Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapsellanne vitosella alkanut vapaaehtoinen kieli?

Vierailija
22.09.2010 |

mikä kieli ja mitä vaihtoehtoja oli?

Osaatko itse kyseistä kieltä?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ruotsi ei olisi pakollinen, olisi paljon pienempi kynnys ottaa "erikoisia" A-kieliä, koska tällöin ei olisi pakko opiskella kolmea kieltä. Esim. venäjä+englanti tai ranska+englanti olisivat ihan hyviä yhdistelmiä.

Vierailija
2/22 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoi 4 lk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä toista A-kieltä edes voi lopettaa

Kyllä olen kuullut tapauksista, että ei ole yläasteella enää jatkanut kahdesta A-kielestä kuin englantia, koska ruotsi on tullut pakolla mukaan.

Meillä kun A2 on ollut ruotsi, niin on ollut tapauksia joissa on vaihtanut A-kieliryhmästä aloittajiin.

Vierailija
4/22 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihtoehdot oli ranska/saksa (se ryhmä alkoi, johon enemmän tulijoita). englanti meillä ainut vaihtoehto 3-lk:lla. osaan saksaa. olisin toivonut, että olis voinut alkaa ton saksan 3-lk ja engl. 4-lk.

Vierailija
5/22 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eka englanti, toka ranska ja kolmas espanja. siitä sitten eteenpäin vaihtelevasti valiten.

Vierailija
6/22 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ranskasta, saksasta, venäjästä ja espanjasta.

Lapsi valitsi espanjan josta alkoi ryhmä ranskan lisäksi. Viidennellä siis. En osaa kuin sanoa pyytää anteeksi:D

Vierailija
7/22 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en itse osaa kieltä, mutta opettelen tytön kirjoista :)

Vierailija
8/22 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla alko 3. enkku 7. ruotsi ja 8. otin valinnaisena saksan 

Vierailija
9/22 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2010 klo 15:47"]

Jos ruotsi ei olisi pakollinen, olisi paljon pienempi kynnys ottaa "erikoisia" A-kieliä, koska tällöin ei olisi pakko opiskella kolmea kieltä. Esim. venäjä+englanti tai ranska+englanti olisivat ihan hyviä yhdistelmiä.

[/quote]

Mutta tuohan on selvää nurkkakuntaisuutta ja rasismia. Eihän suomalainen ilman ruotsin taitoa ole edes sivistynyt! Ja kyllähän venäjääkin oppii, kun ensin on lukenut ruotsia.

Vierailija
10/22 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saatiin kokoon vain ranskan ryhmä. Opetellaan yhdessä kotona si saksaa, jota osaan jonkun verran, En osaa ranskaa ollenkaan. Lapsi 4. luokalla.

Vierailija
11/22 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3. luokalla alkoi ruotsi, 4. luokalla englanti. Molemmat siis A-kieliä. Seuraava tulee vasta 7. luokalla.

Vierailija
12/22 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

A2-ruotsi. Muita vaihtoehtoja ei ollut, ja osaan itse sitä sujuvasti.

Vierailija
13/22 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmosella olisi voinut aloittaa A1-kielenä ruotsin tai englannin, mutta porukkaa riitti vain enkun ryhmään. Siksi A2-kielenä oli tarjolla vain ranska, muuten olisi ollut enkku A2-kielenä A1-ruotsin lukijoille. En osaa ranskaa, A-saksa olisi ollut kaikkein mieluisin minulle. Lapsi itse olisi halunnut lukea kiinaa. O_0

Vierailija
14/22 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelosella alkaa ylimääräinen A-kieli. Toivottavasti seuraavaksi tulee muita vaihtoehtoja kuin PAKKORUOTSI.

Meille kelpaisi ihan mikä tahansa muu kieli.

Vierailija
15/22 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että politiikot paasaavat kielten merkityksestä. Silti useassa kunnassa nostetaan ryhmäkoko vaatimusta, meilläkin vaatis 16 lasta, että vapaaehtoisen kielen saisi. Seuraavan kerran se on mahdollista 8 luokalla, ja pienessä koulussa silloinkaan ei ole vuosiin saatu riittävän suurta ryhmää kasaan. Eli käytännössä ei onnistu monellakaan.

Vierailija
16/22 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti useassa kunnassa nostetaan ryhmäkoko vaatimusta, meilläkin vaatis 16 lasta, että vapaaehtoisen kielen saisi.

Niinpä. Meillä vaadittiin 10 lasta, jotta olisi saatu muu kuin englanti A1-kieleksi. A2-ryhmän perustaminen oli myös vaakalaudalla, kun ei samasta ikäryhmästä meinattu saada 10 lapsen ryhmää kasaan. Miksei voisi yhdistellä luokkia, eli olisi aina esim. 3.-4. yhdysluokka kieltä opiskelemassa? Ärsyttää, kun lapsella on motivaatiota ja kykyä kielten saralla, mutta sitten pitää jännittää onko juuri omana "hakusyksynä" riittävän monta kiinnostunutta.

Vierailija
17/22 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos opiskelee jo kahta kieltä ala-asteelle, niin ei olisi enää pakko ottaa ruotsia seiskalla? Kolme kieltä voipi olla liian rankkaa monelle, eikä sitä toista A-kieltäkään olisi hyvä kesken lopettaa.

Vierailija
18/22 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos opiskelee jo kahta kieltä ala-asteelle, niin ei olisi enää pakko ottaa ruotsia seiskalla? Kolme kieltä voipi olla liian rankkaa monelle, eikä sitä toista A-kieltäkään olisi hyvä kesken lopettaa.

Meillä alkoi ruotsi A2-kielenä, ja se jatkui siis seiskalla eikä silloin tullut uutta kieltä ollenkaan.

Vierailija
19/22 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
20/22 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä toista A-kieltä edes voi lopettaa

Kyllä olen kuullut tapauksista, että ei ole yläasteella enää jatkanut kahdesta A-kielestä kuin englantia, koska ruotsi on tullut pakolla mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi