Onko lapsellanne vitosella alkanut vapaaehtoinen kieli?
mikä kieli ja mitä vaihtoehtoja oli?
Osaatko itse kyseistä kieltä?
Kommentit (22)
Eihän sitä toista A-kieltä edes voi lopettaa
Kyllä olen kuullut tapauksista, että ei ole yläasteella enää jatkanut kahdesta A-kielestä kuin englantia, koska ruotsi on tullut pakolla mukaan.
Meillä kun A2 on ollut ruotsi, niin on ollut tapauksia joissa on vaihtanut A-kieliryhmästä aloittajiin.
vaihtoehdot oli ranska/saksa (se ryhmä alkoi, johon enemmän tulijoita). englanti meillä ainut vaihtoehto 3-lk:lla. osaan saksaa. olisin toivonut, että olis voinut alkaa ton saksan 3-lk ja engl. 4-lk.
eka englanti, toka ranska ja kolmas espanja. siitä sitten eteenpäin vaihtelevasti valiten.
ranskasta, saksasta, venäjästä ja espanjasta.
Lapsi valitsi espanjan josta alkoi ryhmä ranskan lisäksi. Viidennellä siis. En osaa kuin sanoa pyytää anteeksi:D
en itse osaa kieltä, mutta opettelen tytön kirjoista :)
mulla alko 3. enkku 7. ruotsi ja 8. otin valinnaisena saksan
[quote author="Vierailija" time="22.09.2010 klo 15:47"]
Jos ruotsi ei olisi pakollinen, olisi paljon pienempi kynnys ottaa "erikoisia" A-kieliä, koska tällöin ei olisi pakko opiskella kolmea kieltä. Esim. venäjä+englanti tai ranska+englanti olisivat ihan hyviä yhdistelmiä.
[/quote]
Mutta tuohan on selvää nurkkakuntaisuutta ja rasismia. Eihän suomalainen ilman ruotsin taitoa ole edes sivistynyt! Ja kyllähän venäjääkin oppii, kun ensin on lukenut ruotsia.
saatiin kokoon vain ranskan ryhmä. Opetellaan yhdessä kotona si saksaa, jota osaan jonkun verran, En osaa ranskaa ollenkaan. Lapsi 4. luokalla.
Meillä 3. luokalla alkoi ruotsi, 4. luokalla englanti. Molemmat siis A-kieliä. Seuraava tulee vasta 7. luokalla.
A2-ruotsi. Muita vaihtoehtoja ei ollut, ja osaan itse sitä sujuvasti.
Kolmosella olisi voinut aloittaa A1-kielenä ruotsin tai englannin, mutta porukkaa riitti vain enkun ryhmään. Siksi A2-kielenä oli tarjolla vain ranska, muuten olisi ollut enkku A2-kielenä A1-ruotsin lukijoille. En osaa ranskaa, A-saksa olisi ollut kaikkein mieluisin minulle. Lapsi itse olisi halunnut lukea kiinaa. O_0
Nelosella alkaa ylimääräinen A-kieli. Toivottavasti seuraavaksi tulee muita vaihtoehtoja kuin PAKKORUOTSI.
Meille kelpaisi ihan mikä tahansa muu kieli.
että politiikot paasaavat kielten merkityksestä. Silti useassa kunnassa nostetaan ryhmäkoko vaatimusta, meilläkin vaatis 16 lasta, että vapaaehtoisen kielen saisi. Seuraavan kerran se on mahdollista 8 luokalla, ja pienessä koulussa silloinkaan ei ole vuosiin saatu riittävän suurta ryhmää kasaan. Eli käytännössä ei onnistu monellakaan.
Silti useassa kunnassa nostetaan ryhmäkoko vaatimusta, meilläkin vaatis 16 lasta, että vapaaehtoisen kielen saisi.
Niinpä. Meillä vaadittiin 10 lasta, jotta olisi saatu muu kuin englanti A1-kieleksi. A2-ryhmän perustaminen oli myös vaakalaudalla, kun ei samasta ikäryhmästä meinattu saada 10 lapsen ryhmää kasaan. Miksei voisi yhdistellä luokkia, eli olisi aina esim. 3.-4. yhdysluokka kieltä opiskelemassa? Ärsyttää, kun lapsella on motivaatiota ja kykyä kielten saralla, mutta sitten pitää jännittää onko juuri omana "hakusyksynä" riittävän monta kiinnostunutta.
jos opiskelee jo kahta kieltä ala-asteelle, niin ei olisi enää pakko ottaa ruotsia seiskalla? Kolme kieltä voipi olla liian rankkaa monelle, eikä sitä toista A-kieltäkään olisi hyvä kesken lopettaa.
jos opiskelee jo kahta kieltä ala-asteelle, niin ei olisi enää pakko ottaa ruotsia seiskalla? Kolme kieltä voipi olla liian rankkaa monelle, eikä sitä toista A-kieltäkään olisi hyvä kesken lopettaa.
Meillä alkoi ruotsi A2-kielenä, ja se jatkui siis seiskalla eikä silloin tullut uutta kieltä ollenkaan.
Eihän sitä toista A-kieltä edes voi lopettaa
Kyllä olen kuullut tapauksista, että ei ole yläasteella enää jatkanut kahdesta A-kielestä kuin englantia, koska ruotsi on tullut pakolla mukaan.
Jos ruotsi ei olisi pakollinen, olisi paljon pienempi kynnys ottaa "erikoisia" A-kieliä, koska tällöin ei olisi pakko opiskella kolmea kieltä. Esim. venäjä+englanti tai ranska+englanti olisivat ihan hyviä yhdistelmiä.