Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten paljon vierailta pitää sietää?

Vierailija
21.09.2010 |

Meillä on reilun kolmen viikon ikäisen esikoistyttö ja vieraita riittää. Nyt alkaa hiljalleen pinna kiristyä vieraiden suhteen, tässä tapauksessa ehkä eniten isovanhempien (siis molempien meidän vanhempien, ei pelkästään appivanhempien) suhteen. Tänään on vuorossa appivanhemmat, joille erikseen soitettiin, ettei YHTÄÄN MITÄÄN makeaa tarjottavaa saa tuoda, koska haluan pitää todella tiukan ruokavalion ja lisäksi pidettiin jo lapsen ensimmäiset kaksi elinviikkoa semmoisia kestityksiä, että niiden aika on muutenkin nyt ohi. Tämän lisäksi oli puhe, että he tulevat puoli viideltä ja minulle on luonnollisesti tässä vaiheessa tärkeää, että vierailuajoista pidetään kiinni, koska voin silloin ajoittaa mm. omat nukkumiseni vauvan nukkumisten mukaan.

Voitte ehkä arvata, että kumpikin edellä mainituista asioista meni pieleen. Appiukko oikein erikseen oli leiponut omenatortun, jonka halus meille tuoda, eikä hän oikeesti tee koskaan edes ruokaa!!! Lisäksi he tulivat tunnin myöhässä ja tietenkin puoltoista tuntia sitten olin todella valmis tyttären viereen päiväunille, mutten luonnollisesti sitä viitsinyt tehdä, kun oletin isovanhempien tulevan hetkellä millä hyvänsä. Olispa näköjään ollu puoltoista tuntia aikaa nukkua aivan rauhassa ja silloin yösyötötkin sujuis paljon mukavammissa merkeissä.

Nyt makaan makuuhuoneessa kyynelten valuessa ja tekisi mieli vaan karjaista, että helvetti tämä on meidän koti ja vauvan kanssa ei voi olla vastaanottamassa vieraita miten sattuu milloin sattuu, vaan päivän rytmittämisessä ja oman jaksamisen jakamisessa järkevästi on todella paljon työtä. Ihan oikeesti pidän appivanhemmistani todella paljon, joten kyse ei ole perinteisestä appivanhempi-vihasta. Sama ärsytys sitäpaitsi koskee myös omia vanhempiani, joskin heille pystyn luonnollisesti sanomaan asiasta suoremmin, onhan meillä aivan erilaiset välit keskenämme.

Piti nyt vaan päästä purkamaan tämä tänne, etten oikeesti toteuta tämän hetkisiä halujani tuosta huutamisesta. Jään varmaan vaan toivomaan, että he lähtevät pian, koska ystäväni on tulossa tunnin päästä ja odotan todella, että pääsen hänen kanssa rauhassa viettämään aikaa ja lataamaan omia akkujani.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

relaa

Vierailija
2/41 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et halua makeaa syödä, jätä syömättä. Ei kannata loukkaantua jos joku tuo tarjoilut mukanaan.

Tarvitset turvaverkkoja tulevaisuudessa, anna isovanhempien varsinkin olla vauvasta innoissaan

Ja sitten raivaa kalenteriin vierailuttomia päiviä kokonaan joilloin keräät voimia, sanot vain tulijoille että ko päivä on jo varattu selittelemättä miksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

uudesta tulokkaastanne.

jaa no ekan kans jotkut on näköjää herkiksiä..

Vierailija
4/41 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole onnellinen, että isovanhemmat välittävät uudesta tulokkaastanne.

Olen tietenkin onnellinen! Ei aikuisten ihmisten tarvitse kuitenkaan isovanhempien välittämistä "ostaa", vaan koen että isovanhemmat välittävät varmasti lapsenlapsestaan myös meidän ehdoillamme. Elämä vastasyntyneen kanssa ei voi mennä isovanhempien hyväksynnän hakemisen ympärillä, joten nämä asiat ei liene liity toisiinsa mitenkään.

Onko sinun mielestä minun jaksamisen kustannuksella isovanhempien välittämisen hakeminen se oikea tapa? Entä minun, miehen ja uuden tulokkaan elämä?

Onneks kirjotin tänne, koska tämä kommentti sai näköjään hymyn huulilleni, onhan se niin naurettava.

Vierailija
5/41 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos omat ja appivanhemmat tunkevat kylään kokoajan, ja sinä olet poikki, niin syötä lapsi ja nukahda viereen. Kestitköön toisiaan. Luulisi isoäitien edes tajuavan että olet väsynyt. Minä ilmoitin heti ettei meille tule kukaan ekaan kahteen viikkoon. Me lepäsimme koko perhe.

