt? Ethän sinä muissakaan asioissa täällä jakele säästövinkkejäsi arjessa?
No - onneksi jokainen ajattelee omilla aivoillaan, toivottavasti myös miettii, mjihin tuo pieni kirkollisvero menee ja mitä siitä itse saa.
Jos ei usko Jumalaan ollenkaan, ei Jeesukseen ja haluaa helvettiin, niin mitä sitä suotta miettimäänkään.
Itse uskon ja maksan mielelläni. Haluan maksaa lapseni rippileiriä, antaa kehitysapua, pitää seurakunnan kerhoja ja leirejä yllä yms.