Miksi me suomalaiset ollaan niin alemmuudentuntoisia?
Aina muut osaa kaiken paljon paremmin. Täällä on kaikki väärin. Kaikki on hienommin rapakon takana ja meitä saa aina hävetä. Silti meidät on valittu maailman parhaimmaksi maaksi asua. Joko olis aika hieman nostaa sitä päätä ja opetella tuntemaan oma arvomme?
Kommentit (13)
ensin Ruotsi, sitten Venäjä, sitten Urho Kekkonen. Synkät syksyt ja kylmät talvet... aina on pitänyt painaa leuka rintaan ja jatkaa kohti uusia pettymyksiä. Jos ei muuta, niin Ruotsi voittaa jääkiekossa.
Sotien tuloksena pidimme itsenäisyyden, asutimme puoli miljoonaa evakkoa, Suomen teollisuuden nousu ja kaupungistuminen on tapahtunut sotien jälkeen, siis todella nopeasti, kun taas esim. Ruotsi on saanut nauttia piiitkästä rauhan ajasta ja vaurastua paljon pidempään.
...niin ja rapakon takana on kyllä monet asiat aika hienoja. Kyllä sen voi ihan hyvin myöntää.
Rapakon takana monet asiat ovat aivan perseestä! Eli se siitä alemmuudentunteesta!
ensin Ruotsi, sitten Venäjä, sitten Urho Kekkonen. Synkät syksyt ja kylmät talvet... aina on pitänyt painaa leuka rintaan ja jatkaa kohti uusia pettymyksiä. Jos ei muuta, niin Ruotsi voittaa jääkiekossa.
Sotien tuloksena pidimme itsenäisyyden, asutimme puoli miljoonaa evakkoa, Suomen teollisuuden nousu ja kaupungistuminen on tapahtunut sotien jälkeen, siis todella nopeasti, kun taas esim. Ruotsi on saanut nauttia piiitkästä rauhan ajasta ja vaurastua paljon pidempään.
Ja vieläkin kouluissa opetetaan pakolla entisen isännän kieltä! Voiko olla enää alentuvampaa kansaa?
Ja poliitikot ehdottavat pakkokielen ainoaksi vaihtoehdoksi toisen entisen isännän kieltä! HALOO! Suomi on itsenäinen, ei meidän tarvitse opetella entisten isäntien kieliä pakolla!
En minä ainakaan ole tuota mieltä. Että muut osaa ja minä en tai että rapakon takana kaikki olisi toisin.
Minä olen ylpeä itsestäni ja suomalaisuudestani. On matkusteltu paljon ja nähty kurjuutta ympäri maailman. Sellaista kurjuutta jota en kotimaassa ole nähnyt.
Sitä paitsi Suomessa osataan. Sitä viestiä pyrin ulkomaille viemään!
Onko ap alemmuuden tuntoinen ja haluaa yleistää sen?
Meitä on aina kaikki vedelleet turpaan...
1970-luvulla ja sitä ennen oli toisin...
Luin jostain, että ehkä se on jättänyt suomalaisiin sellaisen sukupolvien mittaisen "alemmuus-kompleksin".
Isommat ovat alistaneet, meidän on pitänyt taistella ja näyttää, vuosisatoja..
Kunnes sitten ihmeen kautta saimme itsenäisyyden. Ja taistelujen kautta saimme myös lopulta pitää sen..
Aina muut osaa kaiken paljon paremmin. Täällä on kaikki väärin. Kaikki on hienommin rapakon takana ja meitä saa aina hävetä. Silti meidät on valittu maailman parhaimmaksi maaksi asua. Joko olis aika hieman nostaa sitä päätä ja opetella tuntemaan oma arvomme?
Oletteko koskaan huomanneet että jos jossain suomalaisessa telkkariohjelmassa haastatellaan jotain ulkomaista tähteä, vaikka jotain laulajaa, niin lopuksi sille lähes aina näytetään joku videopätkä jostain suomalaisesta laulajasta ja kysytään mielipidettä...
Ihan samaa faktasarjaa kuin "suomalsiten humalahakuinen viinapää". Mitenkän kävi, kun tuonti vapautui ja hinnat laskivat? No ei sitten mitenkään!