Vierailija
6/41 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos omat ja appivanhemmat tunkevat kylään kokoajan, ja sinä olet poikki, niin syötä lapsi ja nukahda viereen. Kestitköön toisiaan. Luulisi isoäitien edes tajuavan että olet väsynyt. Minä ilmoitin heti ettei meille tule kukaan ekaan kahteen viikkoon. Me lepäsimme koko perhe.

Hyvä ystäväni varotti tästä vierailurumbasta jo etukäteen, mutta hölmö menin niin kovilla kierroksilla ensimmäiset viikot, että ajattelin jaksavani ihan mitä vaan ja miten kauan vaan. Niinpä siis hölmöyksissäni annoin varmasti itse ymmärtää, että meillä saa käydä usein ja "omilla ehdoilla". Nyt saan varmaan korjata oman käytökseni satoa, vaan parempi varmasti noudattaa nyt edes sinun neuvoa ja todellakin jatkaa normaalia elämää vieraidenkin läsnäollessa.

Oikeestaan minä haluaisin vierailla teidän kotona, jotka tunnutte ottavan kaiken vierailun niiiin onnellisena aina vastaan =)

ap

Vierailija
7/41 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lataa oikein sydämen kyllyydestä kuinka kamalia ovat kun yrittävät lihottaa sinut porsaaksi eivätkä kunnioita päiväuniasi. Vedä itkukiukku raivari ja peru samalla kaverisi vierailu

Itke sitten oikein kunnolla koko ilta ja ihmettele loppuelämäsi miksei sulla ole läheisiä ihmisiä. Ai niin, mutta olethan laiha, sehän on elämässä tärkeintä

Vierailija
8/41 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaiheessa vielä mitään unirytmiä. :o Käytännössä vaan söivät ja nukkuivat.

Mutta aika tökeröä käytöstä isovanhemilta. Meillä oli tolloin ja myös nykyään tapa, että jos ei tulla silloin kun on sovittu (eikä asiasta ilmoiteta) niin eipä tarvii tulla ollenkaan. On todella epäkohteliasta antaa isäntien / emäntien odottuttaa itseään.

Vierailija
9/41 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

uudesta tulokkaastanne.

nyt... Ei noin tyhmiä olekaan.

Vierailija
10/41 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lataa oikein sydämen kyllyydestä kuinka kamalia ovat kun yrittävät lihottaa sinut porsaaksi eivätkä kunnioita päiväuniasi. Vedä itkukiukku raivari ja peru samalla kaverisi vierailu

Itke sitten oikein kunnolla koko ilta ja ihmettele loppuelämäsi miksei sulla ole läheisiä ihmisiä. Ai niin, mutta olethan laiha, sehän on elämässä tärkeintä

A) Olen sanonut tuosta herkkujen tuomisesta kaikille muillekin täällä kävijöille ja olen saanut varauksetta kannustusta himojen vastustukseen. Ilmeisesti teillä ei ole raskauden aikana tai sen jälkeen hormonit saanu älyttömiä makeanhimoja aikaan? Minkä takia siis isovanhemmilla ei ole kykyä kuunnella meidän toiveita?

B) Minä en todellakaan ole laiha, vaan täysin totaalisen normaalivartaloinen ja painoinen suomalainen nainen. Haluan kuitenkin tehdä kaikkeni, jotta olen lapsen kasvaessa terve, enkä verisuonitautien/diabeteksen/ylipainon tuomien ongelmien tms orja!

C) Missä vaiheessa lapsen tuleminen tarkoittaa ovien aukeamista kaikelle kansalle?? Menetinkö minä oikeuden omaan elämääni kun tein lapsen?

ap

Vierailija
11/41 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

A) Olen sanonut tuosta herkkujen tuomisesta kaikille muillekin täällä kävijöille ja olen saanut varauksetta kannustusta himojen vastustukseen. Ilmeisesti teillä ei ole raskauden aikana tai sen jälkeen hormonit saanu älyttömiä makeanhimoja aikaan? Minkä takia siis isovanhemmilla ei ole kykyä kuunnella meidän toiveita?

B) Minä en todellakaan ole laiha, vaan täysin totaalisen normaalivartaloinen ja painoinen suomalainen nainen. Haluan kuitenkin tehdä kaikkeni, jotta olen lapsen kasvaessa terve, enkä verisuonitautien/diabeteksen/ylipainon tuomien ongelmien tms orja!

C) Missä vaiheessa lapsen tuleminen tarkoittaa ovien aukeamista kaikelle kansalle?? Menetinkö minä oikeuden omaan elämääni kun tein lapsen?

ap

A sinä päätät mitä suuhusi laitat oli talossa tarjolla mitä tahansa

B Katso edellinen, vauvasi ei taatusti syö yhtään mitään pöydästä itse

C Itsehän olet ihmisille antanut luvan tulla kylään. Jos et kerran jaksa, sano että seuraavaan viikkoon kahteen ei saa kukaan tulla.

