Raskaudenkeskeytys :(
olemme käyttäneet ehkäisyä ja nyt on kuitenkin niin että olen raskaana :( olen myös tänä aikana syönyt paljon lääkkeitä (joita ei saisi käyttää raskauden aikana), eikä elämäntilanteeseen mahdu lapsia, ei nyt eikä todennäköisesti myöhemminkään.
Olen itkenyt koko yön ja pitäisi alkaa soittelemaan. Mutta minne? En jaksaisi yhtään :( Vauva olisi toivottu, mutta näistä terveydellisistä syistä ei. Miksi tämä tapahtui meille :( Kuolen henkisesti aborttiin mutta ei ole muutakaan mahdollisuutta (paitsi synnyttää todennäköisesti kehityshäiriöinen lapsi onnettomaan tilanteeseen)
Mitä nyt sitten tapahtuu, konkreettisesti?
Kiitos jos joku vastaa asiallisesti, olen ihan rikki jo valmiiksi :(
Kommentit (24)
Olen tosi pahoillani tilanteestasi. Toivottavasti saatte miehesi kanssa lohtua tilanteeseen toisistanne.
Itselleni on keskeytys tehty 12 vuotta sitten, ja edelleen se painaa mieltäni. Siksipä tiedän ettei se helppo ratkaisu ole. Mutta omalla kohdallani se oli ainut oikea, jos te päädytte samaan, uskon että lopulta sinäkin kykenet näkemään tilanteen niin ettei muuta vaihtoehtoa ollut. Aikaa se voi ottaa, mutta siitä selviää.
Haluan kuitenkin vielä vinkata sinulle, että ennen kuin teet päätöstä, soita teratologiseen tietopalveluun. Heillä on OIKEAA tietoa lääkkeistä, siitä saako niitä käyttää raskauden aikana.
Itselläni esim. käytössä solusalpaajalääkitys Azamun. Lääkärini kielsi raskauden, sanoi että lääke on purettava pois 3kk ennen raskauden yrittämistä. Samoiten lääkepaketissa lukee kissan kokoisilla kirjaimille (kuten joku siitä roaccutanistakin kirjoitti), että lääkettä ei missään nimessä saa käyttää raskauden tai imetyksen aikana sikiövaurioiden vuoksi.
MUTTA. Tässä on kyse lääkefirman oikeusturvasta. Lääkkeitä ei saa testata raskaanaolevilla, se on eettisesti väärin. Siksipä lääkefirmat kirjoittaa herkästi kiellot - turvatakseen oman selustansa. Teratologisesta asia minulle selitettiin, sanottiin ettei lääkkeellä oikeasti ole todettu olevan sikiötä vahingoittavia ominaisuuksia. Niin kauan, kunnes joku tietty määrä naisia on raskauden aikana lääkettä käyttänyt ja on todettu ettei vaikutuksia ole tullut, niin kauan nuo kiellot on niissä paketeissa.
itselläni nyt toinen raskaus menossa tuon lääkkeen kanssa, eka lapsi täysin terve, tällä tulokkaallakin kaikkien ultrien ym. mukaan kaikki kunnossa.
Eli soita sinne vielä. Ihan varulta vaan. Saat sitten mielenrauhan.
Ruskuaispussi ei mitenkään suojaa sikiötä. Ja monet lääkkeet pitää lopettaa kuukausia ennen raskautta. Mutta nyt sinun ap täytyy selvittää tarkasti, ovatko käyttämäsi lääkkeet miten vaarallisia ja sitten miettiä tilanne.
sanoi, ettei myöskään elämäntilanteeseen mahdu lapsia. En siis usko, että päähuoli on sikiön mahd. vahingoittuminen.
kolme, mutta en ajattele sitä sillä tavalla.
Nuo kaksi muuta tarvitsevat minua ja täyttävät elämäni täysin.
Onnea ja voimia!