Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aika usein päiväkodn työntekijät eivät vie omia lapsiaan päiväkotiin

Vierailija
22.09.2010 |

alle 3- vuotiaana ja monet ei senkään jälkeen.

Tietävät päiväkodin karun arjen näille pienimille.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muut äidithän riemusta kiljuen vievät ;-)

Monet ei ainakaan haluaisi viedä. Enkä minäkään tahdo. Jos voin välttää, en vie.

Mutta ihan totta on, että tuntemistani lastentarhanopettajista (joka itsekin olen) ei kukaan haluaisi viedä lasta alle kolmevuotiaana hoitoon. Syynä on hoidon rajallisuus ja se miten tärkeäksi on koulutuksen kautta ajatellut lapsen varhaiset vuodet.

Mutta elämän realiteetit pakottavat joskus. Saa nähdä miten itselle käy, kun tulee aika pitkä kotonaoloaika. Voi olla, että rahallisista syistä on pakko viedä lapset hoitoon kun kuopus on 1,5-2v. Katsotaan. Luotan kyllä päivähoitoon sinänsä, mutta tiedän ne rajat joiden puitteissa työtä joudutaan tekemään.

Vierailija
2/21 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. yläkoulun opettaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ryhmään jossa oli itse ollut aiemmin hoitajana.

Vierailija
4/21 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä alle en halua viedä. Nimenomaan sen takia, että TIEDÄN sen "karun arjen"

Ymmärrän täysin, jos muut vievät nuorempana, aina ei ole mahdollisuutta olla kotona pitkään.

Ja kuten joku jo aikaisemmin sanoi, minusta tuntuisi älyttömän hölmöltä viedä oma lapsi vauvana päiväkotiin, jotta pääsisin hoitamaan muiden lapsia.

Haluan itse hoitaa omaani.

Ja 2-vuotiaana hän menee siksi, että mieheni lähtee opiskelemaan, ei riitä rahat jos molemmat ovat "kotona". Eli ei tarvitse ihmetellä, miksi 2v olisi eriasia viedä muiden hoitoon.

T: Lastenhoitaja

Vierailija
5/21 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodin täti tienaa niin vähän, että työstä saadun palkan ja sosiaalihuollon korvausten välinen erotus ei ole niin iso, että työstä saatava palkka kannustaisi taloudellisesti palaamaan töihin.

Vierailija
6/21 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi myös hoidossa. Onkin kyllä hyvä päikky, jossa lapset ja aikuiset viihtyy.

Vierailija
7/21 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvatustieteen teoria suosittelee alle 3 v kotihoitoa

Vierailija
8/21 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

höpö höpö- ei se päiväkodeista johdu vaan perusturvallisuuden luomisesta kasvatustieteen teoria suosittelee alle 3 v kotihoitoa

Jos ryhmäkoot olisivat pienempiä erityisesti alle 3v ryhmissä, voisi päiväkodissakin luoda sitä perusturvallisuutta paremmin. Silloin voisin mieluummin viedä lapsen aikaisemmin päivähoitoon.

Muutenkin nuo teoriat suosittelee vähän satunnaisesti erilaisia asioita. Esimerkiksi aivojen kehityksen kannalta suositellaan vähintään 1,5v kotihoitoa. Kotona (tai yhden/kahden hoitajan hoivissa) lapsi saa kokemusta turvallisuudesta ja saa peilata esimerkiksi emootioitaan hoitajansa vastaaviin, saa harjoitella sosiaalisuutta jne. On huomattavasti perustellumpaa viedä lapsi hoitoon 1,5v kuin esimerkiksi 9kk iässä.

Mutta taas sitä kolmea vuotta pidetään toisissa asioissa hyvänä virstanpylväänä. Harvalla vain on mahdollisuutta oikeasti hoitaa lapsia kotona niin kauan. Eikä ehkä minullakaan.

Vierailija
9/21 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

heidän palkkansa on niin matala ja "joutuisivat" kuitenkin hoitamaan lapsia, vaikkeikaan omiaan, koko päivän? Lisäksi alalle varmaan hakeutuu keskivertoa lapsirakkaampia henkilöitä.

Vierailija
10/21 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu varmaan vähän myös perheen tilanteesta.. mun yh-mutsin oli pakko pistää mut tarhaan heti ku vaan suostuivat ottamaan

Vierailija
11/21 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lähellä olevassa päiväkodissa eräs työntekijä sai lapsen, oli vuoden verran kotona muksun kanssa ja palasi töihin...lapsi mukanaan. Aika kätevästi tuossa ainakin näytti menevän. Lapsi saa olla äidin kanssa ja äiti saa oltua töissä.

Vierailija
12/21 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vievätkin kyllä

Vierailija
13/21 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän muksun ryhmän tädeistä kaikilla (3kpl) on lapsia ja ovat/ovat olleet tarhassa.

Vierailija
14/21 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsensa päiväkotiin n. 1-vuotiaina ja menneet itse toiseen päiväkotiin töihin.

Vierailija
15/21 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei ole mitään mieltä mennä hoitamaan toisten lapsia ja viedä omansa muille hoidettavaksi. Siis jos taloudellisesti on mahdollista jäädä kotiin. Monilla äideillähän on muitakin syitä töihinlähtöön, kuten se, ettei kestä olla lapsen kanssa. Harvoin tätä syytä on päiväkodin työntekijöillä.

Minun tuntemistani (11 vuotta alalla olleena) lastentarhanopettajista tai hoitajista yksikään ei ole vienyt lastansa perhepäivähoitoon tai ryhmikseen. Kaikki ovat vieneet päiväkotiin elleivät itse ole olleet lapsensa kanssa kotona.

Vierailija
16/21 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein taksikuskit eivät käy taksiasiakkaina jne.

Vierailija
17/21 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja todellakin vein päiväkotiin enkä perhepäivähoitajalle. Päiväkodissa on useampi aikuinen ja parempi valvonta. Perhepäivähoitajien työtä ei valvo kukaan, voivat kohdella lapsia oman omantuntonsa mukaan. Näitä esimerkkejä minulla olisi paljon, mutta en ala niitä tässä erittelemään.

Itse olen lastentarhanopettaja.

Vierailija
18/21 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä minäkään tahdo. Jos oin välttää, en vie.

Vierailija
19/21 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei tuntunut mielekkäältä hoitaa toisten lapsia ja viedä oma muualle hoitoon.

Vierailija
20/21 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ei ainakaan haluaisi viedä. Enkä minäkään tahdo. Jos oin välttää, en vie.