Ole aikuinen, älä kiukutteleva teini

Vierailija
12/41 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät tulleet katsomaan yhtäkään kolmesta lapsestamme. Eivät lähettäneet kukkia, edes kortteja, lahjoista puhumattakaan. Ei tullut edes onnittelusoittoa.Lapsemme ovat tyttöjä ja heille kelpaa vain pojat.

No kävimme näyttämässä vanhinta 10kk ikäisenä keskimmäistä 5kk ja kuopusta 1v 5kk iässä.

Vierailija
13/41 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin ap:n tilanteen. Meillekin lappasi väkeä lähes joka päivä lapsen syntymän jälkeen. Ilmoitusluontoisesti kertoivat usein tulevansa eikä kellonajat pitäneet, kun olimme "kuitenkin kotona koko ajan".

Yritä sitten siinä harjoitella imetystä nälkäisen lapsen kanssa, kun epparihaava jomottaa niin ettei voi istua eikä väsymykseltä jaksa edes tukkaa kammata ja sukulaiskumminkaima-sedät kyttää vieressä.

Olisi pitänyt olla tiukempi, mutta kielloista huolimatta ihmisiä rynni jo sairaalaankin heti tuoreeltaan. Olisi varmaan pitänyt kutsua vartijat heittämään sukulaiset pihalle :) Tsemppiä ap:lle!

Vierailija
14/41 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukuta vauvasi mahallaan, saat nukkua pidemmät yöunet.

t: eräs jonka 2-viikkoinen nukkuu 8 h yöunet

Vierailija
15/41 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin ap:n tilanteen. Meillekin lappasi väkeä lähes joka päivä lapsen syntymän jälkeen. Ilmoitusluontoisesti kertoivat usein tulevansa eikä kellonajat pitäneet, kun olimme "kuitenkin kotona koko ajan".

Yritä sitten siinä harjoitella imetystä nälkäisen lapsen kanssa, kun epparihaava jomottaa niin ettei voi istua eikä väsymykseltä jaksa edes tukkaa kammata ja sukulaiskumminkaima-sedät kyttää vieressä.

Olisi pitänyt olla tiukempi, mutta kielloista huolimatta ihmisiä rynni jo sairaalaankin heti tuoreeltaan. Olisi varmaan pitänyt kutsua vartijat heittämään sukulaiset pihalle :) Tsemppiä ap:lle!

Minä jo ehdin oikeesti suu pyöreänä ihmetellä, että eikö kenelläkään oo samanlaisia kokemuksia. Isovanhemmat pidetään varmasti lähellä ja heillä on täysi oikeus olla lapsen lähellä ja rakastaa ja paijata häntä niin paljon kun sielu sietää, mutta eihän kukaan jaksa ottaa omaan kotiin vieraita vieraiden omilla ehdoilla. Varsinkin kun vieraita luonnollisesti vielä tässä vaiheessa riittäisi. Minunkin varmasti pitäisi olla tiukempi, mutta nimenomaan ehkä pelkäänkin sitä, että annan isovanhemmille viestiä, ettei heitä kaivata, kun asia ei missään nimessä ole niin!

Kiitos tsempeistä! =)

ap

Vierailija
16/41 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmaan väsynyt ja stressaat vielä lisää siitä, että ehkä tätä tämä nyt on loppuelämä. No ei ole, mutta voitte ihan hyvin asiallisesti, niin kuin normaalit ei-hormonihuuruiset-ihmiset, sanoa isovanhemmille, että kiitos käynnistä, oli kiva nähdä, tulkaa pian uudestaan, soitellaan sitten tarkemmin ajankohdasta, ajakaa varovasti, hei hei. Tai sanot vaikka että sinulle on vielä hyvä ystävä tulossa illalla kylään, että toivottavasti isovanhemmat eivät pahastu, jos otat torkut vauvan kanssa nyt, että jaksat valvoa taas yöllä vauvan kanssa. Yhteen omenapiirakkaan ei varmaan dieetti kaadu, kiität kohteliaasti, ihastelet luomusta ja syötät sen sitten tuleville vieraille.

