Mitä mä teen tuon 9v tyttöni kanssa?? Kiukkuaa kuin teini
Ennen niin kiltti ja rauhallinen. Nykyään kiukkuaa joka asiasta, raivoaa, kirkuu ja huutaa. Sanoo jatkuvasti vastaan, irvistelee. Kun jotain komennat, hän huutta tai rääkyy vastaan täysillä. Täytty huhtikuussa vasta 9v. En ymmärrä!
Suomi on kuulemma vapaa maa, hän saa ja voi tehdä ihan mitä haluaa. Mitkään rangaistukset ei enää auta, kun uhkaat tehdä jotain ei kuuntele vaan jatkaa kahta kovemmalla huudolla. Ei kuuntele ollenkaan kun jotain komennat tai selität miksi jokin asia on väärin.
Kommentit (4)
lapsi on saatava kuuntelemaan vanhemman asia ja raivokohtaus pitää kohtuullisen ajan kuluessa saada katki. Voi olla, ettei ekalla tai tokallakaan kerralla onnistu, mutta eiköhän hiljalleen opi jos telkkari on viikon kiinni tai pleikkari lähtee vinttiin.
Ja siinä keskustellessa osoita, että olet myös kuullut lapsen näkökulman eli sen, mistä raivoaa.
Onko teillä arkirutiineissa tullut jotain muutoksia, jotka voisivat olla tämän takana? lapset kuulemma reagoivat muutoksiin juuri tuolla tavalla, kun eivät osaa tunteitaan muuten purkaa tai puhua niistä. Jos näin, niin voisiko tarkoista päivärutiineista olla apua, niin lapsi tuntisi itsensä varmemmaksi ja elämänsä hallitummaksi?
Vain arveluita nämä. Mutta tärkeää lienee se että ei lähde itse huutoon mukaan vaan yrittää antaa esimerkkiä tunteidenhallinnasta, sitähän siinä lapsi harjoittelee raivotessaan.
Meillä tosin tyttö täyttänyt jo 9v. Hänellä on myös kaksi vanhempaa sisarusta, joten olen ajatellut että tämä "varhainen murrosikä" tulee vähän sitäkin kautta.
Välillä on kuin murkkuikäinen, välillä taas ihan lapsi vielä :) Toistaiseksi on hänen kanssaan pärjätty ihan keskustelemalla, ei ole tarvinnut mennä mihinkään rangaistuksiin.
anna raivota siis. Mutta ohjaa vaikka eri huoneeseen tai muuta, minä yritän tehdä niin, kun 6v karjuu niin että vauva alkaa pelätä.
Mutta joku raja noissakin kyllä, kun on saanut jonkun aikaa raivota, niin sitten se PITÄÄ saada pysähtymään. Itse tekisin niin, että keksisin jonkun tuntuvan rangaistuksen ja sanoisin tyyliin "nyt olet raivonnut tarpeeksi, jos et lopeta, niin pleikkari menee viikoksi pois". Ja tuolla tavalla pakottaisin kuuntelemaan ne mun pointit siinä raivokohtauksen yhteydessä tai heti sen jälkeen. Myöhemmin ei välttämättä enää ole siinä tunnetilassa, että ottaisi pointit vastaan.