Kertokaas miten pelkän kansaeläkkeen varassa kituuttavat mummot on eläneet?
Jos ovat olleet kotirouvia, niin mun järjen mukaan siihen yhtälöön kuuluu sitten mies ja lapsiakin. Missä se on nyt? Jos mies kuollut, niin saahan sitä leskeneläkkeen. Ja se että on jäänyt kotirouvaksi, niin kyllä miehellä on pitänyt olla semmoiset tulot että on koko perheen elättänyt.
Kertokaa tuntemanne pelkkää kanseläkettä saavan mummon tarina, jos semmoisen tiedätte.
Kommentit (24)
oma isoäitini sai jotain 15€ työeläkettä, kyllä siinä voi sanoa että eli kansaneläkkeellä.
ne maatilojen lapset (suuret ikäluokat) muuttivat kaupunkeihin opiskelemaan ja jäivät sille tielleen. Sodan kokenut isovanhempipolvi kuitenkin jatkoi kituuuttamistaan siellä pientilallaan (siis 1910-20 luvuilla syntyneet esim. Eivät he mihinkään teollistumiseen lähteneet. Korkeintaan myivät lehmät kun eläkeikä alkoi häämöttää,ja vuokrasivat peltopläntit naapurin isännälle.
Minun sukuni tarina (sekä isän että äidin puolelta).
mun mielestä. Kummastuttaa jotenkin, että joku voi olla näin tietämätön lähihistoriasta. Vielä 70-luvulla Suomi oli täynnä muutaman hehtaarin pientiloja ja navetassa oli muutama lehmä. Ei siitä eläkesäästöön riittänyt. Kunhan saatiin maitoa omaan pöytään oman pellon viljasta jauhoja leivän leipomiseen.
1970-luvulla Suomi teollistui vauhdilla! Se mitään pientilojen aikaa ollut.
tarinan lisäksi ovat sitten nämä hyväosaiset, kaupungeissa asuvat kotirouvat, joiden miehet todella tienasivat hyvin, ja heidän kuoltuaan mummoille tuli ihan mukavan kokoinen leskeneläke (puolet miehen eläkkeestä) + kansaneläke. Omassa asunnossa pärjää aivan hyvin.
pienviljelijäemännän arjesta. Ei varmaan eläkettä ole kertynyt.
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=5&t=121&a=4250
9