Isovanhemmat ovat tohkeissaan lapsenlapsesta ja haluavat sillä leipomisella ja kylässä käymisellä osoittaa välittämistään. Ei mitään järkeä hermostua siitä, jos ei ole osannut itse tehdä rajoja tarpeeksi selväksi. Sitten vain ensi kerralla paremmin. Ihmiset ei lue ajatuksia, ja on erilaisia pikkuvauvojen vanhempia. Toiset haluaa olla ihan rauhassa yksin kotona, toiset suree kun kukaan ei käy ja on tylsää. Jotkut jopa ensin toivoo että saisi olla rauhassa ja sitten ihmettelee kun kukaan ei parin viikon päästä jaksa enää kiinnostua. Ja samaten osa ihmisistä varoo pikkuvauvaperheen luo kylään menemistä, jättävät jopa kokonaan menemättä, koska pelkäävät että ovat vaivaksi vaikka mielellään pitäisivätkin yhteyttä ja jopa auttaisivat arjessa. Ja tuoreet vanhemmat suree kun välit ystäviin muuttui vauvan synnyttyä niin etäiseksi... Varmaankaan teidän lapsen isovanhemmat ei oikein vielä tiedä millaista roolia ottaisivat. Tarjoa heille vaikka seuraavalla vierailukerralla vaunulenkkiä, pakkaat vauvan päiväuniaikaan vaunuihin ja pyydät että käyttävät kävelyllä, jotta saat nukkua/siivota/laihduttaa rauhassa :).

Vierailija
17/41 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kai tuo on provosointia. Ollaan niin täydellistä äippää aina. Hymy huulilla, ei koskaan niin väsynyt, että haluaisi purkaa omia ajatuksiaan johonkin.

Ap, tietääkö miehesi ajatuksistasi? Juttele hänen kanssaan asiasta ja yhdessä sitten otatte puheeksi asian isovanhemmille. Jos isovanhemmat loukkaantuvat, se on heidän ongelmansa (ja se menee varmasti ohi - jos ei, niin sitten on parempi välien viiletäkin). Asian voi kertoa kohteliaasti. Tyyliin "On aivan ihanaa että olette käyneet ja tuoneet herkkujakin, mutta nyt haluaisimme hiukan omaa rauhaa".

Ymmärrän oikein hyvin väsymystäsi. Koita myös ajatella, että vierailurumba varmasti vähenee ajan kanssa muutenkin, kun uutuuden viehätys katoaa.

Ja jätä nuo aiemmat provokaatiot omaan arvoonsa. Ne kertovat vain kirjoittajiensa typeryydestä.

Vierailija
18/41 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin nyt voit sitten viestittää että olet väsynyt ja kaipaat(te) omaa rauhaa. Ei sitä tarvitse huutaa, ystävällinen ilmoitus riittää.

Pistä loput omenapiirakasta pakastimeen odottamaan seuraavia vieraita tai pyydä heitä ottamaan sen mukaansa.

Vieraita ei kannata odotella, nukut silloin kun nukuttaa ja vauvalla on tietysti oma aikataulunsa.

Heittäydy täysillä väsyneeksi äidiksi ja lopeta kestitykset ja suorittaminen! Tuolla menolla vedät itsesi piippuun ennen kuin vauvasi täyttää kuukautta.

Vierailija
19/41 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole onnellinen, että isovanhemmat välittävät uudesta tulokkaastanne.

Olen tietenkin onnellinen! Ei aikuisten ihmisten tarvitse kuitenkaan isovanhempien välittämistä "ostaa", vaan koen että isovanhemmat välittävät varmasti lapsenlapsestaan myös meidän ehdoillamme. Elämä vastasyntyneen kanssa ei voi mennä isovanhempien hyväksynnän hakemisen ympärillä, joten nämä asiat ei liene liity toisiinsa mitenkään.

Onko sinun mielestä minun jaksamisen kustannuksella isovanhempien välittämisen hakeminen se oikea tapa? Entä minun, miehen ja uuden tulokkaan elämä?

Onneks kirjotin tänne, koska tämä kommentti sai näköjään hymyn huulilleni, onhan se niin naurettava.

olen vielä lapseton (kivittäkää minua, kun kehtaan kirjoittaa tänne... ;)), mutta lapsen saamisessa kieltämättä arveluttaa juuri tuo, että onko ihminen sitten lapsen saatuaan "koko maailman omaisuutta", eli onko ihmisellä enää ikinä tippaakaan yksityisyyttä. Ongelma ei siis ole minulle siinä, että oma aika vähenee lapsen vuoski, vaans e, että koko suku vyöryy päälle hyvää tarkoittavine neuvoineen. Se ahdistaisi.

Kyllä tuoreiden vanhempien pitää huolehtia jaksamsiestaan, Minusta voisi hyvin sanoa, että ensimmäisen lapsensa saaneetkin ovat tavallaan vastasyntyneitä, päästään pyörällä ja tarvistevat aikaa palikoiden uudelleenjärjestelyyn. Ja lepoon.

Voimahalaus AP:lle, onneksi saat ystäviäsi käymään myöhemmin tänään! Heille voit toivottaavsti puhua tunteistasi juuri sellaisina kuin ne ovat.

Vierailija
20/41 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta appivanhempia ei